Časopis Umělec 2002/2 >> Konceptuální očista Jiřího Skály Přehled všech čísel
Konceptuální očista Jiřího Skály
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Konceptuální očista Jiřího Skály

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

Tomáš Pospiszyl | reviews | en cs

Jiří Skála, Hygiena, Galerie Display, Praha, 1. 5. – 16. 5. 2002
Na velkých výstavních přehlídkách typu Documenta nebo Manifesta si uvědomíme, jak je většina umění v Čechách zaměřená na tradiční formy malířství a sochařství a jak jejich obsah postrádá hlubší konceptuální významy. Obraz je většinou výjev zachycený formou prostorové iluze, objekty a instalace sázejí na surrealistický efekt spojení nespojitelného. Nedávná výstava Jiřího Skály v Galerii Display se však dokázala tradičním uměleckým disciplínám podívat pod kůži a naplnit je neobvyklým nábojem. Skálova série “obrazů” vychází z jednoduchého principu: Autor si vytipoval různé státní vlajky, které obsahují vertikální či horizontální barevné pruhy. Skutečnou státní vlajku natáhl na rám jako plátno obrazu. Povrch plátna poté přemaloval o deset centimetrů menším vzorem jiné vlajky tak, aby byl po stranách vidět její podklad. Podobná práce s plošností i motivem vlajky připomíná slavné obrazy Jaspera Jonese z padesátých let. Motiv překrývání pak úspěšně relativizuje pojetí plochy obrazu jako dvojrozměrného prostoru. Napínací rámy jsou vysoké, a na stěně tak visí jakési objekty - krabice, které si okamžitě nespojíme s běžným vzhledem obrazu. Navíc visí vysoko nad úrovní očí pozorovatele, k obrazům proto vzhlížíme podobně jako k vlajkám. Výsledek balancuje mezi libým minimalistickým objektem a dráždivou hrou na přebíjení státních symbolů. Skálovy prostorové objekty umístěné ve vedlejší místnosti galerie v první chvíli považujeme za čtyři zapomenuté sokly z nějaké předchozí výstavy. Překvapí nás však drobné odchylky v jejich rozměrech. Teprve v souvislosti s jejich názvem i obrázkem na pozvánce výstavy si uvědomíme, že před sebou máme netradiční abstrahovaný rodinný portrét. Jiří Skála totiž zjistil objem členů vlastní rodiny pomocí Archimédova zákona tak, že změřil objem vody, kterou jejich těla vytlačila v zahradním bazénku. Objemy poté abstrahoval do čtyř bílých kvádrů, jež však v sobě nesou matematicky přesnou informaci o konkrétních lidských tělech. Sociální rozměr současného umění naplnila venkovní performance, ve které Skála vytvořil označkované pole pro vybrané reprezentanty české výtvarné scény. Během vernisáže pak došlo k připravenému nástupu, při němž se jeho účastníci pokoušeli rozluštit logiku jednotlivých seskupení a spojení, jež pro ně Jiří Skála vytvořil. Všechny tři práce působí téměř jako manifesty konceptuální abstrakce ve výrazových médiích malby, objektů a sociální performance. Jsou rychle pochopitelné, dokonale provedené, obdařené lehkým smyslem pro humor, vzájemně komunikující a jako celek umocňující své společné vyznění. Milým překvapením je pak výstavní katalog, který navrhl a na hektografickém stroji ASTRA ES 8 vytiskl Tomáš Vaněk. (Kdo by tušil, že se naše sbírky samizdatu rozrostou o tento vyzrálý pozdní sběr.) Na podobně úspěšnou výstavu bude obtížné navazovat a doufejme, že se to mladému autorovi podaří. Galerie Display dokázala během několika měsíců své existence zaplnit mezeru v našem galerijním systému. Chyběl zde nezávislý výstavní prostor pro nejmladší uměleckou generaci, který by vydržel déle než jednu nebo dvě výstavy. Ukazuje se, že se v Čechách objevila nová generace umělců, které zavedené výstavní instituce doposud ignorovaly. Display tuto generaci pomáhá definovat a dokonce ji i zasazovat do mezinárodního kontextu. Díky příkladu Displaye je jasně vidět, jak jsou ostatní, sebelegendárnější výstavní prostory v Praze konzervativní, nekoncepční a v neposlední řadě i finančně neefektivní. Display doposud “jede” na prvotní entusiasmus a osobní úspory svých zakladatelů. Podaří-li se jí přicházet s podobně objevnými výstavami jako byla Hygiena Jiřího Skály, mělo by se jí dostat co největší podpory.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Po České a Umělecké trilogii završuje nakladatelství Divus edici dramatických opusů S.d.Ch. vydáním Lidské trilogie. Opulentně...
Více informací...
13 EUR
13 USD
Publikace shrnuje 10 let práce pravděpodobně nejprovokativnější a nejmedializovanější české výtvarné skupiny. Pode Bal poprvé...
Více informací...
23,75 EUR
24 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
226 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS