Časopis Umělec 2004/2 >> Inteligentní fotografie Přehled všech čísel
Inteligentní fotografie
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Inteligentní fotografie

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Pavel Vančát | en cs

Fotografické dílo Michala Kalhouse (1967), absolventa studií matematiky a fyziky a nedostudovaného kunsthistorika, se výrazněji vyvíjí již od poloviny devadesátých let, kdy se vedle prvních samostatných expozic objevuje i na významných pražských výstavách (Zkušební provoz, Snížený rozpočet – Mánes 1995, 1997). Od aranžovaných zátiší (představených také v roce 1997 v pražské galerii Velryba), která často užívala radikálně zkrácenou hloubku ostrosti, se postupně propracoval k průzračnějšímu vidění odkrývajícímu stále přímější zlomky reality. Jako by autor zpočátku několik let ostřil, aby pak snímky stály opravdu za to.
Souhrou okolností se během letošního jara Michal Kalhous představil hned na třech samostatných výstavách v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a v Ostravě. Ve všech ukázal, že svá díla chápe jako různorodý systém znaků, které utváří konečné dílo podle konkrétních možností expozice. V ústeckém Městském muzeu i v budějovickém Domě umění Kalhous vystavil na dvacet prací, plíživě zkoumajících (ne)fotogenii prostých věcí a výjevů. Naopak ostravskou „fotografickou“ galerii Fiducia poctil jen třemi fotografiemi v až podezřele šedé tonalitě, doplněnými základním kamenem ostravské Kunsthalle (mile provokativní instalace a akce jsou Kalhousovým oblíbeným „vedlejším“ polem).

Z hlediska striktních fotografických kánonů se Michal Kalhous vlastně často vrací zpátky k „nové věcnosti“ třicátých let, k naprostému opojení nejtitěrnějšími zlomky skutečnosti. Rozdíl je však zcela jasný. Fotografie jsou to černobílé, velkoformátové, adjustované přímo na stěny. Tady. Toto. A na fotografii. Po déle než století trvající fotografické masáži má dnešní „prosté vidění“ úplně jiný smysl. Jestliže meziválečná fotografie hleděla až budovatelsky kupředu, ta Kalhousova se spíše dívá zpět, umíněně se znovu snaží nalézt čistotu vidění ve fotografických pomníčcích.
Výraznou část Kalhousovy tvorby představují snímky uplatňující „pitvající“ přístup, jakási dokumentace domácího zkoumání aspektů neživých (či přímo mrtvých) objektů. Někdy stačí čokoládová figurka nebo plastový kelímek, jindy se objeví ptáček či banánové slupky. Tyto instalační pokusy na hranici vědy a „domácího designu“ (těžko nevzpomenout Jána Mančušku) v sobě vždy nesou až odzbrojující upřímnou prostotu.
Michal Kalhous se však zároveň zaobírá samotným (fotografickým) viděním, v zdánlivě banálních pohledech na lesní zákoutí, přírodní i domácí detaily, které reflektují samu cestu k zobrazení. Při troše snahy tu najdeme humor a nadhled Jasanského s Polákem i něžnou melancholii Markéty Othové, ale Kalhous vnáší do svých prací mnohem více zemitosti a zarputilosti. Je se svými náměty v niterném vztahu, který mu umožňuje zkoumat je s neobyčejnou důvěrností, oproštěnou od prvotního údivu. V těchto podmínkách se pak často dostává až k mimořádně krajním polohám. Neostrá fotografie socialistického vodotrysku, do šedé plochy se propadající studie křesla či úhelník tázavě vložený do záhybu gauče jsou značkami vykloubených hranic fotografie. Kalhousovu tvorbu tak celkově charakterizuje zaujetí fotografií, ovšem vyrůstající ze svobody fotografii již dávno neznámé, z hravosti, která spojuje upřímnost s inteligencí. Snaží se očistit jak fotografii, tak samo vidění světa. Úctyhodný úkol.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Speciální směs AMSP (Alter Močál Správný Poměr) je určena především pochybujícím ale stále se humanistických hodnot držícím...
Více informací...
14,40 EUR
15 USD
Jedno z nejdůležitějších prozaických děl spisovatele, herce, loutkoherce, dramatika, hudebníka a umělce S.d.Ch. Text je hořkým...
Více informací...
7 EUR
7 USD
15 x 21 x 2 cm / 160 pages / offset / 1000 ex
Více informací...
20 EUR
21 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS