Časopis Umělec 2001/1 >> Teroristé v Ostravě | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Teroristé v OstravěČasopis Umělec 2001/101.01.2001 Lenka Lindaurová | news | en cs |
|||||||||||||
Nedávný teroristický projekt Pierra Daguina v ostravské hospodě — galerii Černý pavouk poprvé představil autorovu uměleckou sbírku zbraní. Prostředí lidové putyky devadesátých let vytvořilo pro tyto objekty ideální scénu: jako by si aktéři teroristické akce zrovna přišli dát jedno pivo.
Daguin se jako umělec rád riskantně pohybuje na hranách přijatelného a již nepřijatelného, na přechodu mezi uměním a realitou. Rád a velmi rafinovaně manipuluje se svým okolím i sám se sebou. Zbraně vyrábí z různých nalezených i koupených umělohmotných předmětů, dětských hraček, které s úsilím šílence poskládá do adekvátních tvarů zbraní a omotá lepící páskou. Přestože tyto zbraně jsou jen dětsky směšnou náhražkou, působí hrozivě. V jedné ze sérií svých fotografií Pierre Daguin sám pózuje v neuvěřitelných převlecích s usmolenými zbraněmi v rukách. V jiné sérii s nimi nechá vystupovat nic netušící dítě. Ostravský projekt je ovšem mnohem sušší a dramatičtější. Žádné pózování, žádné hry, jen samotné krásně barevné artefakty. Nejsou to ovšem obrazy zbraní, ale zbraně “opravdové” ve své bytostné trapnosti, zbytečnosti i pokušení. A právě moment pokušení je v Daguinově projektu zřejmě to nejdůležitější. Vůle mu odolat je stejná jako rozkoš a strach z jeho svodu. Podle názvu výstavy Children of Marcos by se mohlo zdát, že přece jen jde o nadsázku. Ale u Pavouka se koncept ukázal ve své nahotě. Každý si musel všimnout, že zbraně jsou ostře nabité.
01.01.2001
Doporučené články
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář