Časopis Umělec 2008/2 >> MIMO - Nikdy si nepřestaňme opakovat že umění je jinde. Život je taky jinde Přehled všech čísel
MIMO - Nikdy si nepřestaňme opakovat že umění je jinde. Život je taky jinde
Časopis Umělec
Ročník 2008, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

MIMO - Nikdy si nepřestaňme opakovat že umění je jinde. Život je taky jinde

Časopis Umělec 2008/2

01.02.2008

Ivan Mečl | téma jinde | en cs de es

Co spojuje současné umělce? Odstup od vlastního umění, užívání strategií a pochopení pravidel managementu. Pokud se uměním chtějí živit, pak jim ani nic jiného nezbývá. Vyspělé kulturní země stojí na ekonomice služeb a spekulací. Ekonomika je vším, a tak se i umělci musejí stát spekulanty na parketu veřejných zájmů a služebníky soukromých přání, pokud na této ekonomice chtějí mít alespoň nějaký podíl.
Teď vám ale budeme vyprávět o těch, kteří jsou nebo alespoň byli velmi vzdáleni scéně a struktuře současného umění. Kdysi se tomu říkalo underground a někteří se za něj stále považují. Většina z nich ale opustila jakékoli kategorie. Nechtějí se tvářit vážně, jak se to někteří umělci naučili od politiků. Nemají pohotový názor na různé globální trable. Jejich tvorba má formální a estetické nedostatky. V jejich dílech je však přesto obsažen zázrak, ztracená imaginace a zdrcující humor. Stojí na okraji zájmu neprávem. A možná mají štěstí.
Nebudeme se nijak vracet nebo odkazovat k předrevolučnímu undergroundu. Nemá to zapotřebí. Zažívá dnes agonické období akademických vydání a jeho autoři si osvojují vrtochy klasiků. Ne vše, co napsal Ivan Martin Jirous, musí být vázáno v plátně, ale když už nakladatelé nevědí, co s penězi, tak budiž. Rozum má mít totiž především autor a za svého života by se měl podobným excesům uctívání vyhnout.
Následující stránky jsou archeologií někdy nevědomého undergroundu posledních dvou desetiletí. Materiály byly redakci doporučeny třetí osobou, nalezeny, nebo předloženy svými autory jako nepoužitelné. Okolnosti jejich vzniku se nám podařilo rekonstruovat částečně, někdy vůbec. Informace byly občas mlhavé či těžko uvěřitelné a někdy jsem na svou korespondenci nedostal žádnou odpověď. Za konečné kakofonické vyznění se omlouvám.1
1 Některé materiály příliš takto postižené budou doplněny a uveřejněny v příštím čísle.


Autorem kreseb na následujících sedmi stranách je Viky Shock.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.