Časopis Umělec 2000/4 >> Tonal 2000 Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tonal 2000

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Richard Gregor | info | en cs

Schematický výsledek letošního slovenského TONALu (obdoba Chalupeckého ceny v Čechách) nás nutí zamyslet se víc než nad samotnými díly nad otázkou vyrovnávání se současnými trendy výtvarného umění. Čtveřice finalistů sice reprezentuje „respektované“ druhové polohy, které dnes u nás jaksi samostatne existují (prežívají), výběr však nezohlednil jejich schopnost vlastního budoucího vývoje. Vítězka Vanessa Hardi prezentuje nekonfliktní minimální malbu, která je tolerovaná, protože v podstatě nemá žádnou oporu v naší výtvarné tradici a může tedy jako výtvarný postoj ještě i dnes v podstatě působit autenticky. Marianna Čunderlíková fotograficky dokumentuje body-artové splynutí člověka a terénu jako jemnou syntézu s akčním projevem, s kterým se slovenská uměnověda ještě stále relevantně teoreticky nevyspořádala, což umožňuje zavázání, hru na kontinuitu (a vývoj) tohoto druhu umění. Několik roků poté, co se umělci patřící mezi tvůrce instalací vzdali přírodních materiálů, prezentuje Bohuš Kubínsky objekt-sochu z včelích plástů a medu. Dosahuje až populistického efektu (vůně a chuti), je však vizuálně atraktivní tím, že nevyžaduje znalost přímých kontextů, je čistým projevem a čistou hodnotou. Marek Kvetán se soutěže zúčastnil dnes už veřejnosti známými kompresemi filmů do jediného printu, v kterém se spojuje myšlenkově výsostně aktuální dobová mediální pozice s vizuální kvalitou.
Ze čtyř autorů jen dva muži nastolují otázku, kam a jak by se mohl ubírat TONAL - „prestižní“ cena spojená s pobytem v USA. Kubínsky měl kvůli věkovému omezení soutěže (do 35 let) pravděpodobně poslední možnost stát se jejím laureátem, funguje na scéně delší dobu, je známé množství jeho děl. Tento poslední fakt ho klade do protikladu s Kvetánom, který (síce též vystavuje několik let), ale ještě studuje. Avšak v čase, kdy Kubínsky sám (i v kontextu svojí tvorby) konstatuje ověřené jistoty, Kvetán nanačuje možné směřování do budoucnosti. Je těžké říci, kterou z těchto dvou poloh nominovat, letošní vítězka však dokazuje, že komise k takovéto otázce asi nedospěla. A tak je TONAL 2000 devalvujícím se torzem jediné podobné ceny u nás.

Richard Gregor (1974), výtvarný kritik, šéfredaktor revue Dart, šéfkurátor Nitrianskej galérie v Nitře








Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…