Časopis Umělec 1999/7 >> Istanbul pošesté aneb Ještě jedno bienále Přehled všech čísel
Istanbul pošesté aneb Ještě jedno bienále
Časopis Umělec
Ročník 1999, 7
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Istanbul pošesté aneb Ještě jedno bienále

Časopis Umělec 1999/7

01.07.1999

Kateřina Pavlíčková | biennale | en cs

Bienále současného umění pořádané v Istanbulu od roku 1987, jehož letošní šestý ročník proběhl letos v září a říjnu, stojí poněkud stranou zájmu odborné veřejnosti. Snad proto, že se koná vždy stejný rok jako benátské, snad kvůli větší geografické vzdálenosti místa konání a snad také proto, že současné turecké umění není v Evropě známo. Toto vědomí pozice na periferii ostatně stálo i při vzniku bienále, které se vyvinulo z velkých přehlídek současného umění, které zde v letech 1987 a 1989 připravila istanbulská kurátorka Beral Madra.
Istanbulské bienále se liší od národních přehlídek současného umění jako jsou Benátky, roli tu nehrají národnostní prezentace, koncepce výstavy je zcela v režii jednoho kurátora a vychází z určitého tématu. První ročníky bienále připravili domácí kurátoři (Beral Madra, Vasif Kortun), následující pak už kurátoři ze zahraničí (René Block, Rosa Martínez), které vždy vybírá rada istanbulské Nadace pro umění a kulturu, jež bienále organizuje. Letošní rok byla příprava výstavy svěřena Paolu Colombovi, řediteli Centra současného umění v Ženevě. Ten si jako téma zvolil název „Vášeň a vlna“, inspirovaný slovní hříčkou - slovo „dalga“ znamená v turečtině „vlna“ a v řečtině „vášeň“. Jméno Dalga bylo rovněž uměleckým pseudonymem Antonise Diamantidhise, istanbulského zpěváka-dandyho z přelomu století, který se proslavil táhlým emocionálním zpěvem. Tolik Colombova inspirace místním prostředím. Výběr prací se pak měl zaměřit na ta současná díla, která jsou pozoruhodná svou emocionální intenzitou a koncentrovaností, důrazem na intimní prožitek či vyprávění osobních příběhů. V širším pojetí měla koncepce výstavy reflektovat „vědomí naší situace v současném světě, jež charakterizují prudké změny, technologický pokrok a střetávání různých kultur“, abych použila slov z Colombova textu v katalogu. Zdá se mi však, že toto široké rozpjetí dospělo v konceptu výstavy i v jejím výsledném efektu jenom do půli cesty.
Především hlavní výstavní prostor - rozlehlá historická hala, bývalá kuchyň přiléhající k sultánskému paláci Dolmabahce z 19. století - byl pro mě zklamáním. Kurátor tu celý prostor rozparceloval na malé, neutrálně bílé kóje, a vznikla tak jakási multi-komerční galerie s poskrovnu zavěšenými artefakty. Jsou tu například Gillian Wearing, Chris Ofili, Emma Kay (Velká Británie), Pedro Alvarez (Kuba), Elina Brotherus (Finsko), Christina Dimitriadis (Řecko), A. K. Dolven (Norsko), Arturo Herrera (Venezuela, žije v New Yorku), Yuki Kimura (Japonsko), Gregory Markopoulos (USA), Oliver Musovik (Makedonie), Csaba Nemes (Maďarsko), Manisha Parekh (Indie), Michael Raedecker (Holandsko), Rosemarie Trockel (Německo). Z tureckých umělců mě nejvíc zaujal malíř Haluk Akakce. Centrální pozici tu zaujímá video Pipilotti Rist, inspirované opět pop obrazností videoklipů a vyprávějící jednoduchý, lehce ironizující příběh. Převažují však fotografie, bezpočet drobných kreseb a je tu pár obrazů. Přitom tento rozlehlý prostor se jistě nabízel o něco velkorysejšímu experimentování a konfrontaci mezi jednotlivými projevy - konec konců - mluvilo se zde o vášni a střetu kultur...?
O nic působivější bohužel není ani celkové vyznění instalace v kostele Sv. Ireny (Hagia Eireni), který je už řadu let používán jako alternativní výstavní místo. Snad proto, že sem byla převážná většina prací pouze převezena a autoři neměli možnost vytvořit díla speciálně pro toto místo? Výjimkou je video Tonyho Ourslera - doprostřed kupole promítané „vševidoucí“ oko, které pozorně sleduje prostor kostela pod sebou. Ústřední instalace sochy Uga Rondinone - dva holé stromky obalené lepenkou, které doprovází zvukový záznam intimního dialogu dvou přátel - pod velkou kupolí kněžiště je jakousi metaforou obnažených nervů a snad i povýšení emocionálního světa do světa sakrálního, avšak přidaná dřevěná přepážka za nimi působí trochu nadbytečně uměle a opět vyvolává dojem výstavky. Při výstupu na galerii v půli schodiště mě upoutala instalace belgického umělce Francise Alyse, video promítané na malou zavěšenou čtvrtku. Je to animovaná kresba - několika jednoduchými tahy načrtnutá dívka neúnavně přelévá vodu z jedné sklenice do druhé a k tomu ji ze starého gramofonu opodál doprovází monotónní nápěv „maňana, maňana“.
Poslední část bienále, která se odehrávala v podzemní cisterně Yerebatan, postavené v 6. století, byla podle mého názoru nejlepší. Colombo sem umístil výhradně videoinstalace, což velmi dobře zapadá do temného podzemního prostoru, teď už nefunkční cisterny jen částečně naplněné vodou. Účinek proměnlivého, nehmotného a efemérního obrazu videa je podtrhován určitou nejistotou, kterou tu divák, pohybující se po kluzkých lávkách těsně nad vodou, pociťuje. Při vstupu do této podzemní haly na nás zprvu hledí velké obsedantní „oči“ Tonyho Ourslera. Je to jeho dřívější práce (1996) - videozáznam je promítán na jednoduchý sférický tvar „očních bulv“, které se tiše vznáší v prostoru nad vodou. Vstup upřeně zírajícího oka do tohoto „fluidního“ a zprvu nepřístupného podzemního prostoru vyvolává vzpomínku na Bataillův Příběh oka. Stejně působivě tu podle mého názoru vyznívá video Průvod stínů jihoamerického umělce Williama Kentridge. Na animovaném filmu sledujeme nepřetržitě se odvíjející procesí nejrůznějších postaviček - stínů, často fantaskních tvarů, které se ubírají stále jedním směrem za nám neznámým cílem. Obraz, který můžeme sledovat jenom zpovzdálí mezi mohutnými sloupy cisterny, je promítán těsně nad vodní hladinu, ve které se odráží a násobí.
Pokud mělo však letošní bienále reflektovat „prudké změny a rozvoj technologií“ v současném světě, udivilo mě, že zůstalo u videoprojekcí a nebyl tu zastoupen žádný projekt počítačového umění, třeba internetový. Istanbul je mamutí mnohonárodnostní město, které se chaoticky, doslova den ze dne, rozrůstá na všechny strany a připadalo mi, že by právě interaktivita a růst internetové sítě mohla tuto živelnost nějakým způsobem reflektovat. Není snad internet také novým přenoscem emocí? Možná by to ale byla právě ta „vlna“, která by tradičně pojaté bienále smetla.
Letošní bienále se také bohužel drželo pouze tří výstavních prostor a z velké části působilo jako veletrh s uměním, bez nějaké zvláštní vazby právě na Istanbul, který umožnil několika tureckým umělcům vystavovat vedle autorů ze zahraničí, zcela tu chyběli umělci z islámských zemí. Převažující dovoz umění ze západního světa snad vypovídá cosi i o kulturně-politických ambicích této země a klade otázku po smyslu podobných bienále.1 Pokud má být to istanbulské specifické právě svým umístěním na „samou hranici kultur“, jak píše Colombo v katalogu, zřejmě nás jeho výběr děl překvapí. Jakou roli mají podobná bienále hrát? Jsou pouze fenoménem rozmáhající se kulturní turistiky a je tedy jedno, kam za uměním cestujeme?

1/ O tom ve svém článku „Před bienále“ píše istanbulská kurátorka Beral Madr




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
A complete collection of Umelec Magazine´s last 20 years. The package contains sixty issues including the very rare ones, and a...
Více informací...
240 EUR
255 USD
Straw Hat, 2008, acrylic painting on canvas, 40 x 30 cm, on frame
Více informací...
1 250 EUR
1 329 USD
Flute, sketch - drawing, 29,5 x 20,5 cm
Více informací...
340 EUR
361 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS