Časopis Umělec 2000/3 >> Každý může být umělcem / (rozhovor s Ivanem Voseckým) Přehled všech čísel
Každý může být umělcem / (rozhovor s Ivanem Voseckým)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Každý může být umělcem / (rozhovor s Ivanem Voseckým)

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Vladan Šír | rozhovor | en cs

Malíř Ivan Vosecký se v loňském a letošním roce představil dvěma samostatnými výstavami ve Veletržním paláci Národní galerie a v soukromé galerii MXM v Praze.||Tvoje výstava ve Veletržním paláci zahrnovala docela úderné formulace. Proč ses rozhodl některé nápisy na výstavě formulovat tak rázně: "Zůstaňte doma", "Try LSD" nebo "You're all stupid"? ||To odpovídalo tomu místu: chodí tam hodně lidí, je to spíš takový veřejný prostor, ne úplně galerie. Připadalo mi jako na nádraží. Chtěl jsem aby, lidi, když si nápisy přečtou, začali přemýšlet, proč by měli být idioti, proč by měli dělat to a tamto. Ten důrazný tón byl zvolen kvůli tomu, aby na (práci) nějak zareagovali. Komunikace - to mi přijde důležité. I když to není taková komunikace, jako když mluvím teď s tebou.||Jak jsi dospěl k tomu, že jinak lidi vyburcovat ke komunikaci nejde?||Protože to beru podle sebe. Klasické umění, obrazy, sochy mě až tak moc nebaví. Mám rád, když jsem nucený reagovat. Konkrétně třeba výstava ve Veletržním paláci vznikala postupně. Já jsem neměl jasnou představu. Během příprav vypadly některé nápisy, protože se tam nevešly nebo jiné se přeskupily v tom momentě. Zbyla mi písmena, která se na nic nepoužila, a zbyla prázdná stěna. Pomáhal mi jeden Novozélanďan, chvíli si hrál s písmeny a sestavil tam "Lies Live in Me". Říkal jsem si, že to je skvělé, to je přesně ono. Přesně pochopil, o co mi šlo. Byla to na závěr taková tečka, která výstavu skvěle podtrhla. |Kdy jsi začal s používáním samotného písma, to jsi dělal dřív? |Viděl jsem to u Jenny Holzer, ale já jsem ho vždycky používal s fotkami. Text s tebou komunikuje, jako když s tebou mluvím - přímý rozhovor. Obrazem nebo barvou se vyjadřuješ abstraktně, jsou to takové pocity. Obrazy jsou neosobní, něco tam řekneš, ale neřekneš mám se tak a tak nebo myslím si to a to. Divák si obraz může vyložit jak chce. Kdežto slovo je jako můj rozhovor s tebou. Tak jsem se dostal k tomu, že na svých posledních obrazech kladu otázky. Otázky jsou ještě mnohem osobnější než ataky nebo přímá řeč. Bylo tam: "Myslíte si, že by se církev měla omluvit za svoje zločiny?" nebo "Je diskriminace THC legální?" Dal jsem to do tramvají.||Jak vybíráš nebo volíš texty, které nakonec napíšeš přímo na obraz? ||Je to hodně pocitové, jak na mě ten obraz působí, nebo mě to napadne náhle. Na jeden jsem třeba napsal: "Je umění politika?" Na jiný: "Je Bůh láska?" Nad tím jsem hodně přemýšlel, převracel z různých úhlů, proč to tam napsat a proč to tam nenapsat. Je to jako, když píšeš do deníku. Ta sdělení můžou být takový deník. Text, který nakonec napíšu má i estetickou kvalitu, je součástí obrazu jako barva. ||A je umění politika?|| Asi ano. Ale to jsou otázky. Já jsem nenapsal: "Umění je politika". Napsal jsem: "Je umění politika?" Na některé otázky jsem v daný moment neznal odpověď. Jeden den jsem si myslel: "Ano, umění je politika." Když jsem nad tím přemýšlel dál, řekl jsem: "Ne, není to politika." ||Máš nějaké reakce na svoje otázky? Má to nějakou zpětnou vazbu? ||Většinou se o tom bavím se svými známými, ženou, dětmi. Já jsem si chtěl na Internetu napsat všechny tyhle otázky. Odpovědi by mi lidi posílali na e-mailovou adresu, ale ještě jsem nebyl schopný si ji zřídit. Docela bych byl rád, kdyby lidi mi na ty otázky odpověděli nebo si se mnou o tom popovídali. ||Jak si vybíráš témata jako právě THC nebo církev? ||O těchhle věcech přemýšlím. To jsou zkoncentrovaná filozofická sdělení, sdělení, která řeším. Svět, realita, Bůh, láska a takovéhle věci. ||Ty ses nebál do těchto témat pustit? Někdo to třeba může brát moralisticky… ||No, já apeluju. Proč bych se za to měl stydět. Dělám to, co můžu nebo to, co umím. Samozřejmě, že výraz nějak volíš. Aby to nebylo takové ani makové, abys nevypadal, že chceš být šíleně chytrý nebo tajemný. Taky bych to teď nenapsal všechno. Nad nápisem hodně přemýšlím, dlouho trvá, než vznikne. Kombinací možnosti ještě rozšíříš. Když napíšeš jeden nápis, je to hrozně dané. Když napíšeš tři, můžeš ten druhý znejistit, ten třetí to posunuje dál. Mělo by to znít jako básně, jsou to básně. |Ty sám věříš v Boha?||No, věřím v Boha, vlastně ano. Nebudu znejišťovat sám sebe. Myslím, že ano. Myslím, že nejlepší definice Boha, kterou jsem slyšel, je, "Bůh je já jsem", uvědomění si vlastní existence je Bůh. Úplně to stačí a nepotřebuješ žádné přípodotky jako krása, láska, vznešenost nebo tvar. Jenom to samotné uvědomění o sobě stačí. Nadchlo mě, když jsem to slyšel, a snažím se to nějak žít, prožívat to. Moc mi to nejde, ale vím, že tu definici jsem jakoby objevil, vím, co to znamená. ||Proč myslíš, že se ti to nedaří? Podle čeho, když Bůh je já jsem, posuzuješ kritéria? ||Protože se stále z nějakých divných důvodů považuju za oddělenou entitu. Občas dělám věci, které vím, že nejsou dobré, i když to je relativní. Jsem rozzlobený nebo mám špatné nálady a nejsem schopný akceptovat, že je to tak v pořádku, že mám pocit, že je mi ubližováno. To je hlavní problém. Blbé je, když se necháš spolknout světem a jsi rozmělněný a nevidíš sám sebe s odstupem. Já jsem byl u Šejna v ateliéru. Tam jsem si uvědomil, že by umění mělo být tvůj život, že bys měl žít umění. Jestli maluješ dobré obrazy nebo blbé obrazy, je v podstatě jedno. Myslím, že to je tvůj postoj ke světu. Jakýkoliv tvůj pohyb a tvůj nádech je umění. To, když nadáváš dětem kvůli učení, když jdeš na záchod. ||Proč způsobila reklama ozónovou díru? ||Nezpůsobila, způsobuje. Protože tě nabádá k přepychu. Mohl bys říct, že to je absolutní, zkoncentrované zlo. Kouříš cigarety, které kouřit nemusíš, jezdíš autem, kterým jezdit nemusíš. Kupuješ si čokoládu, kterou nezbytně kvůli záchraně života nepotřebuješ. Piješ Coca-Colu, když se můžeš napít pramenité vody a takovéhle nesmysly. Destruuješ tím planetu, to je hřích. Ničíš život. ||Nesouvisí to s tím, že lidí je strašně moc a mají hodně vyspělé technologie. Když sečteš počet lidí a všechno, co si můžou díky technologiím dovolit, zákonitě musí vyrobit víc odpadu a zničit víc věcí, než před třeba dvěma sty lety. ||Já jsem nad tím přemýšlel. Všichni si myslí, že ekologická katastrofa je něco, co se nestane. Furt je to v pohodě, furt to zvládáme. To sem zavleklo křesťanství a evropská kultura, takový pozitivistický pohled na svět: čím víc tím líp. Žijme naplno, užijme si to. To je ta ozónová díra. ||Není docela přirozené, že jsme se dostali do tohoto stádia a je normální, že už to bude jen horší? ||Ta představa mě děsí. Lidi jsou magoři, začnou sami sebe biotechnologicky vylepšovat. Budou si vylepšovat mozky a těla. To je robotizace lidstva. Třeba to může být dobré, může vzniknout nějaká vyšší inteligence. ||Někoho o tom přesvědčovat je ale těžké, když reklama neustále masíruje tvoje vlastní ego. Nedávno jsem si všimnul, jak strašně moc se v téhle zemi změnila reklama. Před deseti lety byly ještě reklamy, které víceméně popisovaly produkt, byly zaměřené na jeho prodej. Kdežto dneska otevřeš v neděli Blesk a tam je obrovský nápis přes tři čtvrtě strany: "Udělejte dobře svému egu." ||Tuhle reklamu dělají Američani. To je vypočítané, profesionálně odvedené. To je masírování ega skrz předměty. Já jsem nedávno šel bos po takové pěšině a uvědomil si, že země je živý organismus. Lidi zemi neberou jako živou věc. Strom neberou jako živou věc. Lidi se berou jako něco jiného, čím dál víc se od přírody oddělujou. Lidi se budou za chvíli moct vyrábět. My sami budeme moct sami sebe naprogramovat. Ale nevím, kdo tomu všemu bude vládnout. ||Jak vládnout? Myslíš ovládat? Myslíš, že se něco takového může stát?