Časopis Umělec 2000/3 >> Expo 2000 | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Expo 2000Časopis Umělec 2000/301.03.2000 Lenka Lindaurová | info | en cs |
|||||||||||||
Důvody a cíle mezinárodních výstav, kde se představovaly především novinky vědy, techniky a průmyslu se zcela vyčerpaly a tak se z těchto přehlídek staly spíš obří disneylandy s panoptikálními pavilony, do kterých se nasype neuvěřitelné množství peněz a které jsou pro mnohé jednotlivce lukrativními zakázkami. Co by ukázal statistický průzkum dnešních návštěvníků Hannoveru, lze jen odhadovat: dost jich přijde pracovně, většinu pak tvoří víkendoví konzumenti poutí a supermarketů.
Expozice pavilonů málo souvisí s uměřeností, dobrým vkusem a genialitou. Překvapující je fakt, že většina postkomunistických zemí má potřebu své stánky zkulturnit uměním (a s námi ještě Dánsko), ale většinou právě zvolí různé pseudoartefakty. Ale ani tzv. „seriózní“ umění tu nemá co dělat. Pouť potřebuje odlehčení, odstup a ironii. K pozitivním momentům patřil určitě i český pavilon autorského týmu D.U.M. architekti, který je architektonicky čistý, úsporný a pohledný. O expozici nelze nic kladného napsat. Šalamounsky vyřešilo svůj pavilon Rumunsko, které postavilo stavbu z lešení a nechalo ji zarůst břečťanem. Umírněnost a přitom zajímavost si udržují i pavilony pobaltských republik – Litva, Lotyšsko a Estonsko. Bombou Expa se staly pavilony Holandska a Švýcarska. Holandský předvádí svobodomyslný projekt otevřené stavby simulující zemské vrstvy a naplněný zelení, švýcarský pavilon architekta Zumtora je založen na prezentaci stavby samé, která je pouze složena z dřevěných trámů vytvářejících labyrint. Nové století by se už mohlo bez takových akcí určitě obejít a zkusit se zaměřit na nesmysly nového druhu.
01.03.2000
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář