Časopis Umělec 2009/1 >> JACQUES RANCIÈRE – DVĚ "VZPOURY" UMĚNÍ Přehled všech čísel
JACQUES RANCIÈRE – DVĚ "VZPOURY" UMĚNÍ
Časopis Umělec
Ročník 2009, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

JACQUES RANCIÈRE – DVĚ "VZPOURY" UMĚNÍ

Časopis Umělec 2009/1

01.01.2009

Karin Rolle | review | en cs de es

Obraz umělce coby nezávislého buřiče, který kritizuje a mění společnost, přestal být důvěryhodný. Francouzský filozof Jacques Rancière (* 1940) však nadále trvá na politickém významu a vzpurném potenciálu současného umění, a rozvíjí teorii, která vzpouru umění popisuje jako poměr napětí mezi dvěma formami „odporu“. Mlčenlivé krajiny – to jsou fotografie Sophie Ristelhueber. Do jejích záběrů vstupují ulice a cesty. Křižují kamenité pouště, vinou se po úbočích hor či vedou dolů do zelených údolí. Procházejí prostorem a všem je společné to, že jsou něčím zkříženy. V průjezdu brání kameny, příkopy nebo suť. Sérii, která byla k vidění na jaře roku 2005 v ženevském Muzeu moderního a současného umění, Sophie Ristelhueber nazvala WB – Westbank. Nepatrné hromady kamení a suti je možné na základě tohoto názvu identifikovat jako uzavírky cest, zřízené izraelskou armádou či osadníky. Práce Sophie Ristelhueber si Jacques Rancière vybral proto, aby popsal, co znamená vzpurné umění. Pečlivě komponované přírodní soubory jsou vytrženy z estetického řádu tím, že je Ristelhueber posouvá do kontextu konfliktu na Blízkém východě. Politické poselství do jejích fotografií vstupuje jemně, aniž by se stávaly plakátovou propagandou. Specifickým jazykem fotografií Ristelhueberové je jejich prozatímní, sporný, mnohoznačný charakter. Lze je „číst“ současně jako vyvážené, estetické záběry krajiny i jako politická svědectví. Toto napětí je podle Rancièra slovníkem vzpurného umění, a je třeba, aby byl znovu oživen. Dvacáté století upřelo umění vztah napětí mezi estetickým a politickým. Fin de Siècle se ztratil v esteticismu, který vedl k odklonu umění od světa. Východní a západní totalitarismy později umění využili pro ilustraci politických názorů. A také demokracie se svou tržní logikou znevolnily umění tím, že využily estetických strategií k zajištění odbytu zboží na trhu. Pokusy ochránit svébytnost umění vedly ke sblížení umění s etikou. S odkazem na Jeana-Françoise Lyotarda opisuje Rancière výklad, podle nějž umění musí vstoupit do služeb „odlišností“. Specifikem estetické řeči je podle Rancièra to, že upomíná na katastrofy 20. století. Ústup umění do estetického, přiblížení k politickému a sblížení s etikou – tyto tři pohyby považuje Rancière za neuspokojivé strategie. Je jim společné, že popisují umění buď jako odklon od společnosti a nebo splynutí s ní. Toto jednostranné rozlišování považuje Rancière za nedostatečné. Ono zvláštní napětí musí být umění navráceno. Rancière jej spatřuje v mnohoznačnosti, v oscilaci mezi odlišnými řády. Vzpurné umění je toto oscilování mezi estetickým a politickým, a za ním se přesně vzato skrývá „vzpoura“ dvojí. Pro Rancièra je „vzpoura“ slovo proměnlivé. Na jedné straně označuje něco, co znesnadňuje obvyklý chod a má být překonáno – jako kámen na rozbité cestě. „Vzpoura“ může však současně znamenat i protiklad pasivního kamene. Aktivní boj proti stávajícímu řádu – to jest druhý způsob čtení pojmu. Rancière dokládá, že ono vzpurné umění oba významy dokonale zná a vytváří mezi nimi poměr napětí. Umění je současnost nesoudobého, je odporem kamene (ústup ze života do estetična) i osvobozující vzpourou (zasahování umění do politického). Rancière stojí se svou teorií v tradici, kterou svým myšlením započal Immanuel Kant. Ve spise Kritika soudnosti Kant zkoumá onen zvláštní způsob, jímž umění působí na lidské vnímání. Zatímco věci všední lze jednoznačně pojmově uchopit, vyvolává umění v divákovi bezradnost. Logice jednoznačného pojmového označování se vymyká. Takto iniciovaná volná estetická hra se jako téma znovu objevuje také u Friedricha Schillera v díle „Listy o estetické výchově“. Dle teorií Kantových i Schillerových zakládá umění v myšlení jednoho každého člověka smyslově zakusitelnou svobodu, která je zvěstí o jiném „světě našeho života“. Tento nový Lebenswelt však nedochází naplnění, nýbrž je odložen do nekonečna. Umění otevírá pohled na konec, který ještě schází. Tím se odlišuje od aktivního politického jednání - tolik Rancière. Vzpurné umění hovoří mnohoznačnou řečí, kterou lze chápat současně jako estetické a politické poselství, aniž bychom jednostranně protěžovali ten či onen význam. Je současně pasivním odporem kamene a aktivní vzpourou emancipace. Samotné toto napětí mezi obojími „odpory“ je pro vzpurné umění příznačné, proto Rancière požaduje: „Aby vzpurnost umění nezanikla ve svém protějšku, musí zůstat nevyřešeným napětím mezi dvěma vzpourami.“

Jacques Rancière, Ist Kunst widerständig? (Je umění vzpurné?) Merve 2008, vydal, přeložil a o interview doplnil Frank Ruda a Jan Völker, 109 stran, 8 Euro.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Sám sobě návštěva, ..., pak zazvonil jsem na sebe a šel si otevřít, ve dveřích jsem stál já sám sobě návštěva, ..., Ilustrace...
Více informací...
7,85 EUR
9 USD
Clown‘s Suicide, 1995, silkscreen print, 33 x 46 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS