Časopis Umělec 1999/2 >> Jaké bude příští ARCO? | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Jaké bude příští ARCO?Časopis Umělec 1999/201.02.1999 Vladan Šír | obchod | en cs |
|||||||||||||
Několik týdnů po skončení významného a prestižního veletrhu umění v Madridu, ARCO (11. - 16. 2.), se ve španělském hlavním městě rozhořela debata o jeho budoucím vývoji. Ředitelka veletrhu Rosina Gómez Baena se při hodnocení letošního ročníku dostala do sporu s generální ředitelem výstaviště Ifema Fermínem Lucasem ohledně výběru vystavovatelů.
Spor začala nenápadná informace o tom, že počet návštěvníků letos oproti loňsku poklesl o 8,5%. Baena se nenechala nijak znepokojit a prohlásila, že nižší počet diváků je jejím záměrem, protože chce, aby veletrh "byl určen profesionálům". O počet návštěvníků ale ani tak nejde, což ukázal další vývoj sporu. Na ARCO se přihlásilo celkem 382 galerií, z čehož 149 žádostí bylo zamítnuto. Odmítnutí galeristé se spojili a začali vyvíjet tlak na generální ředitele Lucase, aby donutil Baenovou uvolnit kritéria výběru vystavujících. V současnosti se tedy rozhoduje o tom, zda Lucas Baenovou nahradí jinou osobou, která bude "více věřit v celý projekt". Ředitelka veletrhu má ovšem velmi silnou podporu mezi prestižními španělskými galeriemi, které hrozí, že, budou-li zmírněna kritéria, příštího ročníku se nezúčastní. Tím by pověst veletrhu značně utrpěla a nezachránila by ji ani účast španělského monarchy. Fermín Lucas ovšem nemůže popřít, že jinak byl letošní ARCO úspěšný. Zúčastnilo se jej celkem 233 galerií z 27 zemí, což je o třicet více než loni. Nejvíce bylo pochopitelně zastoupeno Španělsko (97), následované Francií, jíž byl letos veletrh věnován. Z Portugalska přijelo 15 galeristů a z Latinské Ameriky přijelo 18 vystavovatelů. Z České republiky se na ARCO vypravila pouze pražská Galerie MXM, která se zapojila do program East Wind - West Wind a stala se jednou ze sedmi východoevropských účastníků. Mezi ostatními byly galerie s Maďarska, Polska a Slovinska. MXM do Madridu přivezla kolekci svých kmenových autorů: Karel Malich, Stanislav Kolíbal, Karel Kovanda, Jiří Surůvka, Tomáš Císařovský, Jan Merta, Jiří David. Kromě toho si s sebou galerista Jan Černý vzal také jednu z prací Veroniky Bromové, která byla vystavena v rámci její výstavy na Staroměstské radnici. Největším tahákem stánku MXM byly Dvojčata Jiřího Surůvky a Skryté podoby Jiřího Davida. Ty se nakonec také jako jediné prodaly. Dvojčata se dostaly do soukromé sbírky v Madridu, zatímco dva Davidovy dvojportréty (Helena Kontová a John Baldesari) si koupila samotná nadace ARCO Foundation. Kromě těchto starších prací přitom MXM přivezla novinky od Malicha, Kolíbala a Merty. Finanční efekt účasti MXM na veletrhu ale nebyl nijak velký. I přes výhodnou cenu za stánek se galerii vrátila jen polovina nákladů, které na ARCO vynaložila. Lidé z MXM tedy doufají, že přítomnost v Madridu se vrátí ve formě budoucí spolupráce na výstavních projektech. První dva dny veletrhu byly totiž určeny profesním kontaktům. MXM sbírala vizitky kurátorů, sběratelů a galeristů, kteří projevili zájem o některého z vystavených autorů, a prodávala jejich autorské katalogy a knihy. Účast na ARCO 2000 je pro MXM ale stále otázkou. "Pokud by byla dobrá konstelace jako letos - tedy zvláštní sleva v rámci programu, možná pojedeme," říká Jan Černý. V opačném případě ale bude rozhodování jednodušší. Madrid je daleko, španělské publikum je velkou neznámou a MXM si navíc za současné situace může dovolit účast jen na jednom veletrhu ročně. Přesto je na mnohých veletrzích jedinou galerií ze všech domácích státních a soukromých institucí zastupující autory z České republiky.
01.02.1999
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář