Časopis Umělec 2002/2 >> Michaela Nociarová, Mária Čorejová Přehled všech čísel
Michaela Nociarová, Mária Čorejová
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Michaela Nociarová, Mária Čorejová

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

nové tváře | en cs

Michaela Nociarová (1976) studovala na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě v ateliéru volné tvorby profesora Daniela Fischera. Absolvovala doktorandské studium na katedře malby u profesora Bergera.
Mária Čorejová (1975) studuje na VŠVU v Bratislavě v ateliéru volné tvorby Daniela Fischera. Absolvovala dva roky stáží na univerzitách v Pensylvánii a Texasu. V současnosti dokončuje doktorandské studium na VŠVU.

Michaela a Mária vytvořily tandem už během svých studií na základě semestrálního úkolu. Témata, jimž se věnovaly, se začala postupně sbližovat. Lišily se však svým přístupem. Obě se snaží dokumentovat téměř nezachytitelné momenty skutečnosti, které jsou díky nekonečnému vrstvení nových a nových situací zapomínány nebo přehlíženy. I když lze říci, že jejich tvorba se pohybuje v rozpětí od klasické malby, přes práce in situ, fotografii až po video, nosné a nejvýraznější jsou v jejich tvorbě koncepty.
Jejich první společnou prací byla série maleb s názvem Obrazárna. Každá malovala na základě písemného návodu té druhé. Při prezentaci podtrhly konceptuální charakter projektu: Obrazy vystavily v tmavé místnosti a nasvítily pouze dopisy, v nichž příslušné obrazy popisovaly. Tento princip zdokonalily v projektu Společná hladina — Cesta od mojí reality k tvému obrazu z roku 2000. Jde o sérii videoprojekcí, kde jedna autorka vytváří obraz na základě komentáře — navigace druhé umělkyně (prostřednictvím mobilu, hudby, atd.). Prolíná se tu autorka koncepce — vize obrazu s autorkou výsledné formy. Ztrácí se význam individuálního autorství. Proces vzniku (nejen malby) je pro ně důležitější než výsledek samotný.
V prozatím posledním projektu Společná hladina — Tvoje stopy v mojí realitě (2001) zvolily odlišný přístup: nekomunikaci, nezasahování, neovlivňování. Místo toho zkoumaly, zda dokáží najít společnou hladinu bez přímé komunikace.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.