Časopis Umělec 2004/2 >> Inteligentní fotografie Přehled všech čísel
Inteligentní fotografie
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Inteligentní fotografie

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Pavel Vančát | en cs

Fotografické dílo Michala Kalhouse (1967), absolventa studií matematiky a fyziky a nedostudovaného kunsthistorika, se výrazněji vyvíjí již od poloviny devadesátých let, kdy se vedle prvních samostatných expozic objevuje i na významných pražských výstavách (Zkušební provoz, Snížený rozpočet – Mánes 1995, 1997). Od aranžovaných zátiší (představených také v roce 1997 v pražské galerii Velryba), která často užívala radikálně zkrácenou hloubku ostrosti, se postupně propracoval k průzračnějšímu vidění odkrývajícímu stále přímější zlomky reality. Jako by autor zpočátku několik let ostřil, aby pak snímky stály opravdu za to.
Souhrou okolností se během letošního jara Michal Kalhous představil hned na třech samostatných výstavách v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a v Ostravě. Ve všech ukázal, že svá díla chápe jako různorodý systém znaků, které utváří konečné dílo podle konkrétních možností expozice. V ústeckém Městském muzeu i v budějovickém Domě umění Kalhous vystavil na dvacet prací, plíživě zkoumajících (ne)fotogenii prostých věcí a výjevů. Naopak ostravskou „fotografickou“ galerii Fiducia poctil jen třemi fotografiemi v až podezřele šedé tonalitě, doplněnými základním kamenem ostravské Kunsthalle (mile provokativní instalace a akce jsou Kalhousovým oblíbeným „vedlejším“ polem).

Z hlediska striktních fotografických kánonů se Michal Kalhous vlastně často vrací zpátky k „nové věcnosti“ třicátých let, k naprostému opojení nejtitěrnějšími zlomky skutečnosti. Rozdíl je však zcela jasný. Fotografie jsou to černobílé, velkoformátové, adjustované přímo na stěny. Tady. Toto. A na fotografii. Po déle než století trvající fotografické masáži má dnešní „prosté vidění“ úplně jiný smysl. Jestliže meziválečná fotografie hleděla až budovatelsky kupředu, ta Kalhousova se spíše dívá zpět, umíněně se znovu snaží nalézt čistotu vidění ve fotografických pomníčcích.
Výraznou část Kalhousovy tvorby představují snímky uplatňující „pitvající“ přístup, jakási dokumentace domácího zkoumání aspektů neživých (či přímo mrtvých) objektů. Někdy stačí čokoládová figurka nebo plastový kelímek, jindy se objeví ptáček či banánové slupky. Tyto instalační pokusy na hranici vědy a „domácího designu“ (těžko nevzpomenout Jána Mančušku) v sobě vždy nesou až odzbrojující upřímnou prostotu.
Michal Kalhous se však zároveň zaobírá samotným (fotografickým) viděním, v zdánlivě banálních pohledech na lesní zákoutí, přírodní i domácí detaily, které reflektují samu cestu k zobrazení. Při troše snahy tu najdeme humor a nadhled Jasanského s Polákem i něžnou melancholii Markéty Othové, ale Kalhous vnáší do svých prací mnohem více zemitosti a zarputilosti. Je se svými náměty v niterném vztahu, který mu umožňuje zkoumat je s neobyčejnou důvěrností, oproštěnou od prvotního údivu. V těchto podmínkách se pak často dostává až k mimořádně krajním polohám. Neostrá fotografie socialistického vodotrysku, do šedé plochy se propadající studie křesla či úhelník tázavě vložený do záhybu gauče jsou značkami vykloubených hranic fotografie. Kalhousovu tvorbu tak celkově charakterizuje zaujetí fotografií, ovšem vyrůstající ze svobody fotografii již dávno neznámé, z hravosti, která spojuje upřímnost s inteligencí. Snaží se očistit jak fotografii, tak samo vidění světa. Úctyhodný úkol.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1993, 35.5 x 43 cm (2 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
692 USD
1995, 35.5 x 43 cm (1 Page Only), Pen & Ink Comic
Více informací...
450 EUR
464 USD
31.5 x 36 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
460 USD
Stu’s head on plate, 2011, acrylic painting on pape, 29,5 x 20,5, framed
Více informací...
340 EUR
350 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS