Časopis Umělec 2004/1 >> Masters of the impossible Přehled všech čísel
 Masters of the impossible
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Masters of the impossible

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Jiří Ptáček | úplné štěstí | en cs

„Je lepší být obyčejný člověk, který žije neobyčejný život, než aby to bylo naopak.“ Sitkom Přátelé letos končí. Televizní stanice NBC, která Přátele produkuje, má už v rukou další trumf: animovaný sitkom Father of Pride. Půjde o první televizní sérii, která bude zcela generovaná počítačovými technologiemi. Výrobu proto zajišťuje stejný tým DreamWorks, jenž před několika lety vytyčil nové animační mety celovečerním filmem Shrek. První třináctidílnou sérii začne NBC vysílat během října 2004 v hlavním večerním čase. Jejími hrdiny bude rodina bílých lvů, která vystupuje v kouzelnickém představení v Las Vegas, a svými hlasy, jak americká dramaturgická rutina káže, se v některých epizodách uplatní Eddie Murphy, Danny De Vito nebo Lisa Kudrowová.
Zatímco postavy Přátel si scenáristé vymysleli od hlavy až k patě, zvířata z Father of Pride mají své reálné předobrazy. Jsou jimi šelmy lasvegaských mágů Siegfrieda a Roye.

Na počátku bylo Německo
Siegfried Fischbacher (1939) a Roy Uwe Ludwig Horn (1944) jsou jen dalším příkladem realizovaného mýtu o americkém snu. Pocházejí z Německa, kde zažili útrapy poválečné rekonstrukce země a německé společnosti. Například Siegfriedovo dětství hluboce poznamenala podlomená psychika otce, který se nikdy nevyrovnal s prožitým utrpením v ruském zajetí. Oba hoši se od útlého mládí zajímali o záhady a magii a Siegfriedovi profesionální kariéru předpověděla maďarská Cikánka. Roy zase jako první rozvinul svůj vztah ke zvířatům, když přijal práci v zoo v Brémách.
Spolu se setkali až v roce 1957 na zaoceánské lodi, kde Siegfried hostům předváděl své jednoduché kouzelnické triky. Roy se stal jeho asistentem a Siegrieda přiměl, aby obvyklé králíky vyměnil za jinou proprietu: geparda. V následujících letech spolu cestovali a střídali ubohé štace. Teprve úspěchy v Monte Carlu a ve Španělsku je přiměly opustit starý kontinent a vydat se do Las Vegas.
Zde konečně mohli naplno rozvinout koncepci multimediálního iluzionismu kombinovaného s drezurou šelem. Základními složkami jejich vystoupení bývají romantický příběh, velkoplošná projekce, kostýmy a pyrotechnika. Nechtějí, aby se o nich mluvilo jako o kouzelnících, raději slyší, že jsou vypravěči příběhů, nedají dopustit na velkolepou podívanou a zdatně využívají široce platných komunikačních kódů. Se svou show neopouštějí Las Vegas, protože pouze v jeho neonových hranicích mohou stupňovat iluzivní efekty svých představení a pouze pod ochranou jeho genia loci je úspěšná i globální distribuce. Siegfried a Roy prodávají esenci Las Vegas: popkulturu hýření a zábavy, která nekončí, ale samozřejmě něco stojí. Mají vlastní divadlo v lasvegaském The Mirage Hotel a ročně kvůli nim z portmonky vytáhne svou stodolarovku přes sedm set tisíc diváků. Další tisíce chodí do kin IMAX na 3D film Siegfried & Roy and The Magic Box, umělecky ztvárněnou biografii obou kouzelníků.

Dům džungle a Malé Bavorsko
Dům džungle (The Jungle House) je domovem Siegfrieda a Roye a rovněž rájem v eklektickém duchu. Vše si v něm najde své místo, pokud je to dostatečně exkluzivní. Siegried a Roy nepořizují šmejd. Na klenbu jednoho z centrálních sálů si nechali vymalovat kopii stvoření člověka z Michelangelovy fresky pro Sixtinskou kapli a pod ní si zařídili soukromý capuccino bar. Cit prokázali i při pořizování inventáře: sošky, koberce a nábytek ze všech koutů Asie od Turecka přes Afghánistán po Barmu navršili do salónů v orientálním stylu, ale pořídili si i dobové hodiny, které vlastnil Napoleon Bonaparte. Nad krbem visí originál od Hieronyma Bosche a v jiném salónu originální interpretace Mony Lisy od popartového umělce Petera Maxe.
Nejinak je zařízeno i Malé Bavorsko (Little Bavaria). Přehršel artefaktů dům lehčí konstrukce zcela zavaluje, ale přesto neztratíme ze zřetele selského ducha. Germánskou pointu do rozlehlé arkadické zahrady vnáší dřevěná boží muka, ke kterým Siegfried rád přichází přemýšlet o svých germánských kořenech. Všude volně žijí zvířata, především lvi (nejenom bílí, ale i ti „béžoví“), tygři, ale také osel, srnky, pes a labutě. „Když jsme do Las Vegas přišli, nebyly zde skoro žádné stromy. Žijeme zde déle než třicet let a dnes tu vše bují a zelená se,“ říká Roy a Siegfried ho doplňuje: „Nebyla tu zeleň, žádná tráva, nezpívali tu ptáci. Museli jsme vytvořit svůj vlastní svět.“
Siegfried s Royem vlastní 55 tygrů a 23 lvů a celá desetiletí se zasazují o ochranu kočkovitých šelem. Ke zvířatům přistupují jako k domácím mazlíčkům, kteří s nimi emocionálně komunikují. „Děláme s nimi úplně všechno. Meditujeme s nimi, plaveme s nimi. Utkali jsme se i v polštářové válce,“ odpovídá Roy novinářům na otázky, které jsou někdy škodolibé a škarohlídské. Pouze do soukromých pokojů žádné šelmy nesmí.

SARMOTI
Excentrického životního stylu je na světě hodně. Elton John si vysloužil pokárání anglické justice za nezřízené utrácení, Michael Jackson má svůj zrakům utajovaný Neverland. Siegfried a Roy se od nich odlišují. Své postavení a zájmy dokáží dokonale prezentovat. Nejsou jenom představiteli rolí ve svých show, zvou nás do soukromí, které má dokonale vybroušenou podobu. Vydávají luxusní publikace o svém domácím životě a naplňují je fotografiemi své relaxace v nádheře paláců, zahrad a při hrách se šelmami. Černovlasý Roy se vždy usmívá, Siegfriedovo štěstí tkví spíš v zadumané koncentraci. Siegfried se také rád odvolává na jinou podobu lásky zosobněnou jeho sestrou Margit, františkánskou řeholnicí Dolore. Dolore strávila řadu let ve františkánském klášteře v Rumunsku a o úspěších svého bratra dlouho nevěděla. Její starost o člověka je ovšem pro Siegfrieda silnou spirituální inspirací. Odkaz sv. Františka však korespondoval se Siegfriedovými ochranářskými aktivitami, takže po pádu komunistického režimu v Rumunsku začala Dolore s oběma kouzelníky spolupracovat na projektech pro děti a delfíny.
Svět Siegfrieda a Roye se podobá Noemově arše, na jejíž palubu nemůžeme nastoupit, ale můžeme se jí zprostředkovaně kochat. Jakoby v pozadí zůstává nejdůležitější rozměr: štěstí lidského soužití. Na masivní sebeprezentaci Siegfrieda a Roye je bulvární tisk krátký a kouzelníci se tak stávají ikonou „magické“ bezkonfliktnosti.
Práce a odpočinek se v jejich případě proplétají do té míry, že už není zřejmé, co diváky na jejich show láká nejvíce. Biografické zpracování filmu Siegfried & Roy and The Magic Box však může naznačovat, že nejpřitažlivější atrakcí je právě harmonie jejich malého životního ráje. Siegfried to komentuje: „Když spadne opona, jsme stejní jako doma. Náš domov je naším jevištěm a jeviště je naším domovem.“ Obojí je obojím.
Charakteristickým rysem prezentovaného životního stylu je rovněž rajská absence sexuality, ať zvířecí nebo lidské. Siegfried a Roy nevnášejí do svého image nic, co by mohlo vyvolat nekorektní dohady. Akronymní magická formule SARMOTI (obdoba „abrakadabra“ ze spojení jmen obou mágů) tím získává svou transpersonální relaci a je kouzlem reprezentovaného, za nímž je jakékoli pátrání předem odsouzeno k neúspěchu.

Úplné štěstí
V den, kdy Roy slavil devětapadesáté narozeniny, ho přímo během večerního vystoupení napadl lev Mombasa a zle ho pokousal. S těžkým poraněním krku byl převezen do nemocnice. Jeho partner následnou diskuzi o nebezpečí práce se šelmami odmítal. Upozorňoval na to, že si lev spletl svého pána s jiným lvem. Roy bojoval o život a Siegfried tvrdohlavě odkazoval na jeho silnou vůli: „Vždy říkám, že já jsem mág a on je magie.“ Několik měsíců poté, na Vánoce 2003, mohl Roy odjet na svátky z nemocnice domů. Přežil a nazahořkl. A scenáristé Father of Pride slíbili, že lvův útok zpracují.
Las Vegas není městem lži a podvodů. Je městem se změněnými zákonitostmi existence. Je městem, kde platí, že peníze přinášejí štěstí, které může být úplné, a kde fikce a realita odedávna platí za synomyma.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
308 USD
Devil From The Front, sketch - inkwash, 2011, 33 x 25 cm
Více informací...
460 EUR
488 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS