Časopis Umělec 2005/1 >> Zamotat pohádku _ Marie Hladíková Přehled všech čísel
Zamotat pohádku _ Marie Hladíková
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zamotat pohádku _ Marie Hladíková

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Ivan Mečl | nové tváře | en cs

V lese zimního království žije princezna oživující zvířátka, která skládá z vybělených kostí. Opice potulující se kolem nachází v závěji rudou růži. Jen o vlásek ji mine z nebe vystřelený šíp. Na zimní království míří hordy krvežíznivých andílků. Jako první jsou zákeřně zabiti dva princové. Vyděšená princezna prchá z místa krveprolití, ale je také zasažena. Ve smrtelné křeči si vyrve srdce z hrudi a její krev zbarví sníh. Na pomoc do boje proti milionům nebeských zlomyslníků vyráží hrdinný králíček. Na cestách však tráví příliš mnoho času. Je symbolem pomoci, která nikdy nedorazí. Andělé po vyvraždění království sami mizí. Nevědí totiž, že princeznu zachrání opice, která vše přežila. Vloží princezně do hrudi nalezenou růži a za to si odnese srdce, které zapadlo do sněhu. Tak končí desetiminutový videopříběh Marie Hladíkové.
Je to jediná pohádka, kterou zatím dopověděla do konce. Jako správný pohádkář se nesnaží vysvětlovat, proč se stávají věci, o kterých vypráví. Takhle to ve světě pohádek prostě chodí. Je zástupcem pohádkářek, které mísí magii a lásku s ohněm a krví. A dělá to tak upřímně, až je to pro ni nebezpečné. Je to asi stejná odvaha, se kterou vstupovala na scénu Veronika Drahotová se svými obrazy a objekty v druhé polovině devadesátých let. Umění, které otevřeně hovoří o citech, není jednoduchou cestou a je snáz napadnutelné než konceptuální přístup. Těch, kteří se nenechali odradit nebo se naopak nestali ilustrací a dekorací, je jen velmi málo. Pokud se nepřikloní k jednomu z několika lákavých současných stylů, má šanci se stát výraznou alternativou nejen „hype“ proudu ale i nejmladší „postprodukci“ v současném umění.
I většinu dalších prací tvoří fragmenty z vlastních pohádek. Některé jsou na hranici rouhání, jako například opice pouštějící si papírového draka napnutého na krucifixu. Je to jeden ze způsobů, jak dostat Krista zpět do nebe, domů. Některé se odehrávají v oblastech kolem předpeklí a očistce. Polidštění netopýři tančí nad „černou dírou“, jeleni a srnky pijí z jezera plného krve a labutě, které při důvěrném setkání utvořily svými krky symbol srdce, se zároveň probodly jako jednorožci. Lidé do příběhů nezasahují. Podobají se tím trochu smutným bajkám, v nichž se vypráví o tom, jak se touha po výškách odráží v hlubinách bezmoci, jak bolest vykupuje slast, o chytrosti, o naivitě nebo o přátelství. Je v nich ale stále dost nadsázky, která je ochraňuje před sentimentálním klišé.
Zatím se nevyskytl žádný materiál ani forma, na které by technicky ztroskotala. Na kresbách, dřevorytech, instalacích i videu je znát preciznost provedení a znalost technologií. Snad jen u pohádky bych se přimlouval za citlivější a méně popový hudební doprovod.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Plnokrevný hrdinský komix z dílny kreslířky a komixové autorky Silvy T. s texty S.d.Ch. jehož podtitul „Život a dílo barokního...
Více informací...
10 EUR
11 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
První samostatný katalog mladého umělce, absolventa pražské Akademie výtvarných umění a člena prestižní galerie MXM, shrnuje...
Více informací...
8 EUR
9 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS