Časopis Umělec 2001/1 >> Opera Totale 6 Přehled všech čísel
Opera Totale 6
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Opera Totale 6

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Michaela Freeman-Vlková | média | en cs

Program Opera Totale 6, jednodenního sympozia v Mestre u italských Benátek, na první pohled obsahoval poněkud asynchronní sled prezentací: choreografickou variaci na hudbu Bély Bartóka, interaktivní instalaci o dětském světě, automatického internetového DJ, italské hackery, seriózní projekt z MIT, kanadské tanečnice a ospalou anglickou rockovou hvězdu. Podtitul festivalu: Hudba, představivost a nové technologie.
O 0100101110101101.ORG internetová komunita slyšela poprvé, když vymysleli identitu srbského umělce Darko Mavera. Až do doby, kdy byla Maverova fiktivnost prozrazena na minulém Bienále, se toto jméno objevovalo na mailing listech a jeho práce na několika výstavách. Poté 0100101110101101.ORG přes protest Vatikánu zaregistrovali a více než rok používali doménu www.vaticano.org. Další akcí těchto enfants terribles net artu byl útok na server Hell.com, pokoušející se přesunout zájem o internetové umění na komerční úroveň. Iniciátori Hell.com chtěli vystavovat net art, ale zároveň omezovat, komu bude uděleno heslo nezbytné k prohlížení stránek. 0100101110101101.ORG, kteří se naopak snaží prosazovat dostupnost a otevřenost informací, na nichž je internet založen, proto považovali za nutné celou akci bojkotovat zkopírováním souborů na svůj server.
Nejnovější projekt 0100101110101101.ORG, Sdílení_života (jako parodie na Sdílení_souborů), spočívá v možnosti virtuálně se pohybovat v jejich počítači, bez omezení ale i bez alterace. Je to podobné situaci, kdy byste mohli kdykoliv navštívit něčí ateliér, aniž byste ho přitom rušili, říkají.
Na sympoziu se objevili i dva ze zakladatelů Hell.com, Auriea Harvey a Michael Samyn, aby mluvili o www.entropy8zuper.org. Chápala bych, že net artoví umělci mají právo své umění zpeněžit (stejně jako ti, co pracují s jinými médii), ale poplatek $8,50 za shlédnutí jejich skinonskinonskin se mi adekvátní nezdá.
Zatímco Earshot skupiny Deepdisc, který buď automaticky nebo interaktivně vyhledává a mixuje audio soubory z internetu, je v podstatě, co do konceptu i výsledné hudby, “undergroundový” projekt, po něm následující performance Golana Levina a Scotta Gibbonse vycházela z profesionálního výzkumu v MIT.
Pozadí jejich čmáranice (Scribble) tvoří pět základních modů, které si lze představit jako abstraktní hudební nástroje reagující na pohyby myší a to předem danou sestavou vizualizací a zvuků. Zbytek už je improvizace, stejně jako v telematické performanci Isabelle Choiniere a Alyson Vishnovské. Zde (každá na jednom konci ISDN spojení) pohybem těla iniciují zvuky, navzájem vysílané do druhého z prostorů.
Všechny projekty prezentované na Opera Totale 6 byly výsledkem spolupráce několika lidí bez nutnosti vymezování a definování autora buď jako “umělce”, “kurátora” nebo “programátora”. V nových médiích se tyto role posouvají. Umělec, který diktuje požadavky “programátorovi”, začíná fungovat jako kurátor. “Programátor” do projektu nutně dává svoje chápání (čtení), čímž přesahuje svou původně technickou funkci; a naopak role “kurátora” se stává kreativnější, i když na druhou stranu ztrácí výhodu své dřívější distance.
Unikátní zkušeností bylo vidět naživo mystickou skupinu 010010111-0101101.ORG, jinak vystupující anonymně. Nevyhnutelná je ovšem myšlenka, že i oni, stejně jako jejich Darko Maver, by mohli být pouhým konstruktem někoho úplně jiného.

http://www.avu.cz/~vivid/operatotale.html

RtMark v Praze
Koncem dubna se v prostoru NoD představí legendární aktivista RtMark. Do povědomí vstoupil především svou kritikou korporativního světa za použití jemu vlastních prostředků. RtMark založil společnost s ručením omezeným, která však negeneruje zisk, snaží se o “podporu sabotáží (změn v toku informací) průmyslových produktů od panenek, vzdělávacích nástrojů pro děti po elektronické akční hry.” Mezi jeho projekty patří také “investiční fondy”, které mají shromáždit investice na akce jako vytoření lobby, jejímž cílem bude prosadit, aby video kazety a DVD disky byly označeny stupněm tzv. product placement, čili skryté reklamy na produkty. Stupnice by sahala od 0 (Vhodné pro celou rodinu) po 5 (Obsahuje výslovnou průmyslovou reklamu).
RtMark se v Praze představí 24. dubna v rámci průběžného festivalu Datatransfer, který navazuje na přehlídku Umělci v nových médiích (Heath Bunting, Paul deMarinis, Alexei Shulgin, Graham Harwood, Stelarc, OneDotZero, Digital ZOO). Letos budou prezentace mediálních umělců pravidelnější: 24. 4. – RtMark a Podebal, 29. 5. – Grant Gee: dokument o Radiohead, říjen – Sadie Plant: kyberfeminismus, listopad – Digital ZOO1: Vuk Čosić, Scanner, Matt Fuller (vš)




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
84 USD
1995, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
748 USD
Transcedentální příběh emzáků v reálném světě i když trochu jiném než ho známe my a v říši smrti, kde dochází k neuvěřitelným...
Více informací...
4,02 EUR
4 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS