Časopis Umělec 2001/1 >> Rituál zkrvavení (B&B) Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rituál zkrvavení (B&B)

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Homeless & Hungry | news | en cs

Entrance
Galerie Big Paranoia je narvána lidmi. Hosté svírají umělohmotné kelímky s vínem. Na stole je připravena studená mísa s humry, bujónové želé, šlehaná pěna z uzeného lososa (obložená malinkými garnátky a ochucená po mexickém způsobu “coulis” ze zelených rajčat), spousta fantasticky vypadajících chlebíčků, jablečný koláč, různé saláty a krémy, koňakem plněný pudink a mimo to i slané oříšky a brambůrky v mísách. Sponzorem je výrobce lahůdek GEXR.
Billy No Name — to je ten nahý pán, kterému kolem krku na kovovém řetízku visí špunt od vany — je lehce nervózní. Oči má červené jako králík. Jak by ne, Billy je albín. (Mimochodem hádanka: Jak dlouho by to trvalo, než by se albíny stali všichni lidi na zeměkouli? Odpověď: Dva a půl milionu let.) Billy No Name je významný akční umělec a performer. Je to osobnost. Jeho dnešní performance se jmenuje Rituál zkrvavení. Akci krátkým úvodním slovem zahajuje Dr. Macea van Lutea, výtvarná kritička časopisu Flesh & Blood: “Když uplyne dvanáct let vlády krále Kalikatu na Malabarském pobřeží, vyhlásí se státní svátek. Shromáždí se velké množství zdejších lidí, utratí se spousta peněz za jídlo a pití. Před chrámem se postaví dřevěné lešení, které je potaženo hedvábnými závěsy. Král se jde za zvuků hudby obřadně vykoupat do posvátné nádrže, pak vystoupí na lešení a tam, před tváří všeho lidu, vezme ostrý nůž a začne si ořezávat nos, pak uši, rty a všechny údy. Snaží se ze svého těla ořezat co nejvíc masa. Všechno, co odřízne, rychle odhazuje. Když už ztratí tolik krve, že začne omdlévat, podřízne si nožem hrdlo. Billy No Name se o totéž — ovšem, ze zcela jiných pozic...” (etc)
Na zdejších pánských toaletách se po delší době sešli dva staří známí, Mr. BeavisTM a Mr. ButtheadTM. Zdá se, že někteří z pozvaných přicházejí na vernisáže pozdě přímo ze zásady. A když to nejde jinak, zdrží se třeba u sněhobílých porcelánových mušlí.
BUTTHEAD (má plastový psychedelický vzhled a lá 60. léta): Co ty tady?Heh-heh Uhmmm Jak se daří manželce?
BEAVIS (má na sobě třídílný, dacron-polyesterový, olivově-zelený keprový oblek, leskle zelenou vázanku značky Rooster, žlutou košili): Urghhhh Díky za optání. Když se tak dívám na tuhle mušli, uvědomuju si, jak je to dávno, co jsem stál před Duchampovou Fontánou. Uhhhhh
BUTTHEAD (má na sobě růžové gumové rukavice): Četl jsem někde, že moč géniů obsahuje hodně dusíku.Yeah Heh Heh Heh M Hum Hum
BEAVIS (trápí ho yo-yo syndrom): Zdá se mi, že je tu až příliš mnoho rajského plynu. Necítíš to?Huh huh huh huh
BUTTHEAD: Yeah Heh M Hum Osobně dám radši přednost rajské šťávě než zkyslému vínu.
BEAVIS: Nechce se tu někdo veřejně vykastrovat?Huh huh huh Docela by mi pomohlo, kdybych se dneska pořádně vyzvracel.
BEAVIS: Když jsem tu byl naposledHeh heh M heh, Dorothy Dunningová tu vystavovala přístroj, kterým vysoko do vzduchu vystřelovala moučné červy. Cool Paříš ještě? Huh huh huh
BUTTHEAD: Občas ty futuristický střílečky, kde se na tebe už od prvního levelu sypou různý zrůdy.He-heh Uhmmm Cool
BEAVIS: Uhhhhh Sjel jsem teď Messiah III a je to jedna z nejblbějších her, kterou jsem kdy v životě hrál. Cílem je zbavit svět Satana. Satan nakazil ducha lidí na celým světě.Sucks
BUTTHEAD: Zkus Wild 9. Je to vůbec první videohra na světě, kde můžeš mučit svý oběti, než je zabiješ.Cool

(Střih do výstavní síně)
“Tady už se nedá mluvit jen o ambivalentnosti, ale spíše o komplexnosti mnoha rovin významu. Proklamativnost. Apelativnost. Pornografie holé pravdy... A tímto bych také svou úvodní řeč skončila. Děkuji.” (Potlesk)
BUTTHEAD: He-heh Uhmmm A teď mi doopravdy řekni, co si myslíš o tom, že ve vzorcích z Marsu se našel život?
BEAVIS: Všichni teď myslej spíš na smrt.Heh-heh
BUTTHEAD: Cool James Dean říkal: Žij rychle a zemři mladej, ať po tobě zůstane mrtvola trochu k světu. Ughhhhhm
BEAVIS: Co si myslíš o nové kolekci nohama malovaných obrazů od Toxina? Uhm-huh-huh
BUTTHEAD: Ostentativně dekorativní, jadrně smyslné a vzrušivě existenciální. Umění ve stylu go-go. Ale abych řekl pravdu, pokoušel jsem se zvracet. Jenže to nešlo.It sucks
BEAVIS: Moje řeč.Uggggh Některejm patlákům by se za každej namalovanej obraz měla useknout jedna ruka.Do it
BUTTHEAD: A Psion Microsoft? Jak se ti líbí?Heh-heh
BEAVIS: Skutečnost a mýtus se v něm sloučily v jedno. L‘enchanteuer enchanté. Mystická svatba konceptu a produktu. Hermetici tomu říkají Velké dílo.Ughhhhhh
BUTTHEAD: Prej je teď schopen vystříknout ze sebe ve vrcholných okamžicích na plátno místo spermatu tekutou rtuť.Cool Má prý pozlacené genitálie. Signifikantně to má i na koulích.Cool
BEAVIS: Pravé zlato nebo laciná náhražka?Heh-heh-heh
BUTTHEAD: Plátkové zlato! Jak nahoře, tak dole.Ughhhhhhhh
BEAVIS: Agónie je extáze. Ošklivé je krásné.Keep cool
BUTTHEAD: Miluju kýč.Heh-heh Ughhhhh Miluju zjemnělou stylistiku, která tak prudce kontrastuje s intelektuální a elitářskou tvorbou pozdní avantgardy.
BEAVIS: Naskakuje mi na brku husí kůže.Uhm Hum hum M
BUTTHEAD: Líbí se mi, když věci explodujou.Do it!
BEAVIS: Uhm Hum hum Celej svět touží vyletět do povětří!
BUTTHEAD: Je to báječná, halucinogenní doba...Cool
BEAVIS: Huh-huh Miluju autenticky chaotické prožívání.
BUTTHEAD: Když se všechno kurví se všim... Chtěl bych vidět, jak souložej stroje. Co děláš večer? Nechceš někam zajít? Do Vortexu? Huh-hum
BEAVIS: Uhm Hum-hum Člověče, nemůžu. Mám na večer báječnej program. Asi budu sedět doma a okusovat si nehty. Urghhhh Když jsem byl mladší, dokázal jsem se celý odpoledne dívat na špičku svojí boty. Celejch 8 hodin...He-heh Uhmmm
BUTTHEAD: Cool Žádnej sex, drogy & rokenroll, ale onanie, žrádlo & seriály... Bulimarximus je kůlovej.
BEAVIS: Řeknu ti, to, že život je fiasko, mě vlastně naplňuje hlubokou radostí a nadějí.Yeah Heh Heh M Hum Hum

(Nadšený potlesk z galerie. Nějaké výkřiky.)
BUTTHEAD: Aha! Pozor! Prošvihli jsme to... (Oklepává si) Do it!
BEAVIS: Nespěchej. Zase v tom bude víc kečupu než krve. Sucks

(Beavis si důkladně myje ruce. Butthead si je pomalu a líně suší nad sušákem. Fotobuňka odeslala jejich moč do spletitých tunelů a tunýlků a vláken městského vodovodního a kanalizačního systému. I oni konečně vstupují do výstavní síně. Beavis směřuje rovnou k míse s humry.)
BEAVIS: Sebevražda je s postmodernou neslučitelná — je to relikt moderny. It sucks
BUTTHEAD: Můžu ti říct, že ty nejkrásnější mrtvoly, jaké jsem kdy viděl, byly mrtvoly vosí. Cool

(Do galerie vtrhla nějaká stařena a vrhá se na zmrzačeného exhibicionistu, ze kterého proudem vytéká rajská šťáva.)
STAŘENA: Moje dieťa je mrtvé, zabili moje dieťa, my baby je mrtvé! Moja láska je mrtvá!
BUTTHEAD (popleská stařenu po zádech): Keep cool Vaše děťátko se uzdraví, pani. Horší to bude s ostatními.

EXIT
(Pozn.: Charaktery BeavisTM & ButtheadTM jsou chráněny ochranou známkou a jsou výhradním produktem televizní společnosti MTV.)





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.