||To nevím, jestli je to možné, ale všechno k tomu směřuje. Když si vezmeš, jak vznikaly celky, státy. |Věda a technologie umožní, že se svět celý propojí. Já jsem to nikdy nedořešil do konce, nevím, co to všechno způsobí. Co bude mít za následek, že u lidí se inteligence tolik vyvinula. Je inteligence dobrá věc? To bys potom musel říct, že nejlepším stavem vědomí je rostlina, protože to neubližuješ nikomu. ||Když jsme už mluvili o Bohu, kde se vzal na jednom z tvých obrazů nápis: "Jesus Made KFC"? ||To je přesně zkoncentrované to, o čem se bavíme. Ten nápis, přiznám se, jsem nevymyslel sám. Ten jsem přečetl někde na zdi, někdo ho tam nastříkal sprejem. Mně se to šíleně líbilo. Je jedno, jestli jsem to vymyslel sám, nebo jsem to převzal. |Proč lidi moc nezajímá umění? Třeba právě nějakého grafiťáka? Třeba mladí lidé už se o to zajímají. Kdybych byl mladý grafiťák, taky bych asi moc nechodil do galerií. Možná ano, asi bych ale nechodil na výstavy obrazů. ||Proč jsi začal dělat umění? ||To byla spíš souhra náhod a okolností. Asi se mi to líbilo zpovzdálí. Když jsem byl malý, vůbec jsem nevěděl, že umělci existují, že je to něco jako povolání, že by se někdo mohl živit malováním obrazů. Proč jsem začal dělat umění? No, protože jsem šel na vysokou školu. Já nevím, to je těžko říct. Mě to přišlo jako dobrý druh zábavy, ale nebral jsem to jako něco vážného. Třeba jsem po tom možná podvědomě toužil. ||Co si myslíš o ambicích?||To pořád s kolegy řešíme - vypjaté ambice. To je průser, ale bez ambicí… Můj problém jsou moje ambice, mám ambice být slavným umělcem. Je to takové uspokojování ega. Třeba jsem chtěl být umělec, protože jsem chtěl být nějak výjimečný nebo slavný. Teď to pro mě není nějaká prioritní otázka. Kdybych teď říkal, že chci být umělec, protože chci být slavný, tak to není pravda.||Jsou tedy ambice něco špatného? ||Někdy ano, někdy to v sobě cítím: snahu vynikat nad ostatní. To mám ze sportu. Někteří lidé se snaží běhat rychleji než ostatní, nebo skákat dál do dálky. Ambice jsou to, že to začneš používat chytrým způsobem, aby si skákal dál do dálky, byl lepší umělec, známější, prodával víc obrazů. Nebo to je tak, že se snažíš lidem taky něco sdělovat. Já se teď snažím něco sdělovat, jinak by mi to přešlo fest. ||S tím asi souvisí to, co jsi mi jednou říkal o umění: za dobré považuješ to, kterému můžeš věřit, z kterého cítíš upřímnost. ||Mě vždycky (manželka) Tamara říká, že jsem příliš upřímný, že taková upřímnost některé lidi nemusí vůbec zajímat. Že se před lidmi tak odhaluješ, otevíráš se jim. Já taky nemám rád, když to sklouzne k nějakému exhibicionismu. ||Proč jsi na pozvánku na svou výstavu ve Veletržním paláci dal sám sebe? ||Je to jako, že jsi sám objektem umění. Je zajímavé být sám umělecké dílo, tvůj život. Tvůj život může být umělecké dílo. Když to vyjádříš takhle vzletně. ||Může být každý umělec? ||Myslím, že ano. Když si tohle uvědomíš, tak ano. Můžeš být umělec, když jsi doma a vyřezáváš nějaké skvělé věci. Ale je to jiný typ umělce. Obávám se, že umělec jsi, pokud veřejně vystavuješ, konfrontuješ se nějak s veřejností. Dneska jsem přemýšlel, jestli bych byl umělec, kdybych nemohl mít žádné výstavy. Asi bych žádné obrazy nemaloval, kdybych je nemohl někde vystavit. Je to taky zábava, ale asi bych radši začal pořádně pracovat a vydělával peníze. Zatím je tohle moje práce. |||




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
21.5 x 28 cm, Pencil Drawing
Více informací...
216 EUR
233 USD
15 x 23 x 3 cm | 280 pages on fine heavyweight art paper | edited by Vadimir Mattioni | text, design and graphics by Autopsia |...
Více informací...
35 EUR
38 USD
collection foliopack / 20 x 12,5 x 2 cm / 22 cartes / 5 passages couleur / Boite sérigraphiée 1 couleur / 200 ex
Více informací...
25 EUR
27 USD
Kniha o sochách a objektech Martina Zeta. Velký formát.
Více informací...
8 EUR
9 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS