Časopis Umělec 2003/2 >> Jakub Staněk Přehled všech čísel
Jakub Staněk
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jakub Staněk

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Nar. 1972, autodidakt. V roce 2000 se stal zakládajícím členem třebíčské Skupiny 0000.

Jakuba Staňka bychom patrně znali jako zkušeného konceptuálního umělce, nebýt jeho trvalé snahy stát na okraji výtvarného dění, doplňovat je o nečekané a nenápadné vstupy z periferie a na periferii také pokud možno setrvat.
Už v první polovině devadesátých let atakoval třebíčské obyvatelstvo svými rukodělnými plakáty, v nichž poukazoval na nesourodost tehdejších společenských změn a paměti města. Právě soustředění na lokální účinek umělecké tvorby jej sblížil s vrstevníky z budoucí Skupiny 0000 (Daniela Loucká, Lubomír Konrat, Pavel Ryška).
V závěru devadesátých let a na začátku nového století však zostřil pozornost vůči objevování sociálních souvislostí výtvarného umění. S nadhledem se pustil do řady persifláží postmoderních citací, aby objevil v postříkaném pracovním kabátu pollockovský dripping a v nádobce na svěcenou vodu tvář figury z obrazu Výkřik Edvarda Muncha. Nalezené předměty každopádně neměly rozšiřovat představu o tom, co ještě lze považovat za umění, ale spíš nenásilně zmanimupovat představy o průnicích moderního umění do nejběžnějších reálií.
Jestli se Staněk později uchýlil k především k trojrozměrné formě, vedla ho k tomu zejména touha zkoušet modernistické tvarosloví jako peoplemeter dnešních estetických priorit. Malé, patinované, “zadkinovské” figurální reliéfy jako by vracely na scénu upadlou komunální tvorbu obchodního řetězce Dílo v 70. a 80. letech. Přidanou hodnotou Jakuba Staňka je očividná ledabylost provedení. V principu však nešlo o podobu děl samotných, ale o roztáčení centrifugy diváckých reakcí, které navzdory zjevné autorské impotenci zůstávaly nadšené. Tuto sérii prozatím uzavírá a současně nově orientuje mýdlový objekt Dvě stařeny na balkóně, jehož minimalistickou podobu plexisklové poličky rozrušuje odpudivé kvazitělesné vzezření podle vzoru Martina Gobera. Ve Staňkově hledáčku se tentokrát ocitá teoretická obec, jež se masově podvolila modelu decentralizované umělecké tvorby a nekritickému dohledávání sebepodivnějších odpovědí na vysoké umění.
Munchův Výkřik se Staňkovi stal podnětem k jeho nedávným performancím. Ikona všech expresivních tendencí 20. století má otestovat, jestli se podepsala na soustavách představ o znacích silně či slabě a jestli může způsobit déja vu. Intelektuálně uchopené projevy Jakuba Staňka začínají překračovat krajský rozměr, jak se stále více zaobírají charakterem západních dějin umění, jejich konstruktem a dopadem.

Jiří Ptáček

Výkřik po sto devíti letech
13. a 14. červen 2002
Studoval jsem ústřední postavu Munchova obrazu Výkřik. Nejvíce mne zajímal elipsovitý tvar úst. Odvodil jsem, že se původní výkřik sestával z nahlas opakované samohlásky O. V poledne jsem si hodně ostříhal vlasy, navlékl černý overal a odešel do města.
Zašel jsem do samoobsluhy a zaujal postoj odkoukaný z Munchova obrazu. Zopakoval jsem výkřik u nabitého regálu s cukrovinkami. Doufal jsem, že můj výkřik vyzní jako hlasitý údiv nad širokým sortimentem.
Podruhé jsem vykřikl v čekárně zubní ordinace.
Druhý den jsem vykřikl na vlakovém nádraží ve chvíli, kdy se souprava rozjížděla a lidé ve vlaku mě mohli zahlédnout ze svých kupé. Snad jsem vypadal jako člověk, který si ve vlaku zapomněl zavazadla, ale snad jsem pouze vyvolal dohady, co se mi mohlo stát, když tak vyvádím.
Jako obvykle jsem nepořizoval dokumentaci. Odhalené umělecké gesto by mohlo devalvovat můj skutečný záměr sledovat různé ohlasy lidí na děs vyjádřený v různých podmínkách.

Výkřik jako viskózní pole
1. leden 2003
Skupina se sešla první den nového roku k improvizované výstavě “OŠP” (Opět Špatná Předsevzetí – pozn. red.). Předem jsem voskem na desku stolu provedl osm očí a čtvero úst. Před kolegy jsem na stůl nalil krabicové mléko. Z navoskovaných míst steklo a na desce se objevilo čtvero výkřiků.

Zásah Výkřik jako zemní produkt (spolu s Danielou Louckou)
20. duben – červenec 2003
S Danielou Louckou jsme ve všední den přelezli ploty tří zahrad v zahradních koloniích. Na záhonech jsme nalezli dorůstající mrkve. Z každého záhonu jsme vytáhli několik malých mrkví a nožem do nich vydlabali oči a ústa podle vzoru Munchova obrazu Výkřik. Potom jsme mrkve opět zasadili.
Daniela poté každý den sledovala regionální tisk, zda se v něm neobjeví zmínka o zvláštní úrodě zahrádkářů. Protože se neobjevila, usoudili jsme, že zvláštní mrkve zahrádkáři přehlédli, nebo si jejich děsnou tvář nechali pro sebe.

Pochybnost o Výkřiku
Při promýšlení dalších aplikací Munchova Výkřiku jsem začal pochybovat o tom, zda obraz lze vnímat akusticky. Němá křeč mi přijde adekvátnější.

Noc z 25. srpna 2003

(Jakub Staněk: Úvahy nad rozlitým mlékem, záznamy z let 2000–2003)




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD
Rukopisy čtenářských verzí tří loutkoher:, , Obsahuje tyto hry:, , 1. Seance vyšehradská, Aneb pouť utajená K.H. Máchy a...
Více informací...
10 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS