Časopis Umělec 1999/3 >> O amatérství a stále o amatérství Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

O amatérství a stále o amatérství

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Lenka Lindaurová | vnitro | en cs

Krize současné české výtvarné scény je nejvíc viditelná v institucionálních reprezentativních akcích. Přístup k tradiční expozici v pavilonu na Bienále v Benátkách je zcela neprofesionální. Amatérismus se netýká umělců, kteří se soutěže nakonec účastnili (dělají jen to, co umí), ale především organizace a přístupu potenciálních kurátorů. Bohužel, na úrovni návrhů se podepsala i časová tíseň, protože soutěž je vypisována na poslední chvíli (Italové prý jsou flegmatici, a tak i z jejich strany se ostatní země dozvídají téma Bienále poměrně pozdě). Všichni ale dobře víme, že Bienále nás nemine jako jaro, léto, podzim, zima a každé dva roky začátkem června zkrátka začne.

Letošní veřejná soutěž na projekt do Benátek je obrazem obecné rezignace a skepse lidí, kteří jsou na výtvarné scéně aktivní. A tak při pohledu na přihlášené projekty každému trochu orientovanému a soudnému člověku stoupne sebevědomí: budu také kurátorem! Nebo umělcem? Možná oběma. Obrázek způsobu komunikace v této oblasti je evidentní z přihlášeného vzorku. Účastníci uměleckého provozu se navzájem všichni znají, jejich dráhy se neustále někde kříží, nejsou schopni být vůči sobě navzájem i vůči sobě samým kritičtí a všichni dohromady mají radši společnou průměrnost než individuálně vypjatou špičku (nebo aspoň pokus). Tím chci říct, že například se stále považuje za zcela regulérní přístup k reprezentaci českého umění ve světě výstavka regionálního či turistického typu. Minimální snaha o nadhled, odstup, reflexi současného dění. Z mnoha návrhů čpí důvěrný odér zatuchlosti, osobní nedoceněnosti a věčných komplexů. Kurátorský text o ideích návrhů je často viditelně nekompatibilní s uměleckým dílem.

Předložené projekty působí odpudivě někdy pouze z hlediska formy zpracování. Texty jsou plné chyb, xeroxované přílohy dokumentující umělecká díla obsahují například přetržené a černobílé reprodukce už velmi zasloužilých akmalů. Jeden z návrhů třeba nabízí projekt zpracovaný pouze v několika značně neumělých skicách. Rozpočty projektů jsou naivní a amatérské. Jejich vzájemné srovnání je samo o sobě dobrým zdrojem velmi smutné zábavy. Pouze několik kurátorů se orientuje v reálných cenách, a tak se například jejich odhady liší o statisíce. Pouze dvě kurátorky započítaly i svůj vlastní honorář a jedna z nich i honorář pro autora. Někteří autoři (nejméně jeden) se třeba vůbec nedozvěděli téma celého bienále, ke kterému měli přispět svým projektem.

Balkánské praktiky ovšem pokračují i v dalších benátských krocích. Předseda komise vybírající českého reprezentanta prý odmítl o kandidátovi hlasovat, protože se mu nelíbí, že by nás měl zastupovat někdo z mladé generace. A když je vybrán náš představitel, diktuje mu Národní galerie nejrůznější podmínky. Například to, že na přepravu uměleckých děl musí použít nejdražšího dopravce.

Můžeme jen doufat, že na naší prezentaci nebudou tyto trapasy nakonec vidět. Z toho plyne poučení, že?






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Konceptuální malíř Tomáš Lahoda vytvořil podle vlastních kreseb z dětství, jež nesou zkomolený název Ikebama, současné kýčovité...
Více informací...
3,62 EUR
4 USD
Radio Cake, 2014, acrylic painting on paper, 38 x 28, framed
Více informací...
550 EUR
584 USD
1996, 28 x 43.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
711 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS