Časopis Umělec 2002/1 >> Rizoto | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
RizotoČasopis Umělec 2002/101.01.2002 nové tváře | en cs |
|||||||||||||
Skupinu Rizoto, která existuje již čtyři roky, tvoří Tomáš Trnobranský, Lucie Markvartová a Martin Raudenský. Trnobranský a Markvartová v roce 1998 absolvovali ateliér grafického designu Karla Míška na Fakultě užitného umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Martin Raudenský v současné době na této fakultě vyučuje.
Tvorba skupiny Rizoto je charakteristická svou pozicí na hranici umění a designu a zájmem o další hraniční žánry, jako je komiks nebo animovaný film. Její členové už během studií začali vydávat časopis Rizoto, za který v roce 2000 získali Cenu Miroslava Proška. Celkem vydali šest monotematických čísel, jež si občas utahují ze společenských časopisů o zdraví, jindy zase představují spíše příručku pro teroristy plnou návodů na výrobu výbušnin. Střídají se v nich precizně vyvedené grafické symboly s neumělými dětskými kresbičkami. Často ve svých pracích odkazují k průmyslovému městu Ústí nad Labem, kde je na tom kvalitní současné umění hůře než místní třetiligový hokejový tým. Ale k městu si podle svých slov hledají “realistický” vztah. S nástupem nových technologií se skupina Rizoto pustila do práce s animací a internetem, jejichž použití je jednodušší než tištěná média a nabízí u papíru absentující interaktivnost. Ani v tomto případě však nepodléhají rozšířené uhlazené, super cool komerční počítačové grafice a v neohrabaný pohyb uvádějí své kresby. Rizoto se nevyhýbají ani výstavním prostorám, v nichž často působí až podvratně. Na své první výstavě v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem rozvěsili průsvitné igelitové plachty s grafickými motivy a uspořádali taneční party. Na bienále mladých Zvon 2002 zase rozmístili matoucí orientační symboly (viz článek na str. 28 – 32). Ať jde o prezentaci v galerijním prostoru, na webu nebo prostřednictvím časopisu, práce Rizota ideálně splývají se zvoleným prostředím, kterému skupina uzpůsobuje i zvolené výrazové prostředky. Její “realistický vztah” ke zvoleným tématům i vlastní prezentaci představuje na mladé české scéně zajímavý nový fenomén.
01.01.2002
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář