Časopis Umělec 1999/2 >> Kosmos Stana Filka Přehled všech čísel
Kosmos Stana Filka
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Kosmos Stana Filka

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Vít Havránek | focus | en cs

„Tvar environnementu je 3/4 guľa majúca dva vchody - východy. Otvárajú sa tlakom vchádzajúceho alebo vychádzajúceho návštevníka. Zatvárajú sa samé tlakom vzduchu.
Ventilátor (elektrický) je neoddeliteľnou súčasťou environnementu. Výplňa interiér neustále prúdiacím vzduchom. Tento vzduch vlastne 3/4 guľu postaví a udržuje napnutú. Okrem toho dotvára atmosféru v interiéri zvukom prúdiaceho vzduchu a psychickým i fyzickým pôsobením na návštevníka, ktorý sa v ňom momentálne nadchádza.
Podlahu interiéru vyplňajú zrkadlá, v ktorých vzniká opticky z 3/4 gule celá guľa. V strede Kozmu je pyramída, na ktorej sú umiestnené 4 non - stop diaprojektory. Diaprojektormi sa na steny interiéru Kozmu premietajú zábery z priestoru a súčasnej technickej civilizácie. Toto premietanie je sprevádzané reálnym zvukom rádia, na ktorom si návštevník môže voliť stanice podlˇa vlastného výberu.
Celá situácia, ktorá tu vzniká, sa spolu s návštevníkmi odráža a znásobuje v zrkadlovej podlahe. Návštevníci sa tak stávajú súčasťou tohoto celku.
Okrem základných dimenzií mi v prostredí „Kozmos“ ide aj o priestor, zvuk, svetlo, pohyb, ...a samotný reálny život v nich. Teda o syntézu esteticko-psychologicko-funkčnú, pôsobiacu na fyzickú a psychickú stránku návštevníka a jeho asociácie.“
V environmentu Kosmos dosáhl Filko nejúčinnější realizace vlastní představy univerzálního všezahrnujícího dynamického a přitom otevřeného "díla", k němuž směřoval ve své takzvané B.tvorbe. Po roce 1965 začíná ve své práci programově využívat „interumelé materiály, elektromédia- telefon, radio, trenažery...“
Forma stříbrného umělohmotného stanu v sobě nese polaritu dvou silných asociací. Pro Maria Merze se v jeho iglú stal kruhový půdorys a nad ním se vztyčující kupole návratem k mytické formě praobydlí, přivádějící na světlo kolektivní vzpomínky na období lidské prehistorie. Dimenze mytické lidské zkušenosti. Naši předkové, kolektivní my, měnili domov podle koloběhu mytických období a právě jurta-iglú je dodnes představou ztělesňující vítězství konstrukčního ducha nad tvrdostí přírody (na rozdíl od jeskyně). Člověk, díky svému myšlenkovému důvtipu, zkonstruoval první stavbu ochraňující ho před vlhkem, zimou i nepřáteli. Jedním z aspektů hnutí Arte povera byla i dobová polemika o "Gestaltu", formě díla. Arte povera přinášela v této debatě vedené např. Robertem Morrisem, Frankem Stellou a minimalisty spíše morálně kritické stanovisko odvolávající se na intuitivně rituální charakter lidské zkušenosti a materiály užívané těmito umělci, které de facto určovaly formu uměleckého díla, nebyly ani tak "chudé" jako spíš plné přírodní paměti, nezpracované a antiestetické.
Druhým opěrným bodem na cestě za kulovitým environmentem je „Groser Raum“ (Prototyp 3) Waltera Pichlera z roku 1966- nafukovací kulatý prostor zamýšlený jako přenosný stan vyrobený z průhledného igelitu. Celé jeho provedení je od Merzových iglů odlišné- je to vysloveně technologický artefakt bazírující na transparenci, vzdušnosti a lehkosti umělých hmot, ve své nehmotnosti působí jako fata morgana. Ethos Pichlerových prací je jasně futurologický a forma koule je zde symbolem nejvyššího stupně dokonalé technologicko-geometrické formy. Má absolutní symetrii, její povrch je univerzálně oblý, je to znak nového stupně technologií- stroj budoucnosti nebude složený ze součástek a částí, jak o tom uvažuje W.Gibson, ale ve své složitosti se stane jednoduchým nástrojem pro hry kosmických sil.
Filkův projekt otevřeného environmentu spojuje rituální i technický význam, o kterém byla řeč a aktivuje jejich pasivní myticko-futuristické významy v živé současnosti. Je projektován v první řadě k procházení, pro divácký vstup tedy spíše k aktivnímu diváckému prožitku, interakci a asociaci, než k tradiční uměnovědné kontemplaci. Určitá nově se rodící základna umění šedesátých lét přinesla nový komplexní a současný modus prožívání "umění". Destrukce úcty k ikoně a objektu high culture. Vyčištění senzibility, která není postavena na staletém rodokmenu originálního obrazu, doteku a lince geniální ruky umělce, ale na aktuálních efektech běžně dostupné civilizační technologie jako je diaprojekce, elektricky řízená cirkulace vzduchu, zrcadlení ....
Otto Piene dodává "Jen historickou část výstav by měli připravit kunshistorici, a zbývající, aktuální část umělci ve spolupráci s vědci, inženýry, sociology, divadelníky, filmaři a výstavními techniky." Filkův environment tuto definici nového umění přímo ztělesňuje, a i když jsem do něj neměl možnost vlézt, je až neskutečně současný.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
892 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD
offset print / 15 x 22 x 0,7 cm / 32 pages
Více informací...
8 EUR
9 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS