Časopis Umělec 2006/2 >> Dost bylo kreativity. Služme kráse. Přehled všech čísel
Dost bylo kreativity. Služme kráse.
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Dost bylo kreativity. Služme kráse.

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Lenka Vítková | profile | en cs

Greta Frau je tajemná umělkyně a zjistit o ní něco není jednoduché. Nevystupuje na veřejnosti, vystavuje málo a nezúčastňuje se vernisáží. Z fotografií známe pouze její záda. Nemá obvyklou uměleckou minulost – školy, účast na sympoziích, první výstavy – a její dílo tvoří tři série prací, jejichž charakter nijak nenapovídá, že vznikly právě na začátku jednadvacátého století. Tento text by nevznikl bez pomoci Massima Carasiho z galerie The Flat v Miláně, která Gretu Frau zastupuje.
Greta Frau se narodila roku 1942, nebo 1952, nebo 1962 v Německu. Studovala medicínu a vybudovala si slibnou kariéru v mikrobiologii. V roce 1987 během cestování po Sardinii havarovala na silnici mezi Olbií a Sassari. Těžká autonehoda změnila její život. Zůstala na invalidním vozíku, rozhodla se usadit v Sardinii natrvalo a začala se věnovat umění.
Základní dovednosti získala z oblíbené italské malířské příručky pro amatéry. Studujete-li malbu z příruček pro amatéry, pravděpodobně se vaším cílem stane ovládnutí akademické olejomalby. Greta klasickou technikou uchopila elementární téma – zpodobnění bytosti, portrét. Trance di Compagna je série portrétů, na nichž jsou zobrazeny skutečné ženy i muži, obojí jako dívky na prahu puberty. Mají zosobňovat představu krásy – po jednotlivých porcích. Greta založila sektu zvanou Sekta krásy, jejíž členky a členové se nazývají trancia, což je totéž co porce. Trance di Compagna lze ale také přeložit jako trans, vytržení družky (společnice, kamarádky...).
Jednoduchý kánon je směsí historických citací i klišé. Co je krásné – symetrie, bezchybná pleť, klidné ustrnutí, jež nečeří jediný mimický pohyb. Zbavené pohybu jsou i uhlazené vlasy. Jediným fyziologickým projevem jsou načervenalé oči, jaké lze získat pláčem nebo nehnutým zíráním na jedno místo. Barevnost je redukovaná na barvu pleti. Bělost límečku odkazuje na nevinnost a čerň šatů na potlačenou tělesnost, kterou potvrzuje zkosená linie ramen. Setkáváme se spíše se zjevením než s živou bytostí, s pouťovou kulisou s oválem vyříznutým pro obličej. Živé jsou oči. Dívají se do dálky, a každé do „jiné dálky“. Portrét nepřímo zrcadlí to, co je v této dálce láká, v očích se odráží to, co je jimi pozorováno. A ačkoli to tak na první pohled nevypadá, pokaždé je to něco jiného.
Trance di Campagna, vytržení, trans země (venkova), nebo také část, porce krajiny je série fotografií, na nichž se arkadickou krajinou pohybuje drobný muž s výraznýma očima oblečený v  ženských šatech. Je to společník, průvodce, sluha i zástupce tajemné ženy na invalidním vozíku, z níž lze spatřit pouze záda a ani tak není na fotografiích vždy přítomná, pokud nepočítáme přítomnost za objektivem fotoaparátu. Jde o Gretina asistenta Giuliana a jeho úkolem je být krásný v inscenovaných situacích. I zde jde o určité klišé – idylické obrázky z cesty, během níž se obdivují překrásná panoramata, maluje se, podává se čaj. Na ručně poháněném invalidním vozíku a na vysokých podpatcích lze vykonat cestu kopcovitou krajinou předurčenou k putování – je to sen o svobodě odejít daleko a sen o tajemných poutnících. Černobílé provedení fotografií je vzdaluje současnosti. Nejen slovní hříčkou v názvu je fotografický cyklus jakýmsi pandánem k malbám – může jít o krajinu, do které androgynní bytosti uvězněné v malbách hledí.
Třetí oblastí Gretiny tvorby jsou performance. Jejich schéma vychází z činností provozovaných během školního vyučování, jako je třeba diktát (Dettato). Vyučování je performance. Performance je prostředkem k předání poselství:
„Krása je všechno. Všechno je krásné.“
„Utrpení je slabost. Už nám nepřipadá dojemné. Můžeme se mu vyhnout a udělat něco jiného.“
„Dost bylo kreativity. Budeme sloužit znovustvoření krásy.“
„Krása není synonymem pravdy. Krása paralyzuje pravdu a faleš.“
„Podívejte se přímo do nevinných očí školačky. Krása může vypadat nevinně.“
„Tolik se toho nadělá s přítomností a absencí, marně. Falešné problémy! Krása je přítomná. Vždy.“
„Trpělivost ženy je největší výzvou proti nafoukanosti umělce.“
„Pryč s melancholií, sem s odvahou, pryč s pochybami, sem s jistotou, pryč s kňučením, sem s povinností, pryč se skepsí, sem s vírou, pryč s bačkorami, sem s jehlovými podpatky.“
„Mou největší touhou je vstoupit a být součástí vašich životů.“
Ženy a muži z obrazů předstupují před publikum a distribuují Gretiny aforismy o kráse – zapisují je a zmuchlané papíry vrhají vstříc divákům. Často je Greta na druhém konci telefonu, ve zprostředkovaném kontaktu s publikem.
Malby, fotografie a performance jsou prostředkem navázání kontaktu, překonání vzdáleností, rozprostření identity. Jak bylo řečeno na začátku, Greta Frau nemá uměleckou minulost. Její dílo je výtvorem zralé osobnosti, která vstoupila doprostřed umění s naléhavostí a bez pochyb, aby transformovala svou osobní situaci. Jako to dělají vědci a skvělí umělci, sáhla po adekvátních prostředcích bez toho, aby sebe i nás zdržovala experimenty.

www.carasi.it





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
892 USD
1994, 28.5 x 42 cm
Více informací...
1 118,40 EUR
1 249 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
84 USD
1993, 28.5 x 42 cm (10 Pages), Pen & Ink Drawing
Více informací...
1 860 EUR
2 077 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS