Časopis Umělec 2007/3 >> O STŘÍKAJÍCÍM MLÉKUA BÍLÝCH KABELKÁCH:DOJMY Z DOCUMENTA Přehled všech čísel
O STŘÍKAJÍCÍM MLÉKUA BÍLÝCH KABELKÁCH:DOJMY Z DOCUMENTA
Časopis Umělec
Ročník 2007, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

O STŘÍKAJÍCÍM MLÉKUA BÍLÝCH KABELKÁCH:DOJMY Z DOCUMENTA

Časopis Umělec 2007/3

01.03.2007

Dorotea Etzler | video column | en cs de es

Blikající obrazovky a svítící projekce mě magicky přitahují všude na světě – zde je příspěvek k sáhodlouhým internetovým diskusím o tom, že letos není v Kasselu k vidění žádné mediální umění. Kolem makového pole v plném květu (Poppy Field) Sanjy Iveković, které se u hlavního vchodu jemně pohupuje ve větru na pozadí kontrastujících těžkých šedých mračen, se dostávám k budově Museum Fridericanum („Fritz“), jež je plná lidí, umění a tlustých závěsů, které stále zakrývají výhled. Mám pocit, jako bych svůj orientační smysl nechala před vchodem. Mnohovrstevnatá a mnohotvará instalace where we were then, where we are now Simona Wachsmutha, v níž zpracovává historii města Persepolis, mi připadá tím pozoruhodnější, čím déle u ní stojím. Zvláštní dojem na mě udělal černobílý film Pulad Zurkhaneh, jenž, jako by se odehrával mimo čas, ukazuje iránské muže při silovém tréninku během náboženského obřadu. Wasmuth prezentuje celistvý koncept života, v němž náboženství, sport a kultura nejsou odděleny a který se odehrává na velmi omezeném prostoru. O něco dál vzadu v přízemí mě přilákala svůdná zvuková kulisa videoinstalace Deep Play od Haruna Farockého. Je výborně umístěná a tmavězelené stěny, fotbalové obrazovky a bílé závěsy vytvářejí perfektní útulnou atmosféru uprostřed uměleckého šílenství. Jak by asi tahle instalace fungovala ve White Cube? Němec rozkládá typicky německým způsobem německý fotbalový mýtus z roku 2006 na malé přesné kousky. Na dvanácti monitorech zkoumá Farocki tento dobře známý produkt „světové kultury“ na na pozadí souvislostí sport–zábava–věda–obchod. 90 hracích minut poskytuje materiál pro celou armádu institucí a obchodních odvětví. Pro koho kdo pracuje? Jistě se lze domnívat, že práce médií a vědecké výzkumy analyzující tuto hru slouží k tomu, aby zlepšovaly výkony hráčů. Profesionální fotbal ale existuje možná jenom proto, aby měly tisíce lidí zajištěny své výdělky. Do centra tohoto pracovního dění Farocki vtipně umisťuje jako vlastní snímek otitulovanou večerní oblohu nad stadionem. Vidím plochou střechu Corbusierovy budovy. Vidím Farockého se stativem a mini DV kamerou a musím myslet na Poutníka nad mořem mlhy od Caspara Davida Friedricha. O jedno poschodí výš to vypadá, jako by návštěvníci čekali na taneční performanci. Váhavě se vměšuji do davu a všímám si vedle sebe nenápadné projekce. Číňan přemisťuje hromadu cihel přes silnici – Safely Manoeuvring Across Lin He Road od Lin Yilina. Mám ráda jednoduché práce, podněcují mé myšlenky. Myslím na Velkou čínskou zeď a na pohyby a změny, kterými prošla tato země. Myslím na chránění se spojenými kameny a zalíbí se mi představa volných kamenů. Vyjadřují singularitu, kterou si musí dnešní obyvatelé Číny osvojovat. Doposud jednali jako pevně spojené kameny jejich zdi. Cihlu po cihle staví Lin zeď stále znovu a ona mu znovu a znovu poskytuje ochranu, když se cihly dočasně spojují. To, co je na Documenta opravdu skvělé, je její umístění. Fritz stojí hned vedle nákupní zóny. Před 10 lety jsem si tu koupila ty úžasné punčochy, které pořád ještě nosím. Tehdy jsem poprvé viděla působivé video o historii únosů letadel – dial H-I-S-T-O-R-Y od Johana Grimompreze (na 10. Documenta). Grimomprez používá výhradně foud-footage, která je působivá hlavně díky své autenticitě. Tím, jak vedle sebe poskládal nejrůznější období a události, vytvořil velice hutné vyprávění, jež vzniklo kupodivu 4 roky před útoky na World Trade Center v New Yorku. Až nedávno jsem si koupila DVD a musela jsem se divit, že je možné tak snadno získat umělecké dílo, které je jinak k vidění v muzeích. Jen se podívejte po netu – stojí to za to. Aue Pavillon dole na bažinaté louce je strašný, příšerná architektura. Vítá mě bouře závěsů. Stříbřitě se lesknoucí textilie visí všude, i z nízkého stropu. Chodím kolem mlčícího umění a všelijak uspořádaných přepážek. Pak uvidím osvěžující mléčné video Who’s Listening? 5 Tchaj-wance Tseng Yu-China, které ukazuje hrající si děti. Děti upřímně zírají do kamery, trochu nejistě a s hihňáním čekají na vystřikující mléko. V Asii tradičně používané sójové mléko je nažloutlé. Tady se však vstříc nové generaci odstřeďuje jasně bílé kravské mléko, tedy produkt Západu. Video skvěle balancuje mezi napjatým očekáváním a osvobozujícím smíchem dětí a dosvědčuje tak Tsengův cit pro situace a lidi. V Nové galerii, která by se spíš měla jmenovat Staré muzeum, je ještě větší horko a víc nedýchatelno než ve Fritz. Konečně se mi podaří dostat se k vícekanálové zvukové instalaci ...miramondo multiplo... Olgy Neuwirth. Plochá obrazovka je jako část instalace šikovně postavená před bílými závěsy, výsledkem je neobyčejná lehkost a tajemnost. Materialita obrazovky se zcela rozplývá a navozuje nejistotu, zda se ukazovaný děj odehrává jako film na obrazovce, nebo ve stínových siluetách za průhledným plátnem. Ráda bych se tu zdržela a dívala se a poslouchala, ale jsem už příliš vyčerpaná. Dál, dál, říkám si, víc umění a ještě víc umění. Ale stejně už je krátce před osmou a určitě musím ještě do muzeum shopu. Rozhodně potřebuju tu malou bílou kabelku, kterou jsem před chvílí viděla u jedné návštěvnice!




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Při nepovolené procházce lomem ČSA jsem vyplašil osmdesátihlavé stádo muflonů,2008, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
625 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
81 USD
15 x 21 x 0,7 cm / 76 pages / couv sérigraphie 3 pass. couleur / intérieur offset/ 1000 ex / Co-édition l’Impubliable
Více informací...
10 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS