Časopis Umělec 2011/1 >> Biškecký konstruktivismus Přehled všech čísel
Biškecký konstruktivismus
Časopis Umělec
Ročník 2011, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Biškecký konstruktivismus

Časopis Umělec 2011/1

01.01.2011

Boris Chukhovich und Oksana Shalatova | geometrie | en cs de ru

Před pěti lety položil kurátor documenty 12 Roger M. Buergel uměleckému světu otázku, zda je moderna naší antikou, a vyvolal nebývale silnou odezvu. Přitom se zdálo, že pro samotného Buergela se jedná, v každém případě minimálně v souvislosti s připravovanou kasselskou expozicí, jen o formální problém (řešený zřejmě pod vlivem Baudrillarda). Vždyť documenta se tehdy nezaměřila pouze na dialog současnosti s modernou, ale nabídla a zdůraznila i výstavní řady rozvíjené podle časové osy, s počátkem ve 14. až 16. století, nebo řady, jež reflektovaly kulturně-geografickou rovinu. Do výstavy byly zařazeny tradiční školy východní miniatury, asijská a africká textilní tvorba a artefakty z padesátých a šedesátých let, které vznikly v oblastech, kde evropská moderna měla jen velmi slabý vliv nebo kde se neprojevila vůbec.
Je příznačné, že další programový text z poslední doby, který se věnuje problematice moderny, Altermoderna od francouzského kritika a kurátora Nicolase Bourriauda, také působí dojmem nesouladu mezi tematickou závažností a interpretační přízemností. Při druhém čtení Bourriaudova manifestu hlásajícího smrt postmoderny se nám jeví jako zcela paradoxní, že si v něm můžeme všimnout prakticky všech postmoderních témat, námětů a znaků od A až do Z. Nechybí tu triumfální kreolizace, nomádství subjektů současné kultury, všeobecná migrace, vyhnanství, naplnění znaků asociativním smyslem na úkor přímého významu, či mnohem větší důležitost a objem překladů, titulků a dabingu — to vše však nejsou jen rysy „nebožky postmoderny“, jedná se o základní pilíře celého směru
Bourriardův text sice neřeší, zda má předpona alter- vyjadřovat obrat k moderně a výzvu k vytvoření nové, „jiné moderny“, přesto však plně odpovídá duchu současné situace. Atomizace idejí a stavů postmoderny přímo vnucuje pocit nostalgie po „velkých vyprávěních“, po „významnosti“ a po „univerzalitě“. Je zcela jistě možné, že umělecký svět ještě není schopen vyjádřit tento prvotní pocit na úrovni celkových programů a teoretických platforem (není náhoda, že se Buergel omezil na jedinou otázku a Bourriaud na jedinou stránku úsečného textu). Spíše se nacházíme v období konceptuálních náčrtů, jež odráží naše podvědomé touhy a záměry. Nicméně úsečnost teoretických formulací je v přímém protikladu k praxi zevrubných výpovědí na výstavách. Tady se tah k moderně plně projeví — v různých podmínkách, z různých důvodů a na různých kontinentech.
Například na jaře roku 2010 se na různých kontinentech uskutečnily dvě výstavy na stejné téma. V Severní Americe uspořádalo Montrealské muzeum moderního umění výstavu Yesterday’s Tomorrows (Včerejší zítřky), která se soustředila kolem otázky: „Proč se v posledních letech tolik současných umělců vrátilo k formám, záměrům a touhám modernistické architektury a designu?“. Deset soudobých umělců z celého světa představilo na výstavě reflexe na dané téma, za předlohu pro svůj „odraz“ si zvolili některého konkrétního tvůrce nebo dílo z období moderny. O měsíc dříve se jistým způsobem „příbuzná“ výstava objevila v Biškeku, hlavním městě Kyrgyzstánu. Jako její kurátoři bychom vám ji nyní chtěli trochu přiblížit.
V průběhu realizace souborného stře-
doasijského fotoprojektu STILLS (www.stills.kz) jsme si všimli, že v pracích kyrgyzských umělců jsou patrné dílčí stopy plastické zkušenosti mezinárodní avantgardy desátých až třicátých let minulého století. Časté bylo zejména využívání geometrismu (především aktivní užití „dynamické diagonály“), redukce mimo fasádu, hry se světelným odrazem a stínem (Nataľja Andrianova, Anna Zima, Alla Kivačickaja, Roman Kiričenko, Isken Sydykov), bezpředmětné liniové etudy (Georgij Kolotov) a skeletové konstrukce umělecké skupiny …grafia. Později jsme se přesvědčili, že podobné práce vznikají poměrně často i za hranicemi Kyrgyzstánu (Gajša Madanova, Galim Madanov — oba Almaty, Vitalij Mordovin — Taškent).
Pro vlastní potřebu jsme danou uměleckou linii pojmenovali „biškecký konstruktivismus“, aniž bychom se tím snažili identifikovat jednotný styl. Do tohoto podmínečného formálního proudu lze podle našeho mínění zařadit stejně tak práce využívající lineární dynamismus ortodoxního konstruktivismu, jako tvorbu reflektující zájem o povrchovou úpravu, jež může zahrnovat i rysy jiných stylů. Totéž platí i o povaze užitých prostředků — na výstavě jsou zastoupena díla, která odkazují k historii fotografie, ale i k jiným „předchůdcům“, jako třeba malířství či asambláži. Jinými slovy, ve fotografiích biškeckých umělců ožívá jakýsi sjednocující formující „avantgardní duch“.
Samozřejmě současná tvorba těžko může být v pravém slova smyslu avantgardní, pouze odkazuje k odpovídajícímu archivu. V pracích představených na výstavě v Biškeku je člověk sice součástí geometrické kompozice, přesto však nezapadá jako šroubek do mechanismu stavby světa (jako tomu je ve fotografiích klasiků avantgardy) — současné „vizuální konstrukce“ jsou schopny zobrazit hru urbanistických rytmů, ztělesnit metaforu izolace v kamenných džunglích, komentovat panteistické rozpouštění v městské krajině nebo vyjádřit zkušenosti retro-rekonstrukce.
To hlavní, čím se odlišuje moderní středoasijský konstruktivismus od konstruktivismu dvacátých let, není ideologická okleštěnost ani chybějící heslovitost, ale naopak jejich přítomnost — nejen, že je tu přítomna specifická konstruktivistická mytologie, ale i celá další zkušenost sovětského umění. Do konstruktivistické kompozice výstavy tak proniká sovětské malířství a film dvacátých až třicátých let (umění sovětského idealismu, jak nazvala toto období kunsthistorička Jekatěrina Djogoťová), surový styl šedesátých let, memoriální duch malířství sedmdesátých let a dokonce i výsměch socartu osmdesátých let. Tak se dnešní konstruktivismus, který se kdysi jevil jako projekce budoucnosti, radikálně proměnil a je poznamenán kolektivní pamětí sovětských generací. Změna směřování vektoru (od budoucnosti k minulosti) není pouhou retro-fantazií, ale kvalitativně přetváří referenční pole vznikajících „neokonstruktivistických“ znaků. Vlastně se nejedná ani o nové znaky. Jsou to znaky připomenuté pomocí prizmatu zkušeností, které vydobyl „prvotní konstruktivismus“, ty se teď naplňují vlastní biografií, nedokonalostí, prohřešky, ironií, únavou, smutkem, melancholií a absurditou. Tyto vlastnosti se mohou proměnit v „bezstarostnost“ umění, „optimistickou“ otevřenost, „sakrální“ ikoničnost a „přísnou“ formálnost, kdykoliv navíc doplněné o memoriální derivaci sebe sama ve vztahu k avantgardním prototypům. Přitom však neztrácí svůj skrytý existenciální obsah, svou dvoj- či trojsmyslnost, jež odlišují dnešní konstruktivismus od původní podstaty ruské avantgardy s jejími alegorickými divadelními hrami.
Převrácená perspektiva obsažená ve formálním prvku, který kdysi posloužil jako základ pro „nové umění“, se ve své další postupné transformaci proměňuje a stává se svébytným inovativním vymezením nejen ve vztahu k samotné avantgardě (s jejími „přidanými prvky“ a s stupínky k „vrcholu absolutna“), ale i ve vztahu k selektivním nezávazným odkazům na moderní umění, které se z principu vyhýbá globálnosti a systémovosti. Vlastně se tak setkáváme s dekonstrukcí, jež v sobě zachovává prvky konstrukce, s formalizací, jež nezlikvidovala diskurz, a s profanací, jež nezatratila ikony — v celkovém pohledu se před námi otevírá snaha o překonání komplexu totální simulace, jímž trpí „moderní umění“. Tak jako se současné umění snaží s reflexní okázalostí být „větším“, než doopravdy je, biškecký konstruktivismus objektivně překračuje rámec místa a úlohy, o které chce usilovat. Odtud pramení pozoruhodnost a přitažlivost této „energie“, „napětí“ či „směřování“, které vyjadřují něco zcela protichůdného a zároveň blízkého energii, napětí a směřování avantgardní utopie.



Z ruštiny přeložila Anna Černá.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
892,80 EUR
997 USD
Kniha o sochách a objektech Martina Zeta. Velký formát.
Více informací...
8 EUR
9 USD
15 x 21 x 3 cm / 160 pages / sérigraphie 14 pass.couleur / 200 ex
Více informací...
30 EUR
33 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS