Časopis Umělec 2000/3 >> Pojďme na poštu (Und Ab Die Post 2000) Přehled všech čísel
Pojďme na poštu (Und Ab Die Post 2000)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pojďme na poštu (Und Ab Die Post 2000)

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Lenka Lindaurová | review | en cs

Co se stane s uměním, když ho někde vystavíme, je jasné: v každém kontextu jakoby mluví jinou řečí, záleží na prostoru a čase prezentace, záleží na tom, s čím je konfrontováno. Z kontextu vyplývá, jestli to, co nazýváme umění, má sílu, působnost, nebo jak se říká, jestli funguje. To, co platí pro určité místo a čas, v jiném případě neplatí.
Nevím, zda to způsobuje atmosféra současného Berlína, místa, kde to prská jako v rozžhaveném evropském kotli, ale tady a teď funguje umění nějak lépe než jinde. V pořadí již čtvrtý festival mladého experimentálního umění …Und Ab Die Post 2000 svedl dohromady umělce z Berlína, Budapešti a Hong Kongu do jednoho vybydleného prostoru v centru alternativního dění v Mitte. Více než třicet umělců s věkovým průměrem kolem třicítky se ocitli v negalerijním místě, ale s plným profesionálním nasazení. S českou zkušeností alternativního výtvarného provozu se zdálo neuvěřitelné, že instalace jsou technicky dokonalé a vše je dotaženo v perfekcionistickém stylu až po katalogy. Nic tady není jen tak přeneseno do prostoru a ponecháno osudu – díky německé pečlivosti se tedy dozvíme něco o dílech a nejenom o finančních těžkostech.
Výběr účastníků se z pohledu zvenčí zdá téměř náhodný, z konceptu vylézá jen pocitová stránka z kolektivní činnosti. Najdou se tu díla velmi slabá a diskutabilní (folklórní chaloupka s předzahrádkou ze žlutých gumových rukavic Qiu Pinga) vedle stoprocentně fungujících sofistikovaných prací (kinetické proměňující se objekty Attily Csörgö), také mnoho běžného, průměrného, chytrého, více či méně srozumitelného umění. I my z periferie jsme mohli zaznamenat známé věci: sugestivní koncept maďarské umělkyně Kriszty Nagy Jsem intersexuální dívka, pracující s vlastní podobiznou a ironií na téma gender art nebo fotografie Antala Laknera zpracovávající kapitalistickosocialistické rozpory v pojetí volného času a práce. Kromě zmíněného Attily Csörgö se výstavy účastnil i Mariann Imre se svými vyšívanými podlahami; oba hrdě zastupovali na loňském benátském bienále Maďarsko. K „hvězdnému“ nebi projektu se může počítat i Peter Land, který asistoval Hajnal Neméth ve videu V mé zahradě, kde oba autoři porcovali nejrůznější symboly svých zemí, vařili je v kotlíku a v převlečení kolem ohně tančili rituální tance. Umění v rámci globalizace? Ano, takové přece bylo od doby jeskynních kreseb. V Berlíně je snad jen citlivěji vnímána rozdílná historie a zkušenost „ostu“ a „westu“. (Návštěvník to možná tak nevnímá, ale bývalý východní Němec a my o tom víme své.)
V mezinárodním mixu se sešla všechna média – od závěsných maleb, po interaktivní video či záznam performance. Explicitně je v mnoha dílech přítomná politika – ať už v černobílých fotografiích Reinharda Kühla, který vytváří iluzi autentických záběrů z druhé světové války pomocí aranžování hraček a neostrého focení, či ve vlajkách s nápisy Mlčení – Exil – Rafinovanost Martina Juefa. Otázky kolektivní identity řeší Barbara Caveng v čistém projektu s rozsudky smrti a fotografiemi posledních jídel doplněnými zvukovými záznamy výpovědí. Takový hamburger těsně před smrtí musí být osvobozující! Na kolektivní průšvihy upozorňuje také Iris Schieferstein v instalaci hybridních bytostí sestavených z různých částí zvířat nebo Jun Shibata a jeho model Jsem tvůj syn v podobě obřího křečka s lidskou tváří.
Není moc jasné, proč je v podtitulu výstavy přívlastek experimentální. O skutečných experimentech by šlo v případě čipů s vizuálním programem umístěnými pod kůží dobrovolníků nebo zrušení německých zavíracích hodin pomocí umění, ale nějaké tajemné náznaky nabízí titul. Není to špionážní šifra? Může to být intelektuální výzva k vytvoření stylu posttisíciletí, ale třeba také pobídka k mailové komunikaci. Kolegyně žijící v Berlíně si název sama pro sebe vykládala jako Pojďme na poštu.
Nelze se ubránit srovnání s podobným typem akcí v Čechách, tedy oblasti rovněž „ostové“. Finančně jsme na tom evidentně hůř a ani sponzoring příliš nefunguje, horší je to u nás ale především s profesionalitou a důsledností. Proto je pro nás výstava podobného druhu jako je tato v Berlíně událostí, při níž díky spřízněnosti volbou objevují naše vlastní komlexy.

…Und Ab Die Post 2000. 4. Festival junger experimenteller Kunst. Postfuhramt, Oranienburger Strasse. Od 12.5. do 12.6. 2000.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 35.5 x 43 cm (3 Pages), Pen & Ink Drawing
Více informací...
894 EUR
921 USD
Vypadlá postava českého moderního malířství. Nepoznaný virtuos štětce i slova až do své smrti čekal na ocenění, kterého se mu...
Více informací...
6,04 EUR
6 USD
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
44 EUR
45 USD
Text: Michael Bracewell, Damo Suzuki, Peter Tatchell, Michael Clark, Holly Woodlawn, Greil Marcus, Camila Batmanghelidjh| ...
Více informací...
35 EUR
36 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS