Časopis Umělec 2003/1 >> Terror = decor: Art now Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Terror = decor: Art now

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Zuzana Štefková | benátské bienále | en cs

I když slovinská expozice s názvem Terror = décor: art now
v Benátkách nezvítězila, rozhodně patří mezi to nejzajímavější, co je na letošním Bienále k vidění. Její autor, Žiga Kariž, pracuje ve svém projektu s tématy, jako je komodifikace násilí prostřednictvím umění nebo pohled, který umělecké dílo vrací diváku.
Rovnice Terror = décor zahrnuje dvojí možné čtení projektu. První interpretace se dotýká způsobu, jakým si umění přivlastňuje drastické náměty a přetváří je na objekty estetického zájmu. Většina obrazů/objektů zachycuje scény, jejichž násilný obsah je podřízen chladné estetice luxusního designu, připomínajícího extra ploché obrazovky domácího kina. (Přítomnost jednoho obrazu s lehce mondrianovskou kompozicí navíc neutralizuje zobrazení násilí a nechává vyniknout jeho abstraktní kvality.) Na druhou stranu bychom mohli rovnici otočit a výsledek (Décor = terror) interpretovat jako upozornění na past, kterou obrazy/objekty skrývají, naoko zabudované kamery, snímající vše, co se před obrazem odehrává.
Celý projekt tedy nelze redukovat na objekty fyzicky přítomné přímo v galerii. Jeho nedílnou součástí je především systém za obrazem (v metaforickém i faktickém slova smyslu), který diváka staví do role pozorovaného. Téma recipročního pohledu, jímž obraz fixuje diváka, můžeme přitom chápat v kontextu uměleckohistorickém (v katalogu zmiňuje kurátor pavilonu Jurij Krpan například dílo Velázqueze a Maneta), ale zároveň se vynořuje i ryze současná asociace poněkud sociologické povahy. Divák ví, že jeho pohyb v galerii je monitorován, a zároveň na několika obrazovkách sleduje v přímém přenosu dění v benátských bytech, do kterých byly umístěny další obrazy/objekty. Projekt Terror = décor tak rozehrává téma medializace soukromí a zároveň i míry kontroly, jíž je vystaven běžný občan pohybující se ve veřejném prostoru. Soukromí se v naší době stává velmi ožehavým námětem, ať už je v centru pozornosti voyerismus dotěrných novinářů a senzacechtivého publika komplementárně doplňovaný exhibicionismem účastníků televizních soutěží typu Velký Bratr nebo diskuse o možném zneužití průmyslových kamer a dalších technologií určených k naší ochraně.
Odkrytí mechanismu obrazů/objektů vede diváka k přehodnocení vlastní role v celém systému, kde namísto tradiční ekonomie pohledu divák/obraz funguje dvojznačnost. Divák-pozorovatel se stává aktérem scény sledované neviditelnýma očima někoho jiného.
Vedle těchto interaktivních prvků najdeme v expozici i artefakty zabývající se problémem komodifikace uměleckého díla jeho redukcí na objekt trhu, charakterizovaný především tržní hodnotou. Mapa světových uměleckých center s vyčíslenými galeriemi, sbírkami, umělci a obratem obchodu s uměním je
(stejně jako celá slovinská expozice) součástí širšího záměru zmapovat “co způsobuje pohyb obrazů” (viz katalog Slovinského pavilonu, text Blaže Križnika), jinými slovy, jaké jsou zákonitosti fungování uměleckého díla v socio-politickém, ekonomickém
a historickém kontextu.
Klíčovou otázkou, kterou si slovinská expozice klade, však zůstává, jestli mohou být obrazy něčím víc, než pouhou dekorací ve světě teroru a zdá se, že dílo Žigy Kariže nabízí prostřednictvím dekonstrukce mechanismů trhu s uměním a funkce zobrazení, pozitivní odpověď, neboli, jak se dočteme v textu Igora Zabela: Bomba v obraze, publikovaném v katalogu benátské expozice: umění může “překonat svá omezení pouze tak, že odkryje vlastní situaci”.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.