Časopis Umělec 2001/1 >> Pusťte mě k tomu Přehled všech čísel
Pusťte mě k tomu
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pusťte mě k tomu

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Tomáš Tahoda | výstava | en cs

Ze změti nesčetných tematických výstav se v poslední době stále častěji objevují výstavy, jejichž kurátoři jsou voleni mimo okruh běžně etablovaného zázemí historiků umění, kteří to mají jaksi v náplni práce.
Jako zpestření a oživení jídelníčku jsou zváni výtvarní umělci, ojediněle pak spisovatelé, filozofové nebo osobnosti z jiných profesí, aby jako kurátoři výstav nabídli jiný pohled, vědomě oproštěný od tradičních forem prezentace a jiných “svazujících” nebo nepsaně “povinných” kritérií. Důraz se přitom klade na subjektivní pojetí, které je zřejmě legitimnější v případě autorů, kteří nejsou z řad profesně k tomu povolaných.
Anna a Ikarus

Na přelomu roku 2000 se tak uskutečnily dvě obrovské výstavy, jejichž koncept vypracovali dva světoznámí umělci. Ve švédském Malmö změnil britský filmový režisér Peter Greenaway celou Kunsthalle na jarmark na téma Ikarova pádu. V labyrintu nahromaděných metaforických a alegorických kreací zde Greenaway tematizoval fenomén létání, od optimistického a nadějného vzletu až po beznadějný a tragický pád. Letecké vrtule a křídla ptáků se tu prolínaly s eskapádou nesčetných variant vody jako proměnlivého elementu. Zvuk obrovských pomalu tajících a měnících se ledových ker byl po celou dobu výstavy přerušován hustým deštěm, který se v intervalech snášel na kachlíkovou pitevnu vyhloubenou do země (konečná stanice Ikara). Ve stejné době byl do Kodaně pozván americký umělec Robert Wilson, aby zde v Uměleckoprůmyslovém muzeu vytvořil výstavu s použitím celého muzea a jeho sbírek jako východiska k nové instalaci kolekce.

Režisér jako kurátor

Robert Wilson, režisér, scénograf a designer, spojující ve svých dílech (kreacích) tanec, poezii, drama, hudbu, architekturu a design, je známý především svými divadelními projekty, ale je činný i v oblasti videa, filmu a výstavní činnosti volného umění.
Ze své multidisciplinární laboratoře Watermill Center na Long Islandu v New Yorku tvoří se štábem svých kreativních spolupracovníků své multimediální projekty, které mají často charakter totálního Gesamtkunstwerku.
Proslavil se řadou extrémních, minimalisticky stylizovaných, superestetických představení, často ve spolupráci se známými autory a hvězdami současné hudby. Za všechny je možné jmenovat například Einstein on the Beach (1984) s Philipem Glassem, The Man in the Raincoat (1987) s Laurie Andersonovou, The Forest (1988) s Davidem Byrnem a Heinerem Müllerem, The Black Rider (1990) s Tomem Waitsem a Willliamem Borroughsem, Time Rocker (1996) s Lou Reedem a Darrylem Pinchneyem, Monsters of Grace (1998) s Philipem Glassem nebo POEtry (2000) opět s Lou Reedem.
Vedle nastudování opery Woyzeck od Georga Büchnera ve spolupráci s Tomem Waitsem připravil Wilson v Kodani rozsáhlou výstavu s názvem Anna se té noci nevrátila domů. Dostal volnou ruku ve výběru exponátů i ve způsobu jejich prezentace a přeměnil celé muzeum na magickou skříňku plnou komnat různých nálad, na teatrum mundi věcí a předmětů, mezi nimiž se prohlídka muzea mění na pouť tajemným světem překvapivých seskupení objektů.
Tato výstava není prvním Wilsonovým setkáním s muzejní kolekcí. Z jeho dřívějších podobných projektů stojí za zmínku například výstava Energie z roku 1990 ve Stedelijk Muzeu v Amsterdamu, výstava Portrét, zátiší, krajina z roku 1993 pro Muzeum Boymans van Beuningen v Rotterdamu, nebo vysoce ceněná výstava Armani, která proběhla v Guggenheim Museum v New Yorku v roce 2000.

Fenomén muzea

Wilsonovy tableaux jsou označovány jako setkání výtvarného umění a divadla. Podobně jako herci, kteří se v jeho představeních pohybují jako na dálku řízené marionety, vznášejí se objekty v jeho podání jako ve stavu beztíže, vypíchnuté v prostoru, kde je fascinovaně vnímáme v jejich mumifikovaném, zastaveném čase. Věci se stávají aktéry v inscenované hře, kde se každý předmět obklopuje aurou jedinečnosti a výlučnosti s aspiracemi na autonomii uměleckých děl.
Otevřenost čtení a výkladu je ponechána na divákovi, který je sám tvůrcem obsahu. Wilson odkazuje na východní, zenový způsob myšlení při poukazu na mnohost interpretací. Seskupením předmětů různých funkcí z různých dob a proveniencí, bez systému a kategorizace zpochybňuje Wilson způsob, jakým se běžně nakládá s historickým materiálem v muzejním kontextu.
Muzea jsou monumenty lidské vůle tvořit a ovlivňovat svět svou prací, svými sny i touhami.
Neustále se plní novými věcmi, které jsou pak vystavovány a interpretovány. Všechny mohou sdělovat mnoho různých příběhů, ale které z nich a jak se sdělují publiku, je často výlučně v rozhodování muzea samotného a je ovlivněno jeho specifickými tradicemi.
Muzeum moderního umění v Esbjergu se například snaží analyzovat instituci z hlediska komunikace, jejíž součástí se stává. Cílem zde je vypracovat semiotiku muzea rozvíjenou v duchu receptivně orientované teorie Umberta Eca. Stálé sbírky muzea jsou instalovány a prezentovány podle estetických principů, ne podle tradičních stylistických a uměleckohistorických kategorizací. Podobně kultivuje Wilson muzeum jako zázračné místo vidění a smyslových prožitků. Vytrhává předměty z jejich kontextů, a ty se pak na monochromních pozadích, v efektním, často subtilním osvětlení stávají objekty per se.

Wilson surrealista

Už surrealismus hledal skryté významy předmětů vytržených z jejich běžných souvislostí. Bleší trh tak byl muzeem, kde nepřeberné nahromadění věcí čekalo na objevení, aby se pak jako objects trouvée prezentovaly coby umělecké artefakty. Wilsonův smysl pro iracionální objekty, mystiku věcí a jejich aranžování do nepravděpodobných konstelací má předobraz v barokní Wunderkammer, sbírce kuriozit, vědeckých přístrojů, umění, sebraných exemplářů exotické fauny a flóry atd. Jako jisté paralely v přístupu je možné jmenovat i koláže Maxe Ernsta, sbírky fetišů a antropologických předmětů André Bretona nebo miniaturní světy magických krabic Josepha Cornella. Nabízí se i jména Marcela Duchampa a Kurta Schwitterse, kteří také pracovali s předměty vytrženými z kontextu, s hrou s významy obyčejných věcí.

Cesta

Wilson mobilizuje u divadla všechny smysly. Instalace jsou doprovázeny zvuky, hudbou, vůněmi, světelnými dramatickými efekty, rafinovanou prací s barvami, texturou, prostorem i živou herečkou. “Pro mne je struktura výstavy jako cesta, jeden prostor doplňuje druhý, konstruuji prostor a čas, různé rytmy, stejně jako v hudbě a v architektuře. Snažím se o sjednocení řádu a chaosu, o koexistenci protikladů, o vytváření smyslů pomocí kontrastu rozdílů,” říká Wilson.
Výstava Anna se té noci nevrátila domů je koncipována jako řada zastavení na poslední cestě fiktivní postavy Anny. Inventář jednotlivých síní, jejich atmosféra a charakter reprezentují jakési neurčité indicie chybějící tělesné přítomnosti Anny.
Podobně jako čtenář Alenky v říši divů se návštěvník ocitá v lehkém tranzu pokušení a údivu, v baudelairovském “lese korespondencí a vztahů”, kde se stále mění měřítko, prostor i čas. V šestnácti místnostech se tak odehrává 16 zastavení s fantastickými kompozicemi s artefakty z různých dob, různých kultur, tvořící zvláštní, iracionální, nepopsatelný svět, jaký známe například z obrazů Magritta nebo Giorgia de Chirica.

Příklady místností:

Ráj — Barokní kabinet s reliefně vyšívanými miniaturními obrázky na každém šuplíku. Uprostřed je obrázek ráje, Adam a Eva, dva jednorožci. Dvě obrovské mohutné barokní skříně. Bohatě vyřezávané, postavené do prostoru jako domy. V příšeří vynikají lesky na řezbách a struktuře dřeva. O zadní stranu jedné z nich je opřena stará dřevěná lyže i s lyžařskou botou. Na druhé straně vysoko v rohu je upevněn malý záhadný balíček v hnědém papíru převázaný provázkem. Na stěnách slabě osvětlené dřevěné gotické reliéfy. V prostoru nasvícená futuristická trojnožka — židle od designera Philipa Starcka. Scéna ráje opakována ve formě prostorové divadelní kulisy v uzavřené krabici s otvorem. Skleněná bambitka.
Reliéf. Tajuplnost. Čas pozpátku.

Židle a ptáci — Tapiserie s motivem císaře na cestách. Barokní židle a stolky zahalené bílými povlaky. Jen roh komody nebo jedna noha židle poodhaleny. Bílé sošky porcelánových ptáků na vysokých soklech. Zpěv Marii Calas a Toma Waitse. Padlý kmen stromu skrz okno do místnosti. Bílé porcelánové figurky v poloprázdných vitrínách. Odjezd. Odchod. Opuštění.

Pracovna — Poškrábané žebříky. Roztroušené kbelíky s barvou, štětce, válečky. Rádia. Každé naladěné na jinou stanici. Technické výkresy židlí, interiérů, lamp. Japonské erotické dřevoryty poházené přes sebe na pracovním stole. Zmatek. Kakofonie. Nepořádek. Proces.

Jídelna — Dlouhý stůl. Prostřeno pro 34 hostů. Třicet čtyři různých židlí. Bílý porcelán. Broušené sklenice, stříbro. Mezi talíři prostředkem stolu nahromaděné artyčoky. Na každém talíři leží žlutá a růžová pilulka. Velké žárovky nad stolem, uprostřed křišťálový lustr. Těžká vůně mahagonu. Tlumené zvuky konverzace, cinkání příborů a skla.

Zrcadlová síň — Stěny pokryty zrcadlovou fólií. Čtyři různá barokní zrcadla na každé stěně násobí odraz do nekonečna. Křišťálové lustry. Hra světel a odlesků. V perspektivních nikách jsou na šikmých plochách umístěny delikátní poklady muzea. Porcelánové slepice a zelí. Skleničky s hrozící kuželkovou koulí nad nimi. Drobná figurka ze slonoviny. Stříbrný tác. Hodiny. Nekonečno. Zrcadlení.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Ice Cream, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
69 USD
Podvečerní snímek na Krušné hory a Hnědouhelný důl Bílina, 2013, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
616 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS