Časopis Umělec 2001/4 >> Rafani jsou tady Přehled všech čísel
Rafani jsou tady
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rafani jsou tady

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

David Kulhánek | umělec | en cs

V současném českém umění je málo iniciativ, které programově usilují o proniknutí mimo hranice komunálního prostředí výtvarného/ /vizuálního umění. Obecně se dá říci, že české umění reaguje sporadicky a téměř vždy distinguovaně na bezprostřední sociální a politické impulsy. Aktivita Rafanů (přestože se v případě všech čtyř jedná o studenty, nelze je věkově zařadit mezi nejmladší umělce) směřuje k politice a sociální kritičnosti, kreativně a agresivně vystupující proti stereotypním mechanismům uvnitř umělecké komunity i v rámci celé společnosti. Zdá se, že smělým plánem Rafanů je vytvoření “silové pozice”, zajištěné mediálně i ekonomicky.
Rafani se poprvé představili výstavou v galerii Akademie výtvarných umění v listopadu 2000. Své maskulinní odhodlání prezentovali nástěnnou malbou — skupinovým autoportrétem. Čtyři figury s vykasanými rukávy ilustrovaly předpokládané kritické vykročení umělců do kulturně-sociálního éteru české společnosti. Razance byla spíše hraná a divák očekával další pokračování na pomezí ironie a skutečné kritiky.
Hned další akce Rafany na malou chvíli zviditelnila i mediálně, což se dá považovat za úspěch vzhledem k tomu, že akce Láska nebyla prvoplánovou provokací. Možná právě proto rychle zmizela z dosahu pozornosti
novinářů. Rafani přemalovali známou Lennonovu zeď na pražské Kampě tmavě zelenou, “vojenskou” barvou. Zatímco kýčový folklór (kresby a nápisy květinových lidí) je pražskými úředníky tolerován, nátěr, který provedli Rafani, musel být na jejich vlastní náklady přetřen. Vznikla absurdní situace, kdy byla čistá zeď úřady postavena naroveň grafitti.
Zakázaná výstava v Bílině na severu Čech se pokusila reflektovat traumatickou historii odsunu českých Němců přímo na místě činu. Rafani otestovali míru odvahy místních autorit a jak se ukázalo, strach a obavy z možných reakcí občanů zvítězily. Česko-německým kostlivcem ve skříni se zabývá i aktuální výstava Böhmisch (Kavárna Prohibice, Praha), využívající dobové karikatury z německého tisku. Zmíněné akce naznačují konkrétní směr, kterým se Rafani mohou ubírat ve světě “mimo umění”.
RA — 0001 / RA — 0514 (srpnová výstava v Galerii Mánes) byla vizuálně/výtvarně silná věc, včetně dramaturgie vernisáže. Rafani se představili ve “vězeňských” uniformách (“rafani” jsou uprchlí lupiči v příbězích Mickey Mouse) s velkým logem štěkající psí hlavy. Funkcionalistický interiér byl rytmizován práznými kovovými regály a na zemi byly rozestavěny betonové krychle v armádním šiku. Těchto typizovaných krychlí bylo 514 a v každé z nich byla zalita mrtvola potkana. Na jedné ze stěn byla vystavena fotodokumentace zabitých zvířat. Třídění informací, jejich archivace a systematizace jako účinný prostředek k racionálnímu uchopení reality, k orientaci ve světě… Představa nespecifikované teorie aplikované na struktury společenských vztahů, se kterou Rafani předstoupili před publikum, z nich vytvořila tým vědců, produkující jakýsi ideologický model světa. Výstava měla propracovaný charakter mise přicházející z míst, kde se projektuje budoucnost (viz text katalogu).
V souvislosti s “diktující nekompromisností”, kterou Rafani prezentují na svých výstavách (Demokracie, Galerie Eingang, Ostrava; Identikit, Školská 28, Praha), není možné nevybavit si “totalitní” estetiku slovinského NSK (skupina Irwin a jiné), která však má kořeny hluboko v 80. letech a hlavně vyrůstá ze silné kulturní platformy s fundovaným teoretickým zázemím. Oproti takové “struktuře” je ovšem stylizace Rafanů izolovaným gestem na rozhraní fikce a konkrétní angažovanosti.
Nedílnou součástí rafanovské “propagandy” jsou proklamace — koncentrované texty, které se snaží být intelektuálně založeny. Texty a vernisážové proslovy navozují atmosféru rozhodnosti a pevného postoje, někdy však působí jako modelové afirmace z kursu sociální asertivity.
Aktivity Rafanů zůstávají ve sféře umění, jsou vázány na prostředí, které jim vyhovuje a, věřme tomu, i dodává dostatek impulsů. Do jaké míry setrvají Rafani v rovině výstav/vizuálního umění a do jaké míry přitvrdí v angažování se v mimouměleckém světě ukáže budoucnost. Skupina hodlá podle všeho vystoupit na reálné jeviště “problémů současnosti” ekonomicky zajištěná a s neskrývaným entuziasmem. V rámci současné české scény se budou muset Rafani vyhranit snad jen vůči exkluzivnímu, designovému přístupu Podebalu, což pro ně určitě nebude úkol nejtěžší.
Rafani jsou Luděk Rathouský, Radim Kořínek, Petr Motejzík a Marek Meduna. Internetová stránka www.rafani.cz je přehledná a obsahuje aktuální informace.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1993, 35.5 x 43 cm (2 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
731 USD
Astronaut, sketch - drawing, 29,5 x 20,5 cm
Více informací...
340 EUR
370 USD
Nenápadná hromádka PKF (Podivný kudrnatý fal) v sobě ukrývá vizionářství moderní lékařské vědy, perversi barokního fantasy a...
Více informací...
21,60 EUR
24 USD
2000, 30.5 x 23 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
334,80 EUR
364 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS