Časopis Umělec 2000/3 >> Art 31 Básel Přehled všech čísel
Art 31 Básel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Art 31 Básel

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Vladan Šír | info | en cs

Veletrh Art Basel je velký business a je čím dál větší. Ke dvěma patrům rozsáhlého výstavního prostoru, jejž obsadilo na 271 galerií z celého světa, letos přibylo dalších 12,000 čtverečních metrů Art Unlimited. Manažeři veletrhu do nově vytvořené sekce vkládají velké naděje, protože bourá tradiční stánkovou prezentaci jednotlivých galerií a pozornost přenáší spíše na představení umělců a jejich děl. Na Art Unlimited byly k vidění především sochy a video instalace, které jsou příliš velké na to, aby se vešly i do té největší kóje, anebo by v ní nevypadaly příliš dobře. Otázkou ovšem je, zda tento způsob zvýší prodej děl nebo ne, protože konečným kritériem na prodejním veletrhu jsou peníze.
Galerie Arndt & Partner z Berlína na Art Unlimited vystavovala rozměrnou sochu od Maxe Mohra. Podle Julie Burchardi z této galerie nová sekce rozšířila šance na přilákání potentiálních kupců. „Je to dvojí pozornost,“ řekla. „Dává to možnost lepším způsobem představit umělce. (Finančně) to bylo celkem rozumné. Dosáhli jsme skvělého prodeje a prodali jsme tolik, kolik jsme očekávali.“
Seznam umělců zastoupených na Art Unlimited zahrnoval na 70 jmen sahajících od Louise Bourgeois, Donalda Judda, Davida Rabinowitche po Liama Gillicka, Sylvii Fleury a United Aliens, nejmódnější z celé sestavy.
Tradičně ostře sledovanou sekcí byly Art Statements zaměřené na současné umění. Každá z 27 vybraných galeriích zde smí představit pouze jednoho (nebo jednu skupinu) umělců formou samostatné expozice ve stánku. Pozornost zaměřená na tuto sekci byla ještě zdůrazněna cenou Baloise Art Prize v hodnotě 25,000 švýcarských franků (575,000 Kč), kterou získali Jeroen de Rijke a Willem de Rooij z galerie Buchholz. Přestože mohou komerční síně představit jen jednoho umělce, doufají, že tato investice se jim přeci jen vrátí. Axel Mörner ze Stockholmu, který přivezl Olu Pehrsona připustil, že jeho galerie během Art Statements nic neprodala, ale dodal: „byli jsme připraveni, že zprvu nic neprodáme, ale chtěli jsme tuto práci ukázat, podle našeho názoru, nejzajímavějším divákům na veletrhu. Navázali jsme významné kontakty, které v brzké době vyústí ve výstavy a prodej.“
Většina obchodování se tedy odehrává v tradiční galerijní sekci, která zahrnuje jak moderní, tak současné umění. Podle průzkumu, který veletrh provedl, galerie hlásily alespoň dobrý prodej. Jedním z jeho nejzajímavějších výsledků ovšem je, že na veletrhu se objevila nová generace mladých sběratelů, kteří nakupovali současné umění.
Pro neobchodního návštěvníka je tato sekce méně přitažlivá, a to vzhledem k velkému množství exponátů a jejich velice rozamnité kvalitě. Média sahala od malby, sochařství, práce na papíře a fotografii po instalace a video. Celkově je veletrh příležitostí na jednom místě vidět velká jména uměleckého průmyslu a některá významná díla současného i moderního umění. Zatímco však veletrh aktivně hledá nové cesty, jak vystavovat a prodávat umění, je zklamáním, že mnoho galerií za tímto trendem zaostává a spokojí se s bezpečnější prezentací. Například Galerie Gagosian, která v nedávné době otevřela svou pobočku v centru mladého umění v Londýně, na Art Basel letos nabízela dílo Andyho Warhola ze začátku 80. let.
Od příštího roku se Art Basel pokusí prosadit i na americkém trhu a otevírá uměleckých veletrh s názvem Art Basel Miami Beach, který se koná od 12. do 16. prosince. Baselským manažerům se takový krok může zdát jako logický, protože značná část vystavujících pochází z Jižní a Severní Ameriky. Účast příští rok však ukáže, jaký bude mít tato expanze dopad na původní Art Basel (13.-18. června 2001).




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.