|
Katarína Uhlířová
|
review
|
01.02.2009
|
BEN COTTRELL, JANA KOCHÁNKOVÁ A VLADIMÍR SKREPL / LOST EYE / MEETFACTORY GALLERY / 2009
|
Roztříštěná realita Bena Cottrella z Cornwallu a z Berlína
Ze všeho nejdříve jsem si na výstavě Lost Eye1 všimla kreseb, byly pro mne nové, všechny vznikaly po dobu dvou měsíců, tak dlouho byl Ben Cottrell (*1972, Cornwall) rezidentem smíchov-ské MeetFactory. Kresby tváří. Škleby. Koláže rozpadajících se úsměvů. Masky s vráskami reality. Z mnoha drobných kreseb jsou tu vyskládány celé kompozice.… |
|
Milena Dimitrova
|
review
|
01.01.2009
|
HOMELAND DECAY
|
Impuls k napsání článku dal vydavatel tohoto časopisu, když jsme spolu mluvili o knihách, z nichž jsem se pokoušela získat přehled o moderním umění a avantgardě ve střední a východní Evropě.
Můj pokus se nezdařil – knihy mě spíše mátly, místo toho, aby mě orientovaly: Za prvé nejsou některé země jižní Evropy pojednávány téměř v žádné z prací, ať už se tyto omezují pouze na střední a východní… |
|
Karin Rolle
|
review
|
01.01.2009
|
JACQUES RANCIÈRE – DVĚ "VZPOURY" UMĚNÍ
|
Obraz umělce coby nezávislého buřiče, který kritizuje a mění společnost, přestal být důvěryhodný. Francouzský filozof Jacques Rancière (* 1940) však nadále trvá na politickém významu a vzpurném potenciálu současného umění, a rozvíjí teorii, která vzpouru umění popisuje jako poměr napětí mezi dvěma formami „odporu“. Mlčenlivé krajiny – to jsou fotografie Sophie Ristelhueber. Do jejích záběrů… |
|
Karin Rolle
|
review
|
01.01.2009
|
GEORGES DIDI – HUBERMAN: PROTI NEZOBRAZITELNÉMU
|
Tématem francouzského filozofa a historika umění Georgese Didi – Hubermana (* 1953) je citlivost vztahu mezi dějinami a uměním. Jeho Obrazy navzdory ( Bilder trozt allem ) jsou písemným vyjádřením nesouhlasu se zákazem zobrazování radikálního prohřešku proti lidskosti, jímž byl holocaust. Huberman nesdílí obvyklou skepsi spojenou s obrazovým vyjádřením a ani ustálené pojetí Šoa jako čehosi… |
|
Milena Dimitrova
|
review
|
01.01.2009
|
AT ARM’S LENGTH
|
Muzeum moderního umění ve Vídni uvedlo v minulém roce u příležitosti udělení ceny Viennafair výstavu „At arm’s length“, jejímž autorem je Kamen Stoyanov. Ústředním tématem této výstavy byly vztahy mezi postsocialistickým Východem a kapitalistickým Západem založené na kulturním přerodu, hledání identity a kulturních fenoménů. Současné umění, takové, které se zabývá východní Evropou, mívá sklon… |
|
Robin Mackay
|
review
|
01.02.2008
|
ODHALOVÁNÍ STŘEDNÍHO VÝCHODU: NONAD KRISTEN ALVANSONOVÉ
|
Galerie Azad, Teherán, květen 2008
Ve své knize o Leibnizovi z roku 1998 představuje filosof Gilles Deleuze pojem „záhybu“ jako způsob, kterým by filosofie imanence mohla měřit multiplicitu vesmíru. Pokud Bytost promlouvá jedním hlasem, pokud nezavádíme žádnou transcendentální rovinu organizace, jakým způsobem lze postulovat rozdílnost? Deleuzeho představa záhybů v záhybech, kterou odhaluje jako… |
|
Tony Ozuna
|
review
|
01.02.2008
|
PUNKS NOT DEAD
|
Punk. No One is Innocent. Art – Style – Revolt
Kunsthalle Wien, 16. května – 7. září 2008
Ve východní Evropě, a vlastně v kterékoliv neanglicky mluvící zemi mohou punkeři hrdě psát „Punks Not Dead“ bez patřičného apostrofu za „k“. Touto pravopisnou chybou dostává slogan na kožených bundách, tričkách a zdech posetých graffiti dadaistickou přitažlivost.
Výstava s názvem „No One is Innocent. Art… |
|
Lenka Vítková
|
review
|
01.02.2008
|
MÍSTO PŘED OBRAZEM
|
Maria Lassnig, Serpentine Gallery, Londýn, kurátoři Julia Peyton-Jones a Hans Ulrich Obrist, 25. duben – 8. červenec 2008
Rakouská malířka Maria Lassnig (1919) vystavuje v Londýně. Na zdech velkých světlých elegantních sálů Serpentine Gallery visí rozměrné figurální olejomalby, často autoportréty, jindy schematické postavy mužů a žen na bílém pozadí nebo znaková těla v barevném poli. Nejsou… |
|
Tony Ozuna
|
review
|
01.01.2008
|
LÁSKA A SMRT (Z MEXIKA AŽ DO VÍDNĚ)
|
„Viva La Muerte!“ — umění a smrt v Latinské Americe
Kunsthalle Vídeň, 17. října 2007— 17. února 2008.
Rakev posledního mexického císaře, Jeho Veličenstva Maximiliána I., se nachází v královské hrobce ve Vídni, kam byla převezena rok poté, co byl v Mexiku v roce 1867 veřejně popraven popravčí četou.
Než se stal císařem, byl Maximilian pouhým arcivévodou. Jeho oficiální titul zněl Jeho Císařské a… |
|
Cristian Neagoe
|
review
|
01.01.2008
|
ZPÁTKY DO BUDOUCNOSTI, K BUDOUCNOSTI ZÁDY
|
Představte si následující situaci. Chlápek se prochází po galerii, všechno ignoruje, kouká na stěny, jako by byly pomalované hovnem. Nedívá se na díla, ale na prázdný prostor mezi nimi. Na sobě má černé tričko s nápisem “M-am plictisit”. Rumunsky to znamená „nudím se“. Fosforeskující zelená s jasně designérským rukopisem, s písmeny vyvedenými tak, aby zaujala oko znalce...
A když si to tak… |
|