Časopis Umělec 2005/1 >> Co jsem viděla u Kuby Špaňhela Přehled všech čísel
Co jsem viděla u Kuby Špaňhela
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Co jsem viděla u Kuby Špaňhela

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Helena Šmídová | en cs

J. Š. je výrazná osobnost současného českého malířství.
Studoval na AVU u J. Davida a M. Knížáka.


Pro plátna J. Š. je typická uvolněnost malířského gesta a barevné zjednodušení, ale čím méně je v nich barev, tím vyzařují více osobní energie hraničící možná až s posedlostí.
Pravidelný návštěvník tuzemských výstav asi zná jeho cykly krajin, vnitřků kostelů, portrétů, květin. Tváře jako by prosakovaly ze snu, je v nich silný osobní zážitek (obdiv, úzkost, rozčarování), krajiny jsou ve své stereotypnosti melancholické až bolestné. Malby kostelních interiérů obsahují otázku: z čeho vzniká dojem z tohoto konkrétního prostoru? Špaňhel maluje pocit a nevyjmenovává detaily (protože hmota je černá?), maluje tajemství anebo prázdnotu.
Květiny mi často připomínají kousky čerstvého masa, skoro se ještě hýbe, ale už ne, skluzavku pomíjivosti leští zoufalá krása.

Nejnověji pracuje Špaňhel na cyklu ženských portrétů a aktů. Jsou to temné obrazy. Maluje podle modelek, figury jsou v lehce nadživotní velikosti. Jejich nahota je absolutní, skoro až vzteklá, i když ji někdy zakrývají zlaté vlasy. Je to nahota zbavená příslibů a podobnosti s představou ideálu, Špaňhel se vyhýbá použití ženského těla jako znaku. Na jeho obrazech nejsou žádné koketně se usmívající slečny, ale bytosti plné tmy, zářící jako oslněné městské nebe.

Intermezzo:

Co je baba pro chlapa?

(nevím)

Asi prostě něco jiného, než je on sám
Pastva pro oči, ruce, jazyk, teplý pelíšek
Rozptýlení, touha po odpočinku
To, na co se nedá dívat přímo, pálící přední strana těla
Třetí ledvina?
A výzva k boji s tím vším, protože je to pořád dokola?

Co je baba pro malíře?

Intenzivní skutečnost
Klasické malířské téma
ENERGIE A SVĚTLO




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.