Časopis Umělec 2008/1 >> Martin Sedlák Přehled všech čísel
Martin Sedlák
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Martin Sedlák

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Jan Zálešák | profile | en cs de es

Moravská galerie Brno, Atrium Pražákova paláce, 11. 10. 2007 – 27. 1. 2008

S objekty slovenského umělce Martina Sedláka (1978) jsem se poprvé setkal v barokní sýpce na Klenové, kde byly prezentovány v rámci přehlídky finalistů ceny Startpoint 2005. V místě, kde jsem neočekával konfrontaci s uměním, mě zaujalo světlo vycházející z domnělého prostoru za zabedněným oknem. Až při zkoumání, odkud vlastně světlo vychází, vyšlo najevo, že prostor „za“ je pouze iluzí vytvořenou světlem. Aniž by do díla vkládal nějaké symbolické nebo „literární“ významy, dokázal Sedlák na Klenové probudit v divákovi (nebo alespoň ve mně) nejen zvědavost, ale také něco jako touhu po transcendenci. Přitom se dala jeho instalace číst i jako vtipná glosa specifických pravidel vystavování a recepce uměleckých děl.
V Moravské galerii autor s podobným momentem překvapení nepracuje. Čtyři objekty jsou rozmístěny dokola zšeřelého, ale ne zcela tmavého prostoru. Dva z nich, Zoro 2 (2007) a Zoro 3 (2007), rozvíjejí motiv přítomný v autorových světelných instalacích od počátku – dveře, v tomto případě spíš vrátka a vrata. Podobně jako na Klenové spojuje Sedlák technologicky vyspělé materiály (elektroluminiscenční fólii) s koncepty venkova a zemědělství. Použitý motiv je zde ještě zesílen konotacemi se známým hrdinou. Zoro je jakýmsi venkovským rytířem, sám ztělesňuje propojení vysokého a nízkého, jemného a hrubého. Kombinace Zorova „Z“, které je pro generaci vyrostlou ve vizuální kultuře masírované hollywoodskými blockbustery spojeno s bravurním šermířským gestem Antonia Banderase, a rustikálního tvarosloví stájí a chlívků jistě vyvolá lehký úsměv.
Podobný elegantně subverzivní charakter má i druhá dvojice objektů. Dvě svítící „loužičky“ v rohu galerie (Nehoda, 2006) při mé návštěvě bohužel nesvítily, takže mohu soudit pouze z fotodokumentace na webových stránkách Moravské galerie. Podle ní to vypadá, že percepční bezprostřednost založená na efektu trompe-l`oeil i v tomto případě (stejně jako u výše zmíněných prací) ustoupila kontextuálnímu čtení, v němž hraje podstatnou roli název práce – dva zářící objekty na podlaze se po jeho přečtení rázem mění v až komiksově explicitní obraz úniku jaderného materiálu. U Nimbu (2007) použil autor poněkud odlišný postup: svítící pásku nepřipevnil přímo na zeď, ale na vnitřní stěnu elipsovitého rámu. Světlo tak září „dovnitř“ a vyplňuje rámem vymezenou plochu. Také v tomto případě je pro čtení díla zásadní jeho název. „Svatozář“ zde ovšem není atributem, respektive důsledkem výjimečnosti toho, co je v jejím středu. Naopak, zář světla sama dává význam prostoru uvnitř rámu, navíc ponechává střed poměrně temný (prázdný). Nimbus, který sice symbolicky rámuje prázdnotu (ve skutečnosti ovšem zeď galerie) tak lze vnímat i jako osobitý příspěvek k tradičnímu tématu vanitas.
Podobným interpretacím Sedlákových prací pochopitelně předchází „nereflektovaný“ smyslový prožitek světla pronikajícího do ztemnělého prostoru. Až magická podmanivost světla vyvolává pocity podobné těm, které známe z daleko „čistějších“ světelných instalací například Dana Flavina, Olafura Eliassona nebo u nás Stanislava Zippe či Pavla Korbičky. Martin Sedlák přitom nijak neskrývá kutilskou povahu svých pracovních postupů (fólie jsou ke zdi připevněny sponkami, tam, kde je potřeba, jsou zatemněny kartonem) a dalo by se říct, že zmíněná „magie“ je spíše jakýmsi vedlejším efektem, s nímž však autor jistě počítá, neboť přispívá k nejednoznačnému a jemně ironickému celkovému vyznění celé instalace.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
299 USD
1996, 61 x 45.5 cm, Painting on Canvas
Více informací...
2 667,60 EUR
2 749 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
824 USD
Fountain, 2001, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
165 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS