Časopis Umělec 2005/1 >> Zamotat pohádku _ Marie Hladíková Přehled všech čísel
Zamotat pohádku _ Marie Hladíková
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zamotat pohádku _ Marie Hladíková

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Ivan Mečl | nové tváře | en cs

V lese zimního království žije princezna oživující zvířátka, která skládá z vybělených kostí. Opice potulující se kolem nachází v závěji rudou růži. Jen o vlásek ji mine z nebe vystřelený šíp. Na zimní království míří hordy krvežíznivých andílků. Jako první jsou zákeřně zabiti dva princové. Vyděšená princezna prchá z místa krveprolití, ale je také zasažena. Ve smrtelné křeči si vyrve srdce z hrudi a její krev zbarví sníh. Na pomoc do boje proti milionům nebeských zlomyslníků vyráží hrdinný králíček. Na cestách však tráví příliš mnoho času. Je symbolem pomoci, která nikdy nedorazí. Andělé po vyvraždění království sami mizí. Nevědí totiž, že princeznu zachrání opice, která vše přežila. Vloží princezně do hrudi nalezenou růži a za to si odnese srdce, které zapadlo do sněhu. Tak končí desetiminutový videopříběh Marie Hladíkové.
Je to jediná pohádka, kterou zatím dopověděla do konce. Jako správný pohádkář se nesnaží vysvětlovat, proč se stávají věci, o kterých vypráví. Takhle to ve světě pohádek prostě chodí. Je zástupcem pohádkářek, které mísí magii a lásku s ohněm a krví. A dělá to tak upřímně, až je to pro ni nebezpečné. Je to asi stejná odvaha, se kterou vstupovala na scénu Veronika Drahotová se svými obrazy a objekty v druhé polovině devadesátých let. Umění, které otevřeně hovoří o citech, není jednoduchou cestou a je snáz napadnutelné než konceptuální přístup. Těch, kteří se nenechali odradit nebo se naopak nestali ilustrací a dekorací, je jen velmi málo. Pokud se nepřikloní k jednomu z několika lákavých současných stylů, má šanci se stát výraznou alternativou nejen „hype“ proudu ale i nejmladší „postprodukci“ v současném umění.
I většinu dalších prací tvoří fragmenty z vlastních pohádek. Některé jsou na hranici rouhání, jako například opice pouštějící si papírového draka napnutého na krucifixu. Je to jeden ze způsobů, jak dostat Krista zpět do nebe, domů. Některé se odehrávají v oblastech kolem předpeklí a očistce. Polidštění netopýři tančí nad „černou dírou“, jeleni a srnky pijí z jezera plného krve a labutě, které při důvěrném setkání utvořily svými krky symbol srdce, se zároveň probodly jako jednorožci. Lidé do příběhů nezasahují. Podobají se tím trochu smutným bajkám, v nichž se vypráví o tom, jak se touha po výškách odráží v hlubinách bezmoci, jak bolest vykupuje slast, o chytrosti, o naivitě nebo o přátelství. Je v nich ale stále dost nadsázky, která je ochraňuje před sentimentálním klišé.
Zatím se nevyskytl žádný materiál ani forma, na které by technicky ztroskotala. Na kresbách, dřevorytech, instalacích i videu je znát preciznost provedení a znalost technologií. Snad jen u pohádky bych se přimlouval za citlivější a méně popový hudební doprovod.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…