Časopis Umělec 1999/5-6 >> Rodilý perfomer ještě žije | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Rodilý perfomer ještě žijeČasopis Umělec 1999/5-601.05.1999 Miloš Vojtěchovský | performance | en cs |
|||||||||||||
Kdosi ze skrovné skupinky jedinců věnující se u nás dosud občasnému praktikování činnosti zvané obyčejně performance, mne nedávno zaskočil a dojal svým novým špílcem. Představení mu umožnilo před trpělivými zraky diváků vypít plechovku jakéhosi hnusného energetického nápoje, vykouřit tucet cigaret najednou, být dvacet minut pohodlně opřený o klín poddajné asistentky a ještě si od srdce - i když klopotně - postěžovat na trudný úděl mladého nonkonformního umělce. Musím přiznat, že performance měla přece jen jistou eleganci a ironický nadhled ve srovnání třeba s hrozným divadlem jakéhosi nahého maďarského skřeta mučícího svého syna a nebohou rybu, kterého jsem náhodou sledoval loni na festivalu Transcommunication v Nových Zámkách. Divácká traumata, která jsou nutným důsledkem konzumace provozu současného umění, se naštěstí ukládají vedle silných zážitků. Nechť čtenář přijme těchto několik poznámek jako příspěvek k osvětlení stavu disciplíny performance, jako inspirace pro možné adepty tohoto dobrodružného koníčka a jako revizi některých zažitých omylů kroužících kolem tohoto fenoménu. Postuluji, že performance není ani divadlo, film, videoart, instalace, happening, action art, ale něco jiného, nevím přesně co.
1. K performanci nepotřebujete nutně diváky. Dobrý performer, narozdíl od herce, může nakonec svoji profesi praktikovat (případně) téměř nepovšimnut a o samotě. Praví profesionálové, tedy ti, kteří se živí na ulici, nevyhledávají publikum, to se samo tlačí kolem, hází mince do klobouku a nedá se nijak podfouknout. Stejně tak ve společnostech, které ještě úplně nezdegenerovaly, je koncentrovaná performance nemyslitelná, protože je prostě součástí každodenních rituálů a vůbec všedního života. Dnes je možné použít i videokameru, která zachytí pro případné zájemce performanční akt. Někteří zajímaví umělci jsou schopni vydržet při plném performančním vědomí nepřetržitě třeba 12 nebo 24 hodin a pohodlní diváci si pak jen tak odskočí mezi jídlem podívat, jak se děj odvíjí a jestli je performer ještě naživu. 2. Pravý peformer nepotřebuje nebo se obejde bez hromady propriet i bez technologie za půl miliónu. Pokud to skutečně požaduje, jde spíš o zbloudilého fetišistu, exhibicionistu, herce, případně neúspěšného výtvarníka, hudebníka, teoretika, technologa, snažícího se urvat pod rouškou umění svoji skývu chleba. 3. Performerem se člověk rodí, tato profese se nedá naučit, nastudovat, nacvičit. Pokud tu není cit pro prostor, ovládání vlastního těla, řeči, situace, vrozená senzitivita pro komunikaci a interakci s celým okolím a celková a nehmatatelná aura osobnosti, může to performer nebo případně divák zabalit. Jde o specifickou schopnost kombinující živelnost a sebekontrolu, zcela jinou, než je tomu u herců, hudebníků, politiků, obchodníků, sportovců. Snad nejblíže to má k činnostem šamanů, eskamotérů, ceremoniářů, psychologů. Je potřeba notný kus kouzla osobnosti, ale narcismus obvyklý u herců, hudebníků, a politiků a vůbec popstars je u oboru performance nesnesitelný a rušivý, protože zde nemá jít o předstírání a předvádění se, ale předkládání něčeho. 4. Správný performer nejezdí s jedním štykem po štaci několik let. Protože jde vždycky o jedinečnou příhodu v jedinečném prostředí před jedinečnými lidmi, správný performer (dále jen SP) má smysl (na rozdíl od podobných profesí) pro improvizaci. Tak jako třeba Houdini nebo Duchamp nedůvěřuje také regulím a fíglům své profese a neustále hledá nové možnosti a oblasti ukryté za obzorem. SP je pokud možno nomád, protože žije a čerpá z poznávání a zkoumání jiných, cizích, neznámých a nevšedních příběhů, kultur, míst, životů. 5. SP se může uchýlit do muzea nebo galerie, ale jen pokud není zbytí. Kontext ulice, přírody, města, pustiny je pro performance mnohem životadárnější než aseptické prostory pro umění. 6. Umění performance je kontroverzní a senzibilní, těžko se v něm švindluje, vyžaduje zpětnou vazbu a komunitu, která funguje. Komunita, která se stará, aby se diskutovalo, psalo, hádalo a přelo, hlavně to, co teoretikové označují jako diskurs, a jinak se tomu říká zdravý rozum. Možná to je jeden z hlavních důvodů, proč je na tom dobrá performance u nás tak mizerně. (Kupodivu, protože oba dva vůdci české vlády jsou neuvěřitelně talentovaní potencionální performeři, bohužel jim však chybí většina vlastností, které jsem přisoudil pro SP.)
01.05.1999
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář