Časopis Umělec 2004/2 >> Inteligentní fotografie Přehled všech čísel
Inteligentní fotografie
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Inteligentní fotografie

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Pavel Vančát | en cs

Fotografické dílo Michala Kalhouse (1967), absolventa studií matematiky a fyziky a nedostudovaného kunsthistorika, se výrazněji vyvíjí již od poloviny devadesátých let, kdy se vedle prvních samostatných expozic objevuje i na významných pražských výstavách (Zkušební provoz, Snížený rozpočet – Mánes 1995, 1997). Od aranžovaných zátiší (představených také v roce 1997 v pražské galerii Velryba), která často užívala radikálně zkrácenou hloubku ostrosti, se postupně propracoval k průzračnějšímu vidění odkrývajícímu stále přímější zlomky reality. Jako by autor zpočátku několik let ostřil, aby pak snímky stály opravdu za to.
Souhrou okolností se během letošního jara Michal Kalhous představil hned na třech samostatných výstavách v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a v Ostravě. Ve všech ukázal, že svá díla chápe jako různorodý systém znaků, které utváří konečné dílo podle konkrétních možností expozice. V ústeckém Městském muzeu i v budějovickém Domě umění Kalhous vystavil na dvacet prací, plíživě zkoumajících (ne)fotogenii prostých věcí a výjevů. Naopak ostravskou „fotografickou“ galerii Fiducia poctil jen třemi fotografiemi v až podezřele šedé tonalitě, doplněnými základním kamenem ostravské Kunsthalle (mile provokativní instalace a akce jsou Kalhousovým oblíbeným „vedlejším“ polem).

Z hlediska striktních fotografických kánonů se Michal Kalhous vlastně často vrací zpátky k „nové věcnosti“ třicátých let, k naprostému opojení nejtitěrnějšími zlomky skutečnosti. Rozdíl je však zcela jasný. Fotografie jsou to černobílé, velkoformátové, adjustované přímo na stěny. Tady. Toto. A na fotografii. Po déle než století trvající fotografické masáži má dnešní „prosté vidění“ úplně jiný smysl. Jestliže meziválečná fotografie hleděla až budovatelsky kupředu, ta Kalhousova se spíše dívá zpět, umíněně se znovu snaží nalézt čistotu vidění ve fotografických pomníčcích.
Výraznou část Kalhousovy tvorby představují snímky uplatňující „pitvající“ přístup, jakási dokumentace domácího zkoumání aspektů neživých (či přímo mrtvých) objektů. Někdy stačí čokoládová figurka nebo plastový kelímek, jindy se objeví ptáček či banánové slupky. Tyto instalační pokusy na hranici vědy a „domácího designu“ (těžko nevzpomenout Jána Mančušku) v sobě vždy nesou až odzbrojující upřímnou prostotu.
Michal Kalhous se však zároveň zaobírá samotným (fotografickým) viděním, v zdánlivě banálních pohledech na lesní zákoutí, přírodní i domácí detaily, které reflektují samu cestu k zobrazení. Při troše snahy tu najdeme humor a nadhled Jasanského s Polákem i něžnou melancholii Markéty Othové, ale Kalhous vnáší do svých prací mnohem více zemitosti a zarputilosti. Je se svými náměty v niterném vztahu, který mu umožňuje zkoumat je s neobyčejnou důvěrností, oproštěnou od prvotního údivu. V těchto podmínkách se pak často dostává až k mimořádně krajním polohám. Neostrá fotografie socialistického vodotrysku, do šedé plochy se propadající studie křesla či úhelník tázavě vložený do záhybu gauče jsou značkami vykloubených hranic fotografie. Kalhousovu tvorbu tak celkově charakterizuje zaujetí fotografií, ovšem vyrůstající ze svobody fotografii již dávno neznámé, z hravosti, která spojuje upřímnost s inteligencí. Snaží se očistit jak fotografii, tak samo vidění světa. Úctyhodný úkol.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…