Časopis Umělec 2000/4 >> Tonal 2000 Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tonal 2000

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Richard Gregor | info | en cs

Schematický výsledek letošního slovenského TONALu (obdoba Chalupeckého ceny v Čechách) nás nutí zamyslet se víc než nad samotnými díly nad otázkou vyrovnávání se současnými trendy výtvarného umění. Čtveřice finalistů sice reprezentuje „respektované“ druhové polohy, které dnes u nás jaksi samostatne existují (prežívají), výběr však nezohlednil jejich schopnost vlastního budoucího vývoje. Vítězka Vanessa Hardi prezentuje nekonfliktní minimální malbu, která je tolerovaná, protože v podstatě nemá žádnou oporu v naší výtvarné tradici a může tedy jako výtvarný postoj ještě i dnes v podstatě působit autenticky. Marianna Čunderlíková fotograficky dokumentuje body-artové splynutí člověka a terénu jako jemnou syntézu s akčním projevem, s kterým se slovenská uměnověda ještě stále relevantně teoreticky nevyspořádala, což umožňuje zavázání, hru na kontinuitu (a vývoj) tohoto druhu umění. Několik roků poté, co se umělci patřící mezi tvůrce instalací vzdali přírodních materiálů, prezentuje Bohuš Kubínsky objekt-sochu z včelích plástů a medu. Dosahuje až populistického efektu (vůně a chuti), je však vizuálně atraktivní tím, že nevyžaduje znalost přímých kontextů, je čistým projevem a čistou hodnotou. Marek Kvetán se soutěže zúčastnil dnes už veřejnosti známými kompresemi filmů do jediného printu, v kterém se spojuje myšlenkově výsostně aktuální dobová mediální pozice s vizuální kvalitou.
Ze čtyř autorů jen dva muži nastolují otázku, kam a jak by se mohl ubírat TONAL - „prestižní“ cena spojená s pobytem v USA. Kubínsky měl kvůli věkovému omezení soutěže (do 35 let) pravděpodobně poslední možnost stát se jejím laureátem, funguje na scéně delší dobu, je známé množství jeho děl. Tento poslední fakt ho klade do protikladu s Kvetánom, který (síce též vystavuje několik let), ale ještě studuje. Avšak v čase, kdy Kubínsky sám (i v kontextu svojí tvorby) konstatuje ověřené jistoty, Kvetán nanačuje možné směřování do budoucnosti. Je těžké říci, kterou z těchto dvou poloh nominovat, letošní vítězka však dokazuje, že komise k takovéto otázce asi nedospěla. A tak je TONAL 2000 devalvujícím se torzem jediné podobné ceny u nás.

Richard Gregor (1974), výtvarný kritik, šéfredaktor revue Dart, šéfkurátor Nitrianskej galérie v Nitře








Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.