Časopis Umělec 2005/1 >> Co jsem viděla u Kuby Špaňhela | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Co jsem viděla u Kuby ŠpaňhelaČasopis Umělec 2005/101.01.2005 Helena Šmídová | en cs |
|||||||||||||
J. Š. je výrazná osobnost současného českého malířství.
Studoval na AVU u J. Davida a M. Knížáka. Pro plátna J. Š. je typická uvolněnost malířského gesta a barevné zjednodušení, ale čím méně je v nich barev, tím vyzařují více osobní energie hraničící možná až s posedlostí. Pravidelný návštěvník tuzemských výstav asi zná jeho cykly krajin, vnitřků kostelů, portrétů, květin. Tváře jako by prosakovaly ze snu, je v nich silný osobní zážitek (obdiv, úzkost, rozčarování), krajiny jsou ve své stereotypnosti melancholické až bolestné. Malby kostelních interiérů obsahují otázku: z čeho vzniká dojem z tohoto konkrétního prostoru? Špaňhel maluje pocit a nevyjmenovává detaily (protože hmota je černá?), maluje tajemství anebo prázdnotu. Květiny mi často připomínají kousky čerstvého masa, skoro se ještě hýbe, ale už ne, skluzavku pomíjivosti leští zoufalá krása. Nejnověji pracuje Špaňhel na cyklu ženských portrétů a aktů. Jsou to temné obrazy. Maluje podle modelek, figury jsou v lehce nadživotní velikosti. Jejich nahota je absolutní, skoro až vzteklá, i když ji někdy zakrývají zlaté vlasy. Je to nahota zbavená příslibů a podobnosti s představou ideálu, Špaňhel se vyhýbá použití ženského těla jako znaku. Na jeho obrazech nejsou žádné koketně se usmívající slečny, ale bytosti plné tmy, zářící jako oslněné městské nebe. Intermezzo: Co je baba pro chlapa? (nevím) Asi prostě něco jiného, než je on sám Pastva pro oči, ruce, jazyk, teplý pelíšek Rozptýlení, touha po odpočinku To, na co se nedá dívat přímo, pálící přední strana těla Třetí ledvina? A výzva k boji s tím vším, protože je to pořád dokola? Co je baba pro malíře? Intenzivní skutečnost Klasické malířské téma ENERGIE A SVĚTLO
01.01.2005
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář