Časopis Umělec 2001/3 >> Francouzská spojka v Českém centru Přehled všech čísel
Francouzská spojka v Českém centru
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Francouzská spojka v Českém centru

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Jana Tichá | reviews | en cs

French connection. Pierre Daguin a Markéta Othová. Czech Centre London,
20. 6. - 31. 8. 2001

Během letních měsíců hostilo londýnské České centrum výstavu série dvaceti osmi dvojic fotografií, barevných snímků Pierra Daguina a černobílých obrazů Markéty Othové. Série představuje variace na téma Když dva dělají totéž. Je možné, aby dva různí lidé udělali dvě úplně stejné fotografie? To je otázka, která stojí v pozadí společného projektu obou autorů a kurátorky Andrée Cooke. Dvojice fotografií jsou sestaveny na základě formální podobnosti komplementárních motivů. Nevznikaly ovšem záměrně, byly vybrány dodatečně z hotového materiálu, který oba autoři nashromáždili v průběhu několika let: Daguinovy fotografie pocházejí z posledních tří let, snímky Othové z období sedmi let od roku 1994 do letoška.
Pierre Daguin zaznamenává bezprostředně svět kolem sebe v jeho všedních, obyčejných a vlastně nezáživných podobách: jeho fotografie působí jako kus “ustřelené” reality, jako momentky od boku. Možná tak opravdu vznikají: fotograf “na lovu” se svým aparátem prochází ulicemi, vytahuje fragmenty z obrazu každodennosti. Naproti tomu pro Markétu Othovou jsou charakteristické pečlivě komponované snímky, které mají více vrstev významů a nabízejí více možností čtení. Jsou to skoro abstraktní obrazy v mnoha tónech šedi, silně esteticky motivované; uvádějí na scénu současného umění krásu jako stále ještě relevatní kategorii. Obyčejný motiv je ozvláštněn úhlem pohledu fotografky, měřítkem vůči formátu obrazu i (ne)barevností. V této souvislosti je zajímavý také postřeh Yolandy Zappaterre z londýnského časopisu Time Out, která nachází v projektu ještě jedno téma: barevná fotografie byla tradičně ztotožňována s triviálními projevy populární kultury, zatímco černobílá fotografie byla typicky považovaná za seriózní umění. Tento konstrast mezi oběma umělci pramení částečně z tohoto rozšířeného předsudku. Přitažlivost umění Markéty Othové nicméně spočívá v tom, že dokáže vydestilovat z reality její paradox a předložit ho divákům.
Výstava French Connection potvrzuje stabilně kvalitní programovou náplň Českého centra v Londýně. Česká centra jsou příspěvkovou organizací Ministerstva zahraničních věcí zaměřujících se na podporu a rozvoje kulturních, obchodních a turistických kontaktů mezi Českou republikou a zemí jejich působení. Konkrétní naplňování těchto cílů je v kompetenci vedení jednotlivých center. Na nich záleží, jestli je Česká republika prezentovaná jako malebný historický skanzen, kde je levné pivo, nebo jako živý kulturní prostor. Londýnské centrum centrum patří k těm agilnějším a soustavně se věnuje prezentaci aktuálního umění, designu i architektury. V prostorách centra, které sídlí na dobré adrese, v blízkosti řady významných institucí a přitom v živé části města, se střídají výstavy, konají se zde přednášky a filmové projekce, v červnu byl otevřen klub české architektury s referenční knihovnou.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Basement, 1995, silkscreen print, 40,5 x 27,5 cm
Více informací...
65 EUR
70 USD
2004, 28 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
336 EUR
362 USD
Devil From The Back, sketch - inkwash, 2011, 33 x 25 cm
Více informací...
460 EUR
496 USD
Limited edition of large posters printed on gloss coated paper for Mike Diana's exhibition in London. Size 100 x 70 cm.
Více informací...
10 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS