Časopis Umělec 2006/2 >> Od Heidi, děvčátka z hor, ke zlatému věku současného umění ve Švýcarsku... a zpět? Přehled všech čísel
Od Heidi, děvčátka z hor, ke zlatému věku současného umění ve Švýcarsku... a zpět?
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Od Heidi, děvčátka z hor, ke zlatému věku současného umění ve Švýcarsku... a zpět?

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Kunstfly | u-sobé | en cs

Kvůli nízkému počtu aristokratů, silných měst a silné obrazoborecké protestantské církvi bylo Švýcarsko po stovky let venkovskou zemí. Co se týče výtvarného umění, bylo spíše periferií. Švýcarsko minulosti i přítomnosti je malou, ale krásnou zemi s pohlednicovou krajinou sněhem pokrytých hor ze sýra a čokolády, odkud pochází Heidi, děvčátko z hor. A jako takové bylo důležitou inspirací pro mnoho místních a projíždějících umělců. Pro místní umělce tu ale bohužel nebylo v minulých staletích příliš práce, a proto mnozí z nich, například Johann Heinrich Füssli, Arnold Boecklin či Ferdinand Hodler a dokonce i architekti jako Le Corbusier a další, vydali po prvním úspěších jinam a kariéru udělali v zahraničí. Někteří odešli dokonce ještě dřív, aby studovali na zahraničních akademiích, protože Švýcarsko v té době nenabízelo řádné umělecké vzdělání, ačkoli bylo známé svými kvalitami v užitém umění a dobrými školami v této oblasti.
Samozřejmě vždy existovala malá skupina švýcarských průmyslových magnátů, kteří sbírali umění, a od druhé poloviny 19. století podporovali také švýcarské umělce, ale široká veřejnost do těchto exkluzivních kruhů samozřejmě neměla přístup. A sběratelé nejčastěji smýšleli o umění měšťácky a více se zajímali o věčné hodnoty než o mladé současné umělce.
Poté, co švýcarský autor Paul Nizon napsal v sedmdesátých letech esej „Diskurz in der Enge“ („Diskurz v úzkých“), v níž analyzoval úzkoprsost Švýcarska, všechno se náhle obrátilo k lepšímu a otevřela se cesta nové umělecké scéně osmdesátých let. Stalo se tak v okamžiku, kdy sběratelé, ale také velké mezinárodní švýcarské společnosti a banky konečně pochopili, že umění může přispět k jejich image, začali se napojovat na současnou scénu a systematicky sbírat mladé umění. A protože Švýcaři jsou drsní a vytrvalí ve všem, co dělají, projevil se nyní opačný extrém: síla švýcarských peněz se zničehonic odrazila ve „zlatém věku“ současného umění.
Naštěstí se ve správnou dobu dostavila i hrstka velmi dobrých umělců s mezinárodním potenciálem: například Fischli a Weiss, Urs Lüthi, Roman Singer, a o něco později také Pipilotti Rist a další. Umělci byli skvěle vedeni skupinkou vynikajících kurátorů, jako byli Harald Szeeman, Bice Curinger a někteří velmi profesionální galeristé a kurátoři muzeí. Začalo vzrušující umělecké období, které umístilo Švýcarsko na kulturní mapu jako evropskou líheň současného umění a umělců. Švýcarské umění se stalo žádaným vývozním artiklem a Curych se domovem uměleckých galerií jako jsou Peter Kilchman, Eva Presenhuber, Bob van Orsouw, Hauser&Wirth a vzrušujících prostorů, jako je Migros Museum, vedení Reinem Wolfsem, či zdejší Kunsthalle. A dokonce i mimo tyto velké hráče se v Curychu vynořila mladá a dynamická umělecká scéna, v níž mnohé z „off-spaces“, jako Message salon Esther Eppsteinové, později Les Complices, White Space a K3 Project Space, a také mladé galerie jako StaubKohler, Ausstellungsraum 25, Galleria Laurin a Hubert Bächler. I když město Curych utrácí méně peněz na kulturu než Basilej a zhruba stejné množství jako Ženeva, v oblasti výtvarného umění rozhodně zaujímá vedoucí pozici v celém Švýcarsku.
