Pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané... Všechny články z DIVUS LIVE (blog)
[b]Pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané...[/b]

Pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané...

04.02.2020 10:17

Slavka Kneppo | en

Ohlédnutí za Art Basel

Česká stopa: Prestižní galerie jako je Pace/McGill Gallery, Howard Greenberg Gallery nebo Kicken Berlin Gallery uvedly českou meziválečnou fotografii autorů Jaroslava Rösslera, Josefa Sudka, Františka Drtikola nebo Jaromíra Funkeho.

Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.

Jen půl hodiny před zahájením VIP preview v úterý 16. června (vernisáž pro vybrané sběratele předcházející oficiálnímu otevření pro veřejnost - pozn. redakce), byl super sběratel Steven Cohen spatřen na stánku proslulé Pace Gallery (asi měsíc před veletrhem údajně koupil v aukci sochu králíka z nerezové oceli Jeffa Koonse za rekordních 91 milionů dolarů). O něco později ve stejný den oznámil její prezident Marc Glimcher, že prodali 70 procent své nabídky ještě před 17. hodinou, kdy preview začíná. „Veletrh je letos opravdu impozantní,“ řekl Glimcher a zároveň pomlčel o tom, zda je Cohen jedním z jeho kupců a dodal, že pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané.

Pace nebyla jedinou galerií, která podle všeho zaznamenala skvělé prodeje. Hauser & Wirth už v den zahájení uvedli, že prodali už 30 děl a to i prostřednictvím katalogu, který byl zveřejněný již před začátkem Art Baselu. A výčet skvělých obchodů může pokračovat: Dílo americké abstraktní malířky Joan Mitchell z roku 1967 od galerie David Zwirner našlo nového majitele za více než 6 milionů dolarů a obraz Gerharda Richtera z roku 1966 za 20 milionů dolarů prý obohatí významnou soukromou sbírku v USA. Galerie Richard Grey prodala obraz žijícího amerického umělce Alexe Katze Summer Triptych (1985) za 1,7 milionu dolarů a překonala tím jeho aukční rekord (1,2 milionu dolarů).

Snad nejvíce diskutovaným artefaktem veletrhu bylo dílo umělce, který se nedávno stal nejdráže prodaným žijícím umělcem na aukci díky zmíněnému králíkovi. Obrovské srdce Jeffa Koonse Sacred Heart ze série Celebration bylo ve stánku galerie Gagosian vtipně umístěno hned vedle velkého Warholova obrazu dolaru. Majitel slavné galerie Larry Gagosian si cenu za Koonse nechal tajnůstkářsky pro sebe, ale několik zdrojů znalých poměrů odhadovalo jeho hodnotu na 14-15 milionů dolarů. Na stánku galerie Mnuchin byla Koonsova ikonická busta Ludvíka XIV z nerezové oceli z roku 1986 (ze stejné série jako králík) nabízena za 10 milionů dolarů, avšak v úterý odpoledne ještě nebyla prodána. Zdálo se, že se u Mnuchina cítí jako doma i vzhledem k tomu, že zakladatel galerie Robert Mnuchin byl oním dražitelem, který vybojoval rekordního Koonsova Králíka v aukci, údajně, jak už bylo řečeno, pro sběratele Cohena.

Art Basel ale není jen hlavní sekce. Sektor Features prezentoval 24 ambiciózních kurátorských projektů, 18 sólových prezentací mladých mezinárodních galerií v sektoru Statements pro sběratele objevilo mladé umělecké talenty, které tam měly možnost získat prestižní cenu Baloise Art Prize. Na Unlimited byla předvedena monumentální díla překračující velikost tradičního stánku. Návštěvníky zaujalo kontroverzní dílo Open Secrets od mladé americké umělkyně Andrey Bowers dokumentující sexuální přestupky a následná trestní oznámení, která byla vznesena proti 200 mužům v rámci hnutí #MeToo. Část byla odstraněna poté, co se stala zdrojem sporů v sociálních médiích. Představovala totiž obrázek z tweetu spisovatelky Heleny Donahue dokumentující modřiny způsobené bývalým kolegou z redakce časopisu VICE Michaelem Haffordem.

A ještě česká stopa: Prestižní galerie jako je Pace/McGill Gallery, Howard Greenberg Gallery nebo Kicken Berlin Gallery uvedly českou meziválečnou fotografii autorů Jaroslava Rösslera, Josefa Sudka, Františka Drtikola nebo Jaromíra Funkeho.

Nejslavnější veletrh světa Art Basel již ohlásil, že své brány v příštím roce veřejnosti otevře 18. – 20. června.






04.02.2020 10:17

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
ArtLeaks
27.07.2014 19:39
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Kompletní edice (3 díly = 330 stran) Kolážových comiksů „na hraně existence“, tynto „deníky všední úzkosti“ jsou pravou...
Více informací...
11 EUR
12 USD
Feast, sketch - drawing, 29,5 x 20,5 cm
Více informací...
340 EUR
370 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
22 x 31 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 5 pass. couleur / 200 ex || Gravures de Rémi Pierlo, Adolpho Avril, Benoit Montjoie...
Více informací...
30 EUR
33 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS