Časopis Umělec 2008/1 >> SVĚT UMĚNÍ Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

SVĚT UMĚNÍ

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Ivan Mečl | en cs de es

Artworld
Feinkost, Berlin, 25. 11. 2007 – 10. 1. 2008

Ad Reinhardt, Alan Phelan, Balthasar Burkhard, Ben Gavin, Charles Gute, Christian Jankowski, IRWIN, Luchezar Boyadjiev, Matthieu Laurette, Pablo Helguera, Rainer Ganahl, REP Group, SOSka Group, et al.


„Tohle byla naše nejlepší a nejúspěšnější aukce!“ Toto prohlášení se stalo obecnou frází komentující kteroukoliv aukci současného umění – v New Yorku nebo Londýně; každý aukční dům se vychloubá svými konkurenceschopnými výsledky. Je ale běžně používaný termín „skutečná tržní hodnota“ tím správným způsobem, jak popsat neregulovaný trh? Neustále rostoucí uznání potenciální komerční hodnoty současného umění prostoupilo v posledních letech veřejné povědomí. Došlo tak k nevídaným investicím, které trh s uměním pohánějí. Jak zdůrazňují kritici, k relativní hodnotě už se dávno nemůžeme vztahovat, když se Giacometti prodává, ve srovnání s Damienem Hirstem, za pakatel. V rámci toho, kdo a jak bude „psát“ historii umění, tohle neznamená nic nového, oproti tomu, jaké to vždy bylo: vyšší vrstvy společnosti s postradatelným kapitálem pohánějí umělecký průmysl již staletí. Dnes ale celková populace Londýna, New Yorku nebo Berlína hltá trendy, malichernosti a trable Světa Umění. Už to není jen exkluzivní hra specialistů, ve které je zapotřebí interpretace k dešifrování kulturní produkce. Ovšem proces, jakým se k nám institučně schválený objekt dostane, v čem je zabalený, a kdo ho k nám dopravil, je stále neobjasněným socio-kulturním fenoménem. Jak funguje Svět Umění?





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…