Časopis Umělec 2002/1 >> Rizoto Přehled všech čísel
Rizoto
Časopis Umělec
Ročník 2002, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rizoto

Časopis Umělec 2002/1

01.01.2002

nové tváře | en cs

Skupinu Rizoto, která existuje již čtyři roky, tvoří Tomáš Trnobranský, Lucie Markvartová a Martin Raudenský. Trnobranský a Markvartová v roce 1998 absolvovali ateliér grafického designu Karla Míška na Fakultě užitného umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Martin Raudenský v současné době na této fakultě vyučuje.

Tvorba skupiny Rizoto je charakteristická svou pozicí na hranici umění a designu a zájmem o další hraniční žánry, jako je komiks nebo animovaný film. Její členové už během studií začali vydávat časopis Rizoto, za který v roce 2000 získali Cenu Miroslava Proška. Celkem vydali šest monotematických čísel, jež si občas utahují ze společenských časopisů o zdraví, jindy zase představují spíše příručku pro teroristy plnou návodů na výrobu výbušnin. Střídají se v nich precizně vyvedené grafické symboly s neumělými dětskými kresbičkami. Často ve svých pracích odkazují k průmyslovému městu Ústí nad Labem, kde je na tom kvalitní současné umění hůře než místní třetiligový hokejový tým. Ale k městu si podle svých slov hledají “realistický” vztah.
S nástupem nových technologií se skupina Rizoto pustila do práce s animací a internetem, jejichž použití je jednodušší než tištěná média a nabízí u papíru absentující interaktivnost. Ani v tomto případě však nepodléhají rozšířené uhlazené, super cool komerční počítačové grafice a v neohrabaný pohyb uvádějí své kresby.
Rizoto se nevyhýbají ani výstavním prostorám, v nichž často působí až podvratně. Na své první výstavě v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem rozvěsili průsvitné igelitové plachty s grafickými motivy a uspořádali taneční party. Na bienále mladých Zvon 2002 zase rozmístili matoucí orientační symboly (viz článek na str. 28 – 32).
Ať jde o prezentaci v galerijním prostoru, na webu nebo prostřednictvím časopisu, práce Rizota ideálně splývají se zvoleným prostředím, kterému skupina uzpůsobuje i zvolené výrazové prostředky. Její “realistický vztah” ke zvoleným tématům i vlastní prezentaci představuje na mladé české scéně zajímavý nový fenomén.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…