Časopis Umělec 2001/3 >> 11. Přikázání: Neposprejuješ Přehled všech čísel
11. Přikázání: Neposprejuješ
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

11. Přikázání: Neposprejuješ

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Jeffrey A. Buehler | informace | en cs

Ivan Vosecký, jeden z umělců vystavujících na akci Criss/Cross v Broumově, se dobrovolně přihlásil na policii k tomu, že svými nasprejovanými slogany údajně “poškodil poklidnou krásu města”. V tuto chvíli je však jeho čin posuzován podle nového zákona postihujícího nelegální graffiti. Česká vláda se snaží potlačit sprejery, ať je jejich záměr nebo výraz jakýkoli, a hrozí jim vysokými pokutami, případně odnětím svobody až na osm let — přibližně stejně jako za vraždu nebo znásilnění. Co si má ale zákon počít s tím, když umělec vytvoří dílo, jako je nápis Ivana Voseckého “Všechno je vůle boží” (viz článek “Vůle lidu” na straně 29), a pak se vrátí na místo činu, aby svou práci zamaloval? Existovalo vůbec dílo? Ví o tom dnes někdo kromě několika naštvaných hlav, které si myslí, že svět by měl být organizován podle jejich osobního vkusu? Takoví lidé by považovali otázku za čistě akademickou a — naštěstí pro ně — se nyní mohou opřít o nový zákon, který potlačí vše, co je jen trochu dvojznačné. Ale zamalovat vlastní dílo je také vůle boží a v tom je jeho krása…

Jak probíhá vyšetřování tvého díla pro výstavu v Broumově?
Policie ze začátku nevěděla, kdo to udělal. Myslel jsem, že je to v pohodě, tak jsem se přišel dobrovolně přihlásit. Sepsali se mnou protokol o přestupku. Soudní znalec odhadne způsobenou škodu a pak rozhodne soud. Čekám, že mi přijde soudní obsílka.
Řešíš nějak tu situaci?
Snažil jsem se na to zapomenout. Od té doby, co jsem přijel, se mě na to každý ptá. Raději jsem tam ani nevolal, nestaral jsem se o to. Ale mluvil jsem s organizátorem výstavy. Říkal, že z toho je strašlivej poprask, sponzoři mu odřekli sponzorování opravy pivovaru. Místní broumovská umělecká elita si myslí, že jsem vandal a zločinec. V novinách vyšel článek, kde bylo napsáno, že si o sobě myslím, že jsem umělec, ale přitom jsem obyčejnej vandal.
Prý ses pak do Broumova vrátil a nápisy odstranil?
My jsme to zamalovali dřív, než přijela firma, která to měla odstranit. Jak znám českou policii, tak ten soudní znalec nestačil přijít. My jsme to dělali za bílého dne. Měli jsme s Tomášem [Vaňkem] takové bílé obleky. Zažili jsme pár docela dobrých situací. Přišel k nám opilec a ptal se, co děláme. Tak jsem mu řekl, že nápisy zamalováváme. On se zeptal: “Proč? Vždyť je to pravda. Babička mi to říkala — všechno je boží vůle. Nechte to bejt!” Všichni si mysleli, že jsme oficiální firma, která to odstraňovala. Dokonce přišel majitel jednoho domu a říkal: “Heleďte, mohli byste to u mě taky zamalovat.” A my odpověděli: “Jasně, hned jsme u vás.”
Lidé v Broumově tvoji práci asi neocenili?
Mně přijde absurdní, že to někomu vadí. Chápu, že když to nastříkám někomu na mramor, může je to nasrat. Vždyť je to normální projev. Někdo mi tvrdil, že je to stejné, jako bych mu klíčem poškrábal auto. Mě to stejné nepřijde. Je nezajímá obsah. Pro lidi jsem byl vandal, který tam jenom zničil nějaké věci, ne že něco vytvořil. Kdybych se jich rovnou zeptal, ani by mi to nikdo nedovolil. Taky to šlo udělat jinak, použít plakátek. Ale to není ono, sprej je sprej. Mě samotného samotný akt sprejování ohromě bavil.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Obsáhlá publikace zachycující dosavadní tvorbu jedné z nejvýznamějších evropských umělkyň., , Žena, kterou staví na piedestal...
Více informací...
12 EUR
13 USD
Horníci z dolu Centrum při odpoledním koupání po ranní šichtě, 2016, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
648 USD
offset print / 15 x 22 x 0,7 cm / 32 pages
Více informací...
8 EUR
9 USD
S.d.Ch.: Varlén za hrobem s W.A.M., 2006, 70 x 100 cm, koláž a kresba
Více informací...
900 EUR
1 005 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS