Časopis Umělec 1999/8 >> Designers Republic Přehled všech čísel
Designers Republic
Časopis Umělec
Ročník 1999, 8
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Designers Republic

Časopis Umělec 1999/8

01.08.1999

BLN | design | en cs

V Británii dnes asi nejpopulárnější designérské uskupení vzniklo v roce 1986. DR jsou považování za nejprovokativnější, nej-odvážnější a nejvíc napodobované. Jejich grafická práce jim získala velmi působivý seznam klientů od globálně známých (jako Nike, Sony, MTV...) po místně významné (Warp, Gatecrasher, The Crucible...).
Jak se cítí Ian Anderson - jeden ze zakládajících členů DR - po 14 letech úspěchů? Co se změnilo v jejich práci s nástupem nových médií? Jak se změnili oni? Vadí jim, kolik lidí je napodobuje?
„Myslím, že se to nedotklo podstaty naší práce. Neděláme obal desky - vytváříme svébytný design, který se potom ocitne např. na obalu desky nebo na tričku. Dobrý koncept se dá použít v rámci jakéhokoliv média. Pro nás byly vždycky podstatné dobré nápady. Často se nás ptají, jestli nechceme dělat video, webové stránky a tak, ale pro nás není grafický design odrazovým můstkem do jiné oblasti. Je svébytným médiem. Je to jako ptát se fotografa, kdy natočí film. Dobrý fotograf může vyjádřit jedním obrázkem víc, než průměrný filmař celovečerním filmem. Dostatečně kreativní člověk může realizovat své nápady i v jiné disciplíně, ale není dobré to dělat jen proto, že to zrovna frčí. Internet mě například zajímá, jeho možnosti jsou obrovské a myslím, že v současnosti se nevyužívají dobře.
Pokud jsi ve 20 otevřený a tvořivý, pokud nezapadneš do rutiny, pak není důvod, aby z tebe za dvacet let byl někdo jiný... Pokud se chceš jako umělec nechat zaměstnat a vydělávat peníze, je to v pohodě, ale nejsi žádný designér. Design je výsledkem namáhavého tvůrčího procesu. Pokud někoho kopíruješ, je to jen aranžmá už existující skladby. Nejlepší je zkusit nemožné a uspět. Hned druhá nejlepší možnost je pokusit se o to, a nechat toho, když to nevychází... Nejhorší je bezpečná průměrnost. Kolem jsou zástupy lidí, kteří produkují ‘pěkné’ věci.”

TAK CO TO VLASTNĚ JE GRAFICKÝ DESIGN - UMĚNÍ NEBO KOMERCE?
„Nezávisle na tom, jak dobrou práci při komerční zakázce odvedete, dá se posuzovat jen v rámci produktu, pro který je určena.”
Proto DR vytvářejí vlastní věci, práce, které nejsou limitovány žádnými závazky vůči klientům a kde vzniká prostor pro socio-politické komentáře. Jejich volná tvorba má stejně velký ohlas jako komerční zakázky, vystavují po celém světě.

„Můžete si tomu říkat, jak se vám líbí: umění, grafický design... spousta sraček...”





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Feast, sketch - drawing, 29,5 x 20,5 cm
Více informací...
340 EUR
366 USD
Svazek je debutem a zároveň sumou dnes šestasedmdesátileté básnířky Ludmily Mikulkové. Zahrnuje verše napsané od konce...
Více informací...
3,02 EUR
3 USD
Ne každý se odváží podstoupit cestu do neuspořádaných oblastí svého emocionálního života. Je to pouť do neznáma, na vlastní...
Více informací...
18,40 EUR
20 USD
2003, 21.5 x 28 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
223,20 EUR
240 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS