Časopis Umělec 1999/2 >> Jaké bude příští ARCO? Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jaké bude příští ARCO?

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Vladan Šír | obchod | en cs

Několik týdnů po skončení významného a prestižního veletrhu umění v Madridu, ARCO (11. - 16. 2.), se ve španělském hlavním městě rozhořela debata o jeho budoucím vývoji. Ředitelka veletrhu Rosina Gómez Baena se při hodnocení letošního ročníku dostala do sporu s generální ředitelem výstaviště Ifema Fermínem Lucasem ohledně výběru vystavovatelů.
Spor začala nenápadná informace o tom, že počet návštěvníků letos oproti loňsku poklesl o 8,5%. Baena se nenechala nijak znepokojit a prohlásila, že nižší počet diváků je jejím záměrem, protože chce, aby veletrh "byl určen profesionálům". O počet návštěvníků ale ani tak nejde, což ukázal další vývoj sporu. Na ARCO se přihlásilo celkem 382 galerií, z čehož 149 žádostí bylo zamítnuto. Odmítnutí galeristé se spojili a začali vyvíjet tlak na generální ředitele Lucase, aby donutil Baenovou uvolnit kritéria výběru vystavujících.
V současnosti se tedy rozhoduje o tom, zda Lucas Baenovou nahradí jinou osobou, která bude "více věřit v celý projekt". Ředitelka veletrhu má ovšem velmi silnou podporu mezi prestižními španělskými galeriemi, které hrozí, že, budou-li zmírněna kritéria, příštího ročníku se nezúčastní. Tím by pověst veletrhu značně utrpěla a nezachránila by ji ani účast španělského monarchy.
Fermín Lucas ovšem nemůže popřít, že jinak byl letošní ARCO úspěšný. Zúčastnilo se jej celkem 233 galerií z 27 zemí, což je o třicet více než loni. Nejvíce bylo pochopitelně zastoupeno Španělsko (97), následované Francií, jíž byl letos veletrh věnován. Z Portugalska přijelo 15 galeristů a z Latinské Ameriky přijelo 18 vystavovatelů.
Z České republiky se na ARCO vypravila pouze pražská Galerie MXM, která se zapojila do program East Wind - West Wind a stala se jednou ze sedmi východoevropských účastníků. Mezi ostatními byly galerie s Maďarska, Polska a Slovinska.
MXM do Madridu přivezla kolekci svých kmenových autorů: Karel Malich, Stanislav Kolíbal, Karel Kovanda, Jiří Surůvka, Tomáš Císařovský, Jan Merta, Jiří David. Kromě toho si s sebou galerista Jan Černý vzal také jednu z prací Veroniky Bromové, která byla vystavena v rámci její výstavy na Staroměstské radnici.
Největším tahákem stánku MXM byly Dvojčata Jiřího Surůvky a Skryté podoby Jiřího Davida. Ty se nakonec také jako jediné prodaly. Dvojčata se dostaly do soukromé sbírky v Madridu, zatímco dva Davidovy dvojportréty (Helena Kontová a John Baldesari) si koupila samotná nadace ARCO Foundation. Kromě těchto starších prací přitom MXM přivezla novinky od Malicha, Kolíbala a Merty.
Finanční efekt účasti MXM na veletrhu ale nebyl nijak velký. I přes výhodnou cenu za stánek se galerii vrátila jen polovina nákladů, které na ARCO vynaložila. Lidé z MXM tedy doufají, že přítomnost v Madridu se vrátí ve formě budoucí spolupráce na výstavních projektech. První dva dny veletrhu byly totiž určeny profesním kontaktům. MXM sbírala vizitky kurátorů, sběratelů a galeristů, kteří projevili zájem o některého z vystavených autorů, a prodávala jejich autorské katalogy a knihy.
Účast na ARCO 2000 je pro MXM ale stále otázkou. "Pokud by byla dobrá konstelace jako letos - tedy zvláštní sleva v rámci programu, možná pojedeme," říká Jan Černý. V opačném případě ale bude rozhodování jednodušší. Madrid je daleko, španělské publikum je velkou neznámou a MXM si navíc za současné situace může dovolit účast jen na jednom veletrhu ročně. Přesto je na mnohých veletrzích jedinou galerií ze všech domácích státních a soukromých institucí zastupující autory z České republiky.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
London Urbanism
Více informací...
11 EUR
11 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
824 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
29 x 20,5 x 0,7 cm / 32 pages / sérigraphie 10 passages couleur / 200ex
Více informací...
30 EUR
31 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS