Časopis Umělec 2001/4 >> Rafani jsou tady Přehled všech čísel
Rafani jsou tady
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rafani jsou tady

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

David Kulhánek | umělec | en cs

V současném českém umění je málo iniciativ, které programově usilují o proniknutí mimo hranice komunálního prostředí výtvarného/ /vizuálního umění. Obecně se dá říci, že české umění reaguje sporadicky a téměř vždy distinguovaně na bezprostřední sociální a politické impulsy. Aktivita Rafanů (přestože se v případě všech čtyř jedná o studenty, nelze je věkově zařadit mezi nejmladší umělce) směřuje k politice a sociální kritičnosti, kreativně a agresivně vystupující proti stereotypním mechanismům uvnitř umělecké komunity i v rámci celé společnosti. Zdá se, že smělým plánem Rafanů je vytvoření “silové pozice”, zajištěné mediálně i ekonomicky.
Rafani se poprvé představili výstavou v galerii Akademie výtvarných umění v listopadu 2000. Své maskulinní odhodlání prezentovali nástěnnou malbou — skupinovým autoportrétem. Čtyři figury s vykasanými rukávy ilustrovaly předpokládané kritické vykročení umělců do kulturně-sociálního éteru české společnosti. Razance byla spíše hraná a divák očekával další pokračování na pomezí ironie a skutečné kritiky.
Hned další akce Rafany na malou chvíli zviditelnila i mediálně, což se dá považovat za úspěch vzhledem k tomu, že akce Láska nebyla prvoplánovou provokací. Možná právě proto rychle zmizela z dosahu pozornosti
novinářů. Rafani přemalovali známou Lennonovu zeď na pražské Kampě tmavě zelenou, “vojenskou” barvou. Zatímco kýčový folklór (kresby a nápisy květinových lidí) je pražskými úředníky tolerován, nátěr, který provedli Rafani, musel být na jejich vlastní náklady přetřen. Vznikla absurdní situace, kdy byla čistá zeď úřady postavena naroveň grafitti.
Zakázaná výstava v Bílině na severu Čech se pokusila reflektovat traumatickou historii odsunu českých Němců přímo na místě činu. Rafani otestovali míru odvahy místních autorit a jak se ukázalo, strach a obavy z možných reakcí občanů zvítězily. Česko-německým kostlivcem ve skříni se zabývá i aktuální výstava Böhmisch (Kavárna Prohibice, Praha), využívající dobové karikatury z německého tisku. Zmíněné akce naznačují konkrétní směr, kterým se Rafani mohou ubírat ve světě “mimo umění”.
RA — 0001 / RA — 0514 (srpnová výstava v Galerii Mánes) byla vizuálně/výtvarně silná věc, včetně dramaturgie vernisáže. Rafani se představili ve “vězeňských” uniformách (“rafani” jsou uprchlí lupiči v příbězích Mickey Mouse) s velkým logem štěkající psí hlavy. Funkcionalistický interiér byl rytmizován práznými kovovými regály a na zemi byly rozestavěny betonové krychle v armádním šiku. Těchto typizovaných krychlí bylo 514 a v každé z nich byla zalita mrtvola potkana. Na jedné ze stěn byla vystavena fotodokumentace zabitých zvířat. Třídění informací, jejich archivace a systematizace jako účinný prostředek k racionálnímu uchopení reality, k orientaci ve světě… Představa nespecifikované teorie aplikované na struktury společenských vztahů, se kterou Rafani předstoupili před publikum, z nich vytvořila tým vědců, produkující jakýsi ideologický model světa. Výstava měla propracovaný charakter mise přicházející z míst, kde se projektuje budoucnost (viz text katalogu).
V souvislosti s “diktující nekompromisností”, kterou Rafani prezentují na svých výstavách (Demokracie, Galerie Eingang, Ostrava; Identikit, Školská 28, Praha), není možné nevybavit si “totalitní” estetiku slovinského NSK (skupina Irwin a jiné), která však má kořeny hluboko v 80. letech a hlavně vyrůstá ze silné kulturní platformy s fundovaným teoretickým zázemím. Oproti takové “struktuře” je ovšem stylizace Rafanů izolovaným gestem na rozhraní fikce a konkrétní angažovanosti.
Nedílnou součástí rafanovské “propagandy” jsou proklamace — koncentrované texty, které se snaží být intelektuálně založeny. Texty a vernisážové proslovy navozují atmosféru rozhodnosti a pevného postoje, někdy však působí jako modelové afirmace z kursu sociální asertivity.
Aktivity Rafanů zůstávají ve sféře umění, jsou vázány na prostředí, které jim vyhovuje a, věřme tomu, i dodává dostatek impulsů. Do jaké míry setrvají Rafani v rovině výstav/vizuálního umění a do jaké míry přitvrdí v angažování se v mimouměleckém světě ukáže budoucnost. Skupina hodlá podle všeho vystoupit na reálné jeviště “problémů současnosti” ekonomicky zajištěná a s neskrývaným entuziasmem. V rámci současné české scény se budou muset Rafani vyhranit snad jen vůči exkluzivnímu, designovému přístupu Podebalu, což pro ně určitě nebude úkol nejtěžší.
Rafani jsou Luděk Rathouský, Radim Kořínek, Petr Motejzík a Marek Meduna. Internetová stránka www.rafani.cz je přehledná a obsahuje aktuální informace.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…