Časopis Umělec 2003/3 >> KONEC POHÁDKY (co je mezi pohádkou a Václavem Stratilem) Přehled všech čísel
KONEC POHÁDKY (co je mezi pohádkou a Václavem Stratilem)
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

KONEC POHÁDKY (co je mezi pohádkou a Václavem Stratilem)

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Jiří Ptáček | focus | en cs

"Pohádka tkví v naklonění vědomí. Je jí odepřeno srovnání s racionálním uvažováním, v němž by se vždy ukázala jako neopodstatněná, přinejlepším jako vyplavení struktur kolektivního vědomí.
Ovšem nikdo jí neupírá okamžik, kdy se stane jediným řádem světa a života. Pouze během trvání tohoto pokroucení našich reflexivních schopností vítězně anektuje mysl. Co z ní dělá silnou iluzi, to je specifický základ její věrohodnosti. Rozhodný vliv nemá ani tak zastoupení fantazijních prvků, jako jejich použití ve vazbách na charakter toho, co jsme ustanovili za nepochybnou, žitou skutečnost. Pohádka pozvolna mění vlastnosti skutečnosti ve prospěch etického imperativu, aniž by se musela odvolávat na “zrcadlení reality”.
Když se za zrcadlem musela ocitnout Alenka, aby prožila svá podivná dobrodružství, měli bychom uvažovat o tom, zda se tak nestalo vinou duševní chudoby Lewise Carrolla. Ale ještě pravděpodobněji bychom to měli klást za vinu předpokládaným čtenářům, kteří museli být od reality odvedeni lstí “zrcadla”, aby je později pohádka zaplavila alespoň po pro ně nepřekonatelné dogma, že ji mohou zažívat právě až za její pomyslnou branou. Carrolovu zrcadlovou lest bychom proto mohli považovat za kladivo na tvrdou slupku měšťáka a škoda je vlastně pouze to, že je vepsána do titulu knihy. Lest se zneužitím představy o realitě je totiž základním úskokem každého pohádkového vypravěče.
Pohádka tedy pracuje se všední (para- racionální) zkušeností víc, než se na první pohled může zdát. Posluchačům způsobuje obtíže s kontrolou to, co všední zkušenost je. Mimochodně nám ukazuje vládu nad vlastní myslí coby křehkou a napadnutelnou, zruší ji a zakotví v sobě.
Ale pohádku vždy provází konec: odstoupení od jejích principů, postupné či okamžité zhroucení do charakteru světa. Pohádka – blízká halucinogenům – si nevybírá daň z vystřízlivění, ale z přechodu do odlišné verze prožívání. Její střepy se jen složitě kompletují do původní vitráže a vzpomínající člověk je, jako každý restaurátor, odsouzený už jen k blemcavému lepení a vágním retuším. Teprve vzpomínáním se z pohádky stává produkt snové aktivity, ale její původní účin závisí na podřízení se a na pasivitě. Je fascinující, že se pohádka stává projekční plochou lidské touhy a akcelerátorem asociačních řetězců, ale tyto jsou usměrňované nepřetržitým a vědomým přísunem modelujících informací. A vypravěči a autorovi - jako jediným hybatelům tohoto vztahu - je za to odepřena svůdná síla pohádky, protože to oni do ní vkládají životodárné ingredience.
Takto uchopená pohádka překonává hranice žánrů a v prvé řadě úzkou představu o povídačce pro děti před spaním. Myšlení dospělého člověka je pohádkou naplňováno na všech stupních jeho rozhledu a jejími účinnými nástroji se stávají rafinovanější verze ideologické propagandy a vědecké popularizace aj. Jestliže jí často přikládáme úlohu “náhražky mýtu” a “kosmogonické obnovy”, pak je to opět její konec, jenž ji ukazuje jako slastné zavrávorání mimo vyšlapanou cestu pragmatu.
Tak je tomu alespoň v případě pohádek, jež se formují dějem (jako řečový, textový či filmový útvar). Co však stíhá dnešní vypravěče, kteří se rozhodli pro pohádku v kresbě? Navzdory zmnožením a sebevětším formátům přednášejí paralelní zrod i smrt pohádky.

Dětská ruka břehy mele
Kreslíř pohádky je někdo jiný než mediumní tvůrce. Svou představivost kočíruje pevnými otěžemi psychologické strategie. Takový je i Václav Stratil. Jeho “pohádková etapa” přišla po zvažování estetických postulátů společnosti, stavu výtvarné kultury a zrovna tak po hledání vyjadřovacích prostředků pro své hlavní téma – zachycování své proměnné pozice na poli umění. Ostatně jen skupina z několika desítek kreseb se k pohádce hlásí, především kresby figurativní a polofigurativní. Jinými díly bychom se mohli zabývat pod optikou citací a komentářů modernismu, vlastní výtvarné i intimní historie, směsi spirituálních kódů. Předestření celé geneze kreseb by si vyžádalo rozsáhlý prostor a odvádělo by pozornost od důležité vrstvy, jež Václava Stratila vyzdvihuje mezi vizuální vypravěče-svůdce a již u pohádky považuji za neopomenutelnou: od navázání komunikace a převzetí vůdčí role v ní za účelem nastolení světa imanentních pravidel; od ukázání klíče k šifře k následnému odvedení pozornosti, aby pozorovatel došel k pasivnímu vstřebávání auto- nomního světa autorovy imaginace.
Po prvních pokusech s fixy Václav Stratil nalezl pro svou sérii vyhovující médium v barevných pastelkách. Právě ty se totiž stávají primární vrstvou lstivého svádění. Barevné tužky jsou přímým katalyzátorem vzpomínek na dětství, na čmárání po papíře. Na jiném podkladu se nedají použít a zůstávají s rozšířenou dětskou zkušeností úzce spjaté po celý život. Zahalují dílo nakreslené barevnými tužkami hávem představy o radostném a svobodném tvoření mladého člověka. Mohli bychom podotknout, že dětskou kreaci pohání při- svojování skutečnosti během nezřízeného utváření osobnosti jedince a že bychom v ní mnohdy vysledovali spíše zapracovávání vnějších podnětů než ničím nezatížené opojení. Avšak právě tím bychom obešli široce rozšířenou nostalgii dospělosti vůči věčně prošlému, polozapomenutému a (pochopitelně) zveličenému času “bez povinností a zodpovědnosti, kdy k nám věci přicházely čisté jak padlý sníh”. A tyto modely chápání otřásají společností, individuálními reflexemi i dějinami mnohem víc než jakákoli uvážlivá rozjímání.
Pakliže pohádka zůstává obdobnou doménou mládí, kresby Václava Stratila se za vztah nostalgie vůči dětství zachycují jako háčky a stávají se kresbami návratu, pastmi z touhy po chiméře.

Šelf a slída
Co na dětském výtvarném vyjadřování obdivujeme, to bývají neotřelá spojení motivů. Koutkem oka v nich opět zahlédneme sami sebe. Dítěti nepřijde nesourodost nevhodná (ježto ji ještě nezná a postupně ji poznává). U Stratilových kreseb bychom konstatovali na první pohled něco podobného. Ježíše, kterému už zjevně uplynula Kristova léta, doprovází žlutá liška. Bohočlověk se k nám usmívá z kříže, zjevně bez známky bolesti. Nad ním strmí temná noční obloha posetá hvězdami, ale samotný výjev ozařuje jasné světlo. Chlapci v portrétu mladíka se žlutými bělmy (!) zase z krku vyrůstá třetí ušní boltec atd.
Přesto si všímáme, že Stratilovo uchopení nesourodosti spočívá výhradně ve vrstvení znaků. Na druhé straně totiž kresby charakterizuje slaďování barevných tónů, ploch, linií a jejich gestuálního výrazu v jediný celek. To jim dodává jednoznačnou atmosféru, tolik potřebnou k tomu, abychom dosáhli pocitu bezkonfliktní harmonie. Autor se chce vyvarovat rozkolu, brutality a razantní akce, jež k pohádkám obvykle patří. Namísto nich se prosazuje konejšivý lyrismus a sentiment. Václav Stratil dokazuje, že je mistrem
– pečlivého vyhledávání mléčných a slídových odstínů, když barvy pastelek vrství přes sebe,
– kompozic vyrůstajících z ústředního námětu, provázených stylovými odbočkami, nepřerůstajícími ovšem v disonanci.
Uklidňuje nás a nechává nás brouzdat teplými mělčinami jahodového šelfu, zbaveného hrozby pádu do žhavého asfaltu hlubiny. Nechává před námi defilovat kresby ukolébání.

Konec pohádky: nebezpečné dosahy hédonického dobra
Jestliže ovšem pohádková forma operuje se svárem dobra a zla, včetně predestinované dominance prvního z nich a její formát lze považovat za etický, kresba, jaké se věnuje Václav Stratil, nedovoluje zobrazit dualitu. To by si vyžádalo porušení oné konejšivé atmosféry. Nezbývá než vyjevit pohádku v její završené podobě, v překonání zla, v jeho chybění. Zvonec už zazvonil a my se procházíme po obnoveném ráji. Pohádka je v koncích, protože nemá svůj průběh – fakticky ho vlastně ani neměla. Všude se rozprostírá slastné dobro. Lsti svádění se uskutečnily jedině k tomu, abychom se přesvědčili o tom, že pravá pohádka musí zůstat nedosažitelná.
Tyto kresby nás totiž mají přesvědčit o něčem jiném než o smyslu pohádky jako takové. Její atributy a lsti jsou zde uplatněny, aby v nás na okamžik zrealizovaly utopický konstrukt štěstí, aniž bychom se ho zalekli či jej analyzovali. Pohádka zde je modem operandi s orientací k modu vivendi, obdobou románu z červené knihovny. Nebezpečí, jež by vznikala při jeho uvádění do praxe, bohudík zažehnává skutečnost společenského dopadu umění a dosahu kresby jako média. Václav Stratil neočekává proměnu duševního řádu člověka, který se v galerii s jeho kresbami setká, a ani by za ni nebyl rád. Pouze se v pohádce zdánlivé svobody a sentimentu pohybuje s odvahou i zkušeností eskamotéra, jenž se rád přibližuje k limitním bodům zvoleného tématu.
"




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Bride, 2004, etching,39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
172 USD
Velká kniha sebraných prací. Komiksy, kresby a malby poprvé pohromadě. Dva díly (LIVE a DIE) v kartonové krabici s potiskem....
Více informací...
55 EUR
59 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS