Časopis Umělec 2000/4 >> Tonal 2000 | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Tonal 2000Časopis Umělec 2000/401.04.2000 Richard Gregor | info | en cs |
|||||||||||||
Schematický výsledek letošního slovenského TONALu (obdoba Chalupeckého ceny v Čechách) nás nutí zamyslet se víc než nad samotnými díly nad otázkou vyrovnávání se současnými trendy výtvarného umění. Čtveřice finalistů sice reprezentuje „respektované“ druhové polohy, které dnes u nás jaksi samostatne existují (prežívají), výběr však nezohlednil jejich schopnost vlastního budoucího vývoje. Vítězka Vanessa Hardi prezentuje nekonfliktní minimální malbu, která je tolerovaná, protože v podstatě nemá žádnou oporu v naší výtvarné tradici a může tedy jako výtvarný postoj ještě i dnes v podstatě působit autenticky. Marianna Čunderlíková fotograficky dokumentuje body-artové splynutí člověka a terénu jako jemnou syntézu s akčním projevem, s kterým se slovenská uměnověda ještě stále relevantně teoreticky nevyspořádala, což umožňuje zavázání, hru na kontinuitu (a vývoj) tohoto druhu umění. Několik roků poté, co se umělci patřící mezi tvůrce instalací vzdali přírodních materiálů, prezentuje Bohuš Kubínsky objekt-sochu z včelích plástů a medu. Dosahuje až populistického efektu (vůně a chuti), je však vizuálně atraktivní tím, že nevyžaduje znalost přímých kontextů, je čistým projevem a čistou hodnotou. Marek Kvetán se soutěže zúčastnil dnes už veřejnosti známými kompresemi filmů do jediného printu, v kterém se spojuje myšlenkově výsostně aktuální dobová mediální pozice s vizuální kvalitou.
Ze čtyř autorů jen dva muži nastolují otázku, kam a jak by se mohl ubírat TONAL - „prestižní“ cena spojená s pobytem v USA. Kubínsky měl kvůli věkovému omezení soutěže (do 35 let) pravděpodobně poslední možnost stát se jejím laureátem, funguje na scéně delší dobu, je známé množství jeho děl. Tento poslední fakt ho klade do protikladu s Kvetánom, který (síce též vystavuje několik let), ale ještě studuje. Avšak v čase, kdy Kubínsky sám (i v kontextu svojí tvorby) konstatuje ověřené jistoty, Kvetán nanačuje možné směřování do budoucnosti. Je těžké říci, kterou z těchto dvou poloh nominovat, letošní vítězka však dokazuje, že komise k takovéto otázce asi nedospěla. A tak je TONAL 2000 devalvujícím se torzem jediné podobné ceny u nás. Richard Gregor (1974), výtvarný kritik, šéfredaktor revue Dart, šéfkurátor Nitrianskej galérie v Nitře
01.04.2000
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář