Časopis Umělec 2001/2 >> Patricie Fexová Přehled všech čísel
Patricie Fexová
Časopis Umělec
Ročník 2001, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Patricie Fexová

Časopis Umělec 2001/2

01.02.2001

Lenka Lindaurová | nové tváře | en cs

*1975, vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, ateliér malířské školy 2 u V. Skrepla.
Patricie Fexová nemá natolik vyhraněný rukopis, abychom její práce ihned poznali. O to může být větší překvapení, když se po malbách s vyždímaným prádlem či zákoutím ateliéru setkáte se ztopořeným Billem Gatesem v trávě anebo třeba s asfaltovým černým slimákem delším než metr.
Letošní diplomovou práci pojednala Fexová víceméně fotograficky. Série bunkrů dodělávaných v počítači se neobrací k minulosti jako traumatickému tématu. Autorka v nich dnes už vidí jen vizuálně zajímavé objekty, které vlastně nikdy k ničemu nebyly a nebudou. Zachází s nimi proto jako v jednadvacátém století: vejdou se jí do sci-fi příběhu, ve kterém je válka jen mediální pojem. Bunkry propojuje se skleníkem, vytváří kolem nich landartové louže. Z fotografií rovněž retušuje všechny projevy minulé civilizace jako telegrafní dráty i lidi.
Těmto fotografiím předcházela australská série Prehistorická zákoutí, která vznikla pouhým překrytím několika negativů. Výsledný dojem působil jako ze zdokonaleného ateliéru Karla Zemana, zároveň vyvolával pochybnosti, nakolik jednotlivé záběry ještě souvisí se skutečností a co divák opravdu vidí.
Dvě nejnovější velkoformátová díla odkazují k posunutému významu malby v konfrontaci s novými médii. Pečlivá malba koně a lesa s ohněm jako by vypadla z tapety snobské zálesácké chaty. Je tak divná, až je hezká. Varuje před rizikem přesycení obrazovými vjemy a jejich zdánlivě snadnou odlišností.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.