Časopis Umělec 2002/1 >> Rizoto Přehled všech čísel
Rizoto
Časopis Umělec
Ročník 2002, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rizoto

Časopis Umělec 2002/1

01.01.2002

nové tváře | en cs

Skupinu Rizoto, která existuje již čtyři roky, tvoří Tomáš Trnobranský, Lucie Markvartová a Martin Raudenský. Trnobranský a Markvartová v roce 1998 absolvovali ateliér grafického designu Karla Míška na Fakultě užitného umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Martin Raudenský v současné době na této fakultě vyučuje.

Tvorba skupiny Rizoto je charakteristická svou pozicí na hranici umění a designu a zájmem o další hraniční žánry, jako je komiks nebo animovaný film. Její členové už během studií začali vydávat časopis Rizoto, za který v roce 2000 získali Cenu Miroslava Proška. Celkem vydali šest monotematických čísel, jež si občas utahují ze společenských časopisů o zdraví, jindy zase představují spíše příručku pro teroristy plnou návodů na výrobu výbušnin. Střídají se v nich precizně vyvedené grafické symboly s neumělými dětskými kresbičkami. Často ve svých pracích odkazují k průmyslovému městu Ústí nad Labem, kde je na tom kvalitní současné umění hůře než místní třetiligový hokejový tým. Ale k městu si podle svých slov hledají “realistický” vztah.
S nástupem nových technologií se skupina Rizoto pustila do práce s animací a internetem, jejichž použití je jednodušší než tištěná média a nabízí u papíru absentující interaktivnost. Ani v tomto případě však nepodléhají rozšířené uhlazené, super cool komerční počítačové grafice a v neohrabaný pohyb uvádějí své kresby.
Rizoto se nevyhýbají ani výstavním prostorám, v nichž často působí až podvratně. Na své první výstavě v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem rozvěsili průsvitné igelitové plachty s grafickými motivy a uspořádali taneční party. Na bienále mladých Zvon 2002 zase rozmístili matoucí orientační symboly (viz článek na str. 28 – 32).
Ať jde o prezentaci v galerijním prostoru, na webu nebo prostřednictvím časopisu, práce Rizota ideálně splývají se zvoleným prostředím, kterému skupina uzpůsobuje i zvolené výrazové prostředky. Její “realistický vztah” ke zvoleným tématům i vlastní prezentaci představuje na mladé české scéně zajímavý nový fenomén.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…