Když dnes současní švýcarští umělci cestují do zahraničí, není to jen proto, že myslí více globálně a chtějí se dozvědět něco o dalších uměleckých scénách, ale také proto, že silný švýcarský frank jim umožňuje žít na těchto místech s menšími náklady. K nejoblíbenějším destinacím patří Berlín spolu s New Yorkem, Istanbulem a Káhirou. Je všeobecně známo, že Švýcarsko je drahé místo k životu, a někdy stále ještě postrádá stimulující a inspirující aktivity. Ale i když mnoho švýcarských umělců hledá novou inspiraci v zahraničí, pečlivě se drží své existenční základny ve Švýcarsku tím, že se rádi zúčastní ročního rozdílení grantů a zároveň udržují kontakty s důležitými osobami.
Rovnováha mezi silnými, mezinárodními uměleckými centry v Curychu, Basileji (s jejím uměleckým veletrhem), Ženevě a zbytkem země s menšími městy je méně nevyrovnaná než zhruba před patnácti lety. V mnoha ohledech se instituce současného umění rozšířily z hlavního centra v Curychu na více oblastí: Kunsthaus Glarus byl po mnoho let vynikajícím odrazovým můstkem pro mladé, ambiciózní kurátory, jako byli Annette Schindler, Nadia Schneider a Beatrix Ruf. Ruf vytěžila z této platformy výhodu a stala se kontroverzní ředitelkou vysoce uznávané Kunsthalle Zurich. Neue Kunsthalle v St. Gallen byla úspěšně znovuzprovozněna kurátorem Gianni Jetzer. V současné době se o něm píše nejvíce článků v novinách a právě se chystá opustit Švýcarsko kvůli novým nabídkám z New Yorku. Kunstmuseum v Thunu s Madeleine Schuppli láká hodně návštěvníků díky pozoruhodnému programu, a také je tu Kunsthalle Winterthur s novým kurátorem Oliverem Kielmayerem. Jeho globální kurátorské myšlení a nadšení pro umělce ze zahraničí, jak jsou Folker de Jong z Nizozemí, dokáže pohnout městečkem o 80 tisících obyvatel, tak že se stane nejvyhledávanějším místem pro mladé umělce. Nový vzhled Kunsthalle Winterthur se snaží nabídnout naprosto odlišnou kulturní platformu stranou vysoce uznávaných lokací pod curyšským Löwenbrau, silnou zavedenou značkou, která je ale někdy jen zaprášeným pomníkem toho, čeho bylo v Curychu dosaženo v osmdesátých letech.
Jelikož švýcarská federální vláda podporuje umění jen třemi promile svého rozpočtu, většina úspěchu závisí na místních autoritách. Stále je vedena živá diskuze ohledně plánovaného nového federálního zákonu o kultuře. Kolik a na co by se měly peníze investovat a co znamená umělecká svoboda, kritizujeme-li ty, kdo ji platí? K tomuto vývoji dochází jen rok po velkém skandálu státem financované výstav Thomase Hirschhorna v Paříži. Umělec kritizoval (v jednom malém detailu) pravicového národního poradce Christopha Blochera, a v celé zemi bylo okamžitě možné pozorovat starý švýcarský reflex „znečištění hnízda“. Po velmi nemoudrém parlamentním rozhodnutí následovala silná odezva v tisku: Prostředky státem vedené nadace Pro Helvetia, jednoho z hlavních podporovatelů umění, byly sníženy na 1 milion švýcarských franků. Mimochodem Blocher je jedním z důležitých sběratelů umění, ale specializuje se na díla malíře Alberta Ankera z devatenáctého století, který idealizoval prostý švýcarský život na venkově. Nešťastné chování mnoha státníků v této věci a nápady některých neoliberálních politiků začlenit kulturní instituce pod švýcarskou radu pro turismus, která propaguje zároveň i turistické kvality Alp a slavný švýcarský sýr, jsou poněkud znervózňující. Otevřená umělecká scéna se obává návratu starých časů vesnického Švýcarska a zdá se, že aktivuje své politické vědomí: během nedávné performance (červený koberec pro umění) předala švýcarská unie výtvarných umělců Visarte parlamentu v Bernu petici proti snížení fondů na výtvarné umění. O pár měsíců později založili umělci stínové ministerstvo kultury a zvolili ministra kultury – obsadili pozici, která dodnes v politických grémiích Švýcarska neexistuje!




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2002, 15.2 x 20.3 cm, Painting on Canvas
Více informací...
360 EUR
388 USD
1997, 50.8 x 76.2 cm, Painting on Card
Více informací...
2 226 EUR
2 398 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
237 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS