|
Zuzana Štefková
|
theory
|
01.03.2007
|
COMING OUT NA ČESKO(SLOVENSKÝ) ZPŮSOB
|
„Je ubohé, že věříš na nějaké pudy,“ říká francouzsky starší muž se zakrváceným obličejem mladíkovi, rovněž zbrocenému krví, který se kousek od něj pomalu plíží zahradou a zřejmě umírá. „Strkat péro do smradlavé kundy, díry, z které teče krev… Po kundě ti upadne péro,“ dodává muž, aniž by zvýšil hlas, a vzápětí pokračuje v neobvyklém vyznání. „Ta jemnost, co v sobě máš, se nedá překrýt… |
|
Solvej Helweg Ovesen
|
theory
|
01.02.2005
|
MOMENTY, MUZEA
|
„Nemáme žádné znalosti o historii toho, jak byly jednotlivé situace v muzeích navrženy nebo nenavrženy; nevíme, jak můžeme pracovat s časovými posuny. Soustředění na performativní dimenzi uměleckého díla vyvolává otázku, jakým způsobem jsou v kontextu muzea spojovány události a dějiny.“
V muzeích vznikají konkrétní situace, které lze zpětně označit jako „momenty“ a jež stojí za to, abychom jim… |
|
Alice Červinková a Kateřina Šaldová
|
theory
|
01.01.2005
|
TO SLOVO FEMINISMUS POUŽÍVÁM POUZE INTIMNĚ A ZA TMY… (Z VÝZKUMNÉHO INTERVIEW)
|
K pochopení zkoumaného problému jsme se vydaly za aktérkami. Vycházíme z předpokladu, že uměleckou scénu společně tvoří umělkyně, kurátorky, historičky umění, vydavatelky, dramaturgyně a kritičky, a proto jsme rozhovory, které jsou jádrem výzkumu, vedly právě se zástupkyněmi těchto profesí. Zaměřily jsme se konkrétně na ty ženy, které ve své tvorbě představují a tematizují ženskost či mužskost… |
|
Věra Sokolová
|
theory
|
01.01.2005
|
DOBROVOLNÁ NEVIDITELNOST? VIZUÁLNÍ UMĚNÍ A LESBICKÁ IDENTITA
|
Vždy existovaly umělkyně, které byly lesby. Vždy existovaly lesby, které vytvářely umění. Pomineme teď diskuse o tom, zda je možné nazývat lesbami ženy, které toužily po ženách či milovaly jiné ženy před tím, že v 19. století vznikla moderní kategorie homosexuality. Vždy existovaly „lesbické umělkyně“. Nicméně s definicemi a kategoriemi přeci jen nemůžeme zacházet zcela svévolně. Pojmy „lesbické… |
|
Theopisti Stylianou
|
theory
|
01.01.2005
|
"HOUSTONE, MÁME PROBLÉM" SESTUP BOŽSKÉ FILOZOFIE UMĚNÍ DO POZEMSKÉ SFÉRY VYUČOVÁNÍ UMĚNÍ PRO DOSPĚLÉ
|
Je filozofie umění na nebi umělecké výuky vzdálenou, blikající hvězdičkou, či zářícím sluncem? Z praxe pedagoga vyučujícího umění dospělé vás mohu ujistit, že přechod od filozofie umění k výuce umění není snadný. Proč tomu tak je, se pokusím vysvětlit v tomto článku. Ukáži, jak filozofie umění ovlivňuje teorii pedagogiky a poté rozebereme problematiku práce s dospělými, kteří mají různá očekávání… |
|
Estelle Artusová
|
theory
|
01.04.2004
|
PROSTORY SPOLEČNÉ PRÁCE: FILM A VIDEO
|
Pracovat s druhými, ať už ve skupinách, společenstvích, nebo prostě v páru, znamená pro umělce více než možnost, více než pokušení. Forma umělecké skupiny působí na její členy stejně jako na dílo, k němuž eventuálně směřuje. Slovo eventuálně je zde nutné zdůraznit, protože skupina sama se může prezentovat jako dílo. Umělecká skupina jakožto „postoj“, k němuž se každý člen vztahuje a který je sám… |
|
Peter Weibel
|
theory
|
01.03.2004
|
MASOCHISMUS JAKO POST-FALICKÝ MANDÁT
|
1 Krutá žena
Masochistická konstrukce femme fatale a upíra mezi přírodou a strojem
Elegie z Duina
První elegie
Kdo, kdybych křikl, kdo by mě uslyšel z andělských
Kůrů? A kdyby se stalo a někdo mě náhle
přitiskl k srdci: zhynul bych jeho
silnějším bytím. Vždyť krásné je
pouhý počátek děsu, který už ztěžka jen snesem
neboť obdivujem, že nás tak blahovolně
pohrdá zničit. A každý anděl je… |
|
Ulf Poschardt
|
theory
|
01.01.2004
|
STRIPPED POP / OBNAŽENÝ POP A AFIRMACE U SKUPIN KRAFTWERK, LAIBACH A RAMMSTEIN
|
Toto je přepracovaná verze přednášky, která se konala 29. ledna 1999 v Postupimi během výstavy Leni Riefenstahlové. Měla se zaobírat nacistickou esteti- kou a popkulturou. V rámci diskuze vystupovala tehdy nejúspěšnější německá skupina Rammstein. Pracovala ve svém klipu Stripped se záběry z filmu Olympia od Leni Riefenstahlové z roku 1936. Po přednášce došlo k diskuzi publika a části… |
|
Ana Merinová
|
theory
|
01.03.2003
|
TVOŘIVÁ ROZMANITOST KOMIKSU
|
Komiks je narativní a vizuální umělecká forma schopná nejen vyslovit expresivitu tvůrce, ale vybudovat i náročné vizuální vztahy, které mohou představovat či zpochybňovat mimo jiné naši realitu, paměť, mýty, podvědomí, identitu a kulturu. Vznikl na konci devatenáctého století a dokázal adaptovat své vyjadřovací schopnosti na různá místa a období, v nichž se vyvíjel. Zásluhou stripů a politických… |
Nicolas Bourriaud
|
theory
|
01.04.2002
|
VZTAHOVÁ ESTETIKA
|
Vztahová forma Umělecká tvorba představuje jakousi hru, jejíž formy, způsoby a fungování se vyvíjejí podle období a sociálního kontextu, není to tedy neměnná esence. Úlohou kritika je uměleckou tvorbu studovat v přítomnosti. Jistý aspekt programu modernity se fakticky uzavřel (a nikoliv duch, který mu vdechl život – v tomto maloburžoazním čase na to položme důraz). Toto vyčerpání odebralo… |
|