Časopis Umělec 2008/1 >> SVĚT UMĚNÍ | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
SVĚT UMĚNÍČasopis Umělec 2008/101.01.2008 Ivan Mečl | en cs de es |
|||||||||||||
Artworld
Feinkost, Berlin, 25. 11. 2007 – 10. 1. 2008 Ad Reinhardt, Alan Phelan, Balthasar Burkhard, Ben Gavin, Charles Gute, Christian Jankowski, IRWIN, Luchezar Boyadjiev, Matthieu Laurette, Pablo Helguera, Rainer Ganahl, REP Group, SOSka Group, et al. „Tohle byla naše nejlepší a nejúspěšnější aukce!“ Toto prohlášení se stalo obecnou frází komentující kteroukoliv aukci současného umění – v New Yorku nebo Londýně; každý aukční dům se vychloubá svými konkurenceschopnými výsledky. Je ale běžně používaný termín „skutečná tržní hodnota“ tím správným způsobem, jak popsat neregulovaný trh? Neustále rostoucí uznání potenciální komerční hodnoty současného umění prostoupilo v posledních letech veřejné povědomí. Došlo tak k nevídaným investicím, které trh s uměním pohánějí. Jak zdůrazňují kritici, k relativní hodnotě už se dávno nemůžeme vztahovat, když se Giacometti prodává, ve srovnání s Damienem Hirstem, za pakatel. V rámci toho, kdo a jak bude „psát“ historii umění, tohle neznamená nic nového, oproti tomu, jaké to vždy bylo: vyšší vrstvy společnosti s postradatelným kapitálem pohánějí umělecký průmysl již staletí. Dnes ale celková populace Londýna, New Yorku nebo Berlína hltá trendy, malichernosti a trable Světa Umění. Už to není jen exkluzivní hra specialistů, ve které je zapotřebí interpretace k dešifrování kulturní produkce. Ovšem proces, jakým se k nám institučně schválený objekt dostane, v čem je zabalený, a kdo ho k nám dopravil, je stále neobjasněným socio-kulturním fenoménem. Jak funguje Svět Umění?
01.01.2008
Doporučené články
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář