Časopis Umělec 1999/2 >> Jaké bude příští ARCO? Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jaké bude příští ARCO?

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Vladan Šír | obchod | en cs

Několik týdnů po skončení významného a prestižního veletrhu umění v Madridu, ARCO (11. - 16. 2.), se ve španělském hlavním městě rozhořela debata o jeho budoucím vývoji. Ředitelka veletrhu Rosina Gómez Baena se při hodnocení letošního ročníku dostala do sporu s generální ředitelem výstaviště Ifema Fermínem Lucasem ohledně výběru vystavovatelů.
Spor začala nenápadná informace o tom, že počet návštěvníků letos oproti loňsku poklesl o 8,5%. Baena se nenechala nijak znepokojit a prohlásila, že nižší počet diváků je jejím záměrem, protože chce, aby veletrh "byl určen profesionálům". O počet návštěvníků ale ani tak nejde, což ukázal další vývoj sporu. Na ARCO se přihlásilo celkem 382 galerií, z čehož 149 žádostí bylo zamítnuto. Odmítnutí galeristé se spojili a začali vyvíjet tlak na generální ředitele Lucase, aby donutil Baenovou uvolnit kritéria výběru vystavujících.
V současnosti se tedy rozhoduje o tom, zda Lucas Baenovou nahradí jinou osobou, která bude "více věřit v celý projekt". Ředitelka veletrhu má ovšem velmi silnou podporu mezi prestižními španělskými galeriemi, které hrozí, že, budou-li zmírněna kritéria, příštího ročníku se nezúčastní. Tím by pověst veletrhu značně utrpěla a nezachránila by ji ani účast španělského monarchy.
Fermín Lucas ovšem nemůže popřít, že jinak byl letošní ARCO úspěšný. Zúčastnilo se jej celkem 233 galerií z 27 zemí, což je o třicet více než loni. Nejvíce bylo pochopitelně zastoupeno Španělsko (97), následované Francií, jíž byl letos veletrh věnován. Z Portugalska přijelo 15 galeristů a z Latinské Ameriky přijelo 18 vystavovatelů.
Z České republiky se na ARCO vypravila pouze pražská Galerie MXM, která se zapojila do program East Wind - West Wind a stala se jednou ze sedmi východoevropských účastníků. Mezi ostatními byly galerie s Maďarska, Polska a Slovinska.
MXM do Madridu přivezla kolekci svých kmenových autorů: Karel Malich, Stanislav Kolíbal, Karel Kovanda, Jiří Surůvka, Tomáš Císařovský, Jan Merta, Jiří David. Kromě toho si s sebou galerista Jan Černý vzal také jednu z prací Veroniky Bromové, která byla vystavena v rámci její výstavy na Staroměstské radnici.
Největším tahákem stánku MXM byly Dvojčata Jiřího Surůvky a Skryté podoby Jiřího Davida. Ty se nakonec také jako jediné prodaly. Dvojčata se dostaly do soukromé sbírky v Madridu, zatímco dva Davidovy dvojportréty (Helena Kontová a John Baldesari) si koupila samotná nadace ARCO Foundation. Kromě těchto starších prací přitom MXM přivezla novinky od Malicha, Kolíbala a Merty.
Finanční efekt účasti MXM na veletrhu ale nebyl nijak velký. I přes výhodnou cenu za stánek se galerii vrátila jen polovina nákladů, které na ARCO vynaložila. Lidé z MXM tedy doufají, že přítomnost v Madridu se vrátí ve formě budoucí spolupráce na výstavních projektech. První dva dny veletrhu byly totiž určeny profesním kontaktům. MXM sbírala vizitky kurátorů, sběratelů a galeristů, kteří projevili zájem o některého z vystavených autorů, a prodávala jejich autorské katalogy a knihy.
Účast na ARCO 2000 je pro MXM ale stále otázkou. "Pokud by byla dobrá konstelace jako letos - tedy zvláštní sleva v rámci programu, možná pojedeme," říká Jan Černý. V opačném případě ale bude rozhodování jednodušší. Madrid je daleko, španělské publikum je velkou neznámou a MXM si navíc za současné situace může dovolit účast jen na jednom veletrhu ročně. Přesto je na mnohých veletrzích jedinou galerií ze všech domácích státních a soukromých institucí zastupující autory z České republiky.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…