Časopis Umělec 2003/1 >> Baedecker s mezerami čili Římské k(t)orzo Přehled všech čísel
Baedecker s mezerami čili Římské k(t)orzo
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Baedecker s mezerami čili Římské k(t)orzo

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Marek Pokorný | commentary | en cs

“Vcelku není nic nesnadnějšího, než být zadobře s nějakou římskou dámou. Pýcha ustavičně zápolí s tou trochou lásky, kterou v ní člověk může vzbudit.”
Stendhal, Deník, V Římě 5. srpna 1832

Ačkoli role současného umění v dnešní italské společnosti je snad - až na kapitálově nesrovnatelnou sílu - stejně pochybná jako v Česku, jistě se nejedná o zanedbatelnou položku v itineráři pozoruhodností, se kterými se setkáme při putování po Apeninském poloostrově. Nicméně na první pohled je zřejmý zásadní rozdíl mezi standardem severního Milána, Trenta-Rovereta, periodickým oživením Benátek a zbytkem Itálie, který tkví především v množství a ve způsobu, jakým je vizuální umění užíváno a integrováno do kulturní infrastruktury jedotlivých měst.
I když místní komunita a někteří lidé znudění centry na severu tvrdí, že římská scéna v posledních dvou letech ožívá, je nutné brát taková prohlášení s jistou rezervou, byť zřetelné rozdíly oproti roku 2000 tu jsou. Z příkladů uvedených dále snad vyplyne, proč je taková naděje živá, avšak potenciál a energie místní komunity - stejně jako napojení na ,mezinárodní aktivity - mají stále ještě spíše charakter provizoria, než stabilního zapojení do rovnoprávné výměny.
*
Do struktury soukromých galerií, jejichž sláva se zrodila v 60 a na počátku 70. let 20. století (Bonomo, Il Segno či Primo Piano) se razantně začlenila v polovině 90. let také Galeria Valentina Moncada. Její majitelka prošla školou v newyorském Whitney Museum of American Art, začala
v Římě záhy a důrazně prezentovat zejména mladé britské umění, ale poskytovala prostor i nastupujícím italským umělcům (Luca Pancrazzi, Alessandra Tesi, Luisa Lambri, Marco Samoré). Z novějších projektů patří k nejvýraznějším a zejména nejvytrvalejším Magazzini d´arte moderna či Galeria S.A.L.E.S. (Botto e Bruno, Avish Khebrehzadeh, Euan Macdonald, ale také Wolfgang Tillmans), které během lonského roku doplnily ještě ambiciózní Gallery Lorcan O´Neil. Tam je nyní k vidění docela zajímavá výstava obrazů Manfrediho Beninatiho, které vycházejí ze snímků z rodinného alba a rozehrávající jejich přemalováváním hru
s širší kulturní pamětí, vzpomínkami na dětství a ikonografií náboženské malby) založená bývalým asistentem londýnské The White Cube či zajímavý projekt Tonyho Webstera RomaRomaRoma. Střídavě oblačno bývá v galerii Volume!, v jejímž programu se setkává Francois Morellet s Olafem Nicolaiem či Jorge Perisem. Jakýsi pokus o lokalizaci galerijní čtvrti je možné vysledovat v ulicích u čtvrti Trastevere (na jih od Vatikánu), kde blízko sebe najdeme jak projekt RomaRomaRoma, Volume!, galerii S.A.L.E.S. i galerii Lorcan O´Neil. Ale je to v tuhle chvíli spíše shoda okolností, než zárodek umělecké čtvrti.
Naopak galerie AutoriCambi, již vede Matteo Boetti, si své sídlo našla v blízkosti baziliky Santa Maria Maggiore a Kosí ulice (via Merulana), již zajistil nesmrtelnost román Carla Emilia Gaddy. O něco málo přes rok fungující galerie se snaží do poněkud mondénního
římského světa zavést model soukromé komerční instituce, která je nejen prodejní a promojednotkou, ale také se podílí na produkci uměleckých projektů. Většina vystavovaných prací tady vzniká za spoluúčasti galerie (mezi projekty najdeme i sérii multiplů). Zatím posledním umělcem vystavujícím v AutoriCambi je Luca Buvoli, rodák z italské Brescie žijící ovšem v New Yorku. Jeho projekt Dov´é la Vittoria (Kde je Vítězství?) se kriticky vrací k římské tradici futurismu a jeho vyústění v kvazioficiální výtvarnou řeč fašistické epochy. Buvoli jednak tematizuje létání jako mytologéma, jež právě prostřednictvím futurismu a jeho militantní adorace techniky ztratilo svou obecně lidskou naléhavost a stalo se ideologicky zneužitým tématem (viz. aeropittura coby jedno z akademických vyústění futurismu). Využití mozaiky jako významného prvku instalace je pak aluzí na oblibu této techniky právě koncem 30. let.
Z formálního hlediska lze také v souvislosti s Buvoliho instalací uvažovat o tematizaci výtvarné řeči významného římského umělce Achille Perilliho (pro svou důslednost
a nekompromisní lidské i umělecké postoje příznačně nenápadně vytěsňovaného
z paměti italské současnosti), jenž se po druhé světové válce svými šiframi politické
a existenciální situace i tematizací techniky
a mechanizace světa (mluvíme o letech 50. a 60.) brání důsledkům futurismu, aniž by opouštěl utopickou vizi v Itálii fakticky nedořečené avantgardy v “levicové” linii dada, konstruktivismu, surrealismu.
*
Po uzavření Palazzo delle Esposizioni, paláce z počátku 20. století, ve kterém byla současnému umění vyhrazena vcelku významná role, na sebe začínají strhávat pozornost dvě instituce, které - zdá se - mají tendenci přistupovat k současnému umění s dramaturgickou čistotou a ambicemi přesahujícími horizont jednoho roku. Obě se mohou pyšnit názvy, jež jsou dobře zapamatovatelné a graficky signifikantní.
Starší z nich byla původně římskou Galerií moderního umění, tedy něčím jako Galerií hlavního města Prahy, se sídlem v bývalém pivovaru tradiční značky Peroni. Po přejmenování v loňském roce se nyní ovšem na plakátech a tiskových materiálech setkáváme s institucí zvanou MACRO - čili Museum d´arte contemporaneo Roma.
Přestavba pivovaru nepatří k nejzdařilejším: rezidua nezvládnuté postmoderny v podobě kombinací mramoru, skla a technického kovu ztěžují nejen pohyb návštěvníků, ale zejména členění prostoru při náročnějších výstavních projektech, jakým byl loňský Tribú dell´arte (Kmeny umění či Umělecké kmeny), kurátorsky vedený nestorem italské scény Achille Bonito Olivou a Lorándem Hedgyem z vídeňského Muzea moderního umění.
Nyní se po delší odmlce MACRO přihlásilo třemi monografickými prezentacemi, z nichž sice stěžejní a divácky klíčová je retrospektivně věnována britskému sochaři Tonymu Craggovi, avšak zajímavější a přínosnější jsou dvě menší výstavy, na nichž se v Římě poprvé sólově představují mladší britští umělci: malířka Cecily Brown a především Simon Starling, jehož inteligentní propojení duchampovské lekce s kontextuálními a konceptuálními operacemi tady ve své střídmosti předčí viditelnější práci, již lze vidět také v Benátkách (Fiat 126). Na jedné straně Starling pracuje s propojením dvou míst, která s výstavou souvisí - tedy kulturního kontextu Berlína, kde nyní žije, s obecnou představou Říma jako cíle tradičních “italských cest”, a na straně druhé s konceptem ready-made, jejž transformuje v autorské “made-ready”. Část vystavených prací reaguje na německou tradici morfologie a botaniky založenou Goethem, která mimo jiné koncem 19. století vyústila v zájem o rostliny jako zdroj dekorativních vzorů a uměleckoprůmyslové tvorby. Starling převádí do malých trojrozměrných “soch” fotografie detailů rostlin, jež při studijní cesty do Říma v roce 1892 (jako asistent Moritze Meurera z berlínského Kunstgewerbemuseum) pořídil coby studijní materiál Karl Blossfelda, a podle kterých Blossfeld pořídil také některé detailní bronzové repliky. Aby to nebylo málo komplikované, připomínám, že nedávno byly v Římě v Palazzo delle Esposizioni k vidění repliky Blossfeldových fotografií od Španěla Carlose Fortencumbera, jež zaznamenávaly nerozeznatelné přepracování rostlin z drobných umělohmotných předmětů, s nimiž se setkáme zejména v kuchyni či dětském pokoji. Zatímco Fortencumbera se věnuje iluzi identity, Starlingovi jde o zviditelnění nalogií mezi morfologickými strukturami obdivovanými Blossfeldem a dnes užívaných předmětů - části bicyklů jsou samozřejmě vědomě využity s odkazem na Duchampa. Podobně je tomu s dalšími vystavenými Starlingovými pracemi, jež dekonstruují design Poula Hennigsena.
Novou prostorovou akvizicí se pro MACRO stala bývalá jatka z přelomu 19. a 20. století, která po prostých zásazích získala přesvědčivou atmosféru místa pro velkorysé prezentace (technicky sporná řešení jdou spíše na vrub nedostatečnému smyslu pro perfekci a dotaženost než nemožnosti něčeho takového dosáhnout). Právě zde je nyní k vidění konfrontace fotografií Andrease Gurského, jehož není zapotřebí představovat, s projekcemi od Michal Rovner, americké umělkyně izraelského původu (viz. Izraelský pavilon benátského Bienále).
Druhým ambiciózním projektem, který se začal rozbíhat v roce 1999, je přestavba bývalých kasáren do podoby fungujícího centra pro současné umění. Název tu samozřejmě nehraje vedlejší roli, a tak narazíte-li na hutnou a výraznou zkratku MAXXI, jde právě o toto římské “museum in progress”, jinými slovy Národní muzeum 21. století, které by
v plánované podobě mělo být otevřeno v roce 2005. Nicméně už před definitivním
ustavením názvu tady působila jiná, přípravná instituce s efektním názvem DARC (Direzione generale per l´architettura e l´arte contemporanee), která je jakýmsi garantem a promoterém akvizic i programu a která vyhlašuje například cenu pro současné umění v Itálii (vystoupení z principu “národní” ceny považuji v rámci Itálie za mimořádnou věc).Její finalisté jsou prezentováni u příležitosti bienále v Benátkách (Avish Khebrehzadeh, Charles Avery, Sara Rossi, Carola Spadoni).
V soutěži na architektonické řešení MAXXI vyhrál projekt, pod nímž je podepsána výrazná představitelka dekonstruktivní architektury Zaha Hadid, a v roce 2001 se nová instituce představila přehlídkou prací vzešlých z nominací na cenu pro současné italské umění (Vanesa Beecroft, Eva Marisaldi, Liliana Moro ad.). Dramaturgie, kterou má v tuto chvíli na starosti kurátor Paolo Colombo, dosud zahrnula několik povedených konfrontací italských a zahraničních umělců. Snad nejzajímavěji se jeví setkání Evy Marisaldi s Michaelem Raedeckerem. Nedávná skupinová výstava uměleckých pozic ze zemí severní Evropy (Transparente) už nevyzněla tak přesvědčivě, přestože se tu objevila například pozoruhodná 3D projekce Popcorn od Finky Liisy Lounilly, která reprezentuje svou zemi také na letošním bienále v Benátkách. Právě nyní se zde koná přehlídka akvizic, mezi nimiž nechybí video Zenovo svědomí, jež William Kentridge vytvořil v souvislosti s vlastní adaptací slavného románu Itala Sveva pro vlastní Handspring Puppets Company, či práce Kary Walker, Francise Alys a Michaela Raedeckera.
*
Marně bychom dnes v Římě hledali pohyb z futuristických počátků 20. století nebo energii poválečného návratu “k avantgardě”. Ale zklamání ve městě žijícím malebnými ruinami a oficiální architekturou ze 30. let není adekvátní reakcí. Pokud se ohlédneme na počátek 90. let minulého století, je římská scéna - zejména co se týče prezentací a výstav - na vzestupu. Spíše než v síle talentů či nosných koncepcí ji lze spatřovat
v činnosti několika veřejnoprávních institucí na startu, nových soukromých galerií a - dodejme na závěr - zahraničních kulturních center, jichž je v Římě díky honosným bu dovám akademií z počátku 20. století a tradici povinných cest do centra křesťanského světa v 19. století požehnaně. Nelze vynechat Rakušany, Švýcary či Japonce, kteří představují kvalitní autory a snaží se pracovat v souvislostech zdejší scény. Výjimečnou roli hraje zejména aktivní British School of Rome, která právě nyní završila sérii projektů pro Řím instalací Martina Creeda, neónovým nápisem na fasádě budovy britské akademie: “Everything is going to be alright”. Va bene.
Červen-červenec 2003




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
849 USD
2001, 21.5 x 28 cm, Print
Více informací...
120 EUR
127 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
80 USD
Podvečerní snímek na Krušné hory a Hnědouhelný důl Bílina, 2013, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
616 